Мнозина смятат, че електромобилите са добри за градско шофиране, но не и на дълги разстояния. Това мнение бе опровергано категорично от един норвежки влогър - но парадоксалното е, че той постигна рекорда си благодарение на зарядните станции на конкурентите BMW, VW и Mercedes, а не на Tesla Supercharger.
Популярният влогър Бьорн Ниланд, който е роден в Тайланд, но от 4-годишна възраст живее в Норвегия, успя да измине 2781 км за 24 часа с Tesla Model 3 Long Range AWD. Той постави рекорда благодарение на бързите зарядни устройства IONITY в Германия, защото в момента тази мрежа е много по-мощна и зарежда електромобилите по-бързо от Supercharger на Tesla. IONITY е съвместно начинание на VW, BMW, Daimler и Ford Europe. Предишният рекорд от 2644 км беше поставен миналата година с Model 3 от австрийския отбор G-Electric на Херман Хорст Люнинг. Преди това пък Люнинг записа 2424 км.
Ниланд подчертава, че пътуването е направено в реалистични условия, при спазване на общите правила за движение по пътищата. Рекордът е поставен на аутобан в Германия и при високи скорости - около 170 км/ч през повечето време.
Пробегът и скоростта на Model 3 се различава от повечето електрически превозни средства, които по правило работят ефективно при ниски скорости. Ефективността на разхода на енергия по време на 24-часовото пътуване е била 311 Втч/км, което е много по-високо от 160 Втч/км при нормални условия на шофиране. Средната скорост между спиранията за зареждане е била 115 км/ч през всичките 24 ч.
По време на пътуването по част от маршрута валял дъжд, което намалява ефективността чрез увеличаване съпротивлението на гумите. Ниланд се сменял с приятели на шофьорското място през въпросните 24 часа и излъчвал директно пътуването по канала си в YouTube.
Той се концентрирал върху бързото шофиране и зареждане на батерията до около 50%, за да поддържа ефективността на скоростта на зареждане. Повечето бързи зарядни устройства за електрически автомобили забавят скоростта на зареждане, когато зарядът на батерията започне да приближава пълния си капацитет.
Използваните от Ниланд зарядни станции IONITY имат максимална мощност на зареждане от около 195 кВт, което е по-високо от сегашните европейски зарядни устройства на Tesla. Скоро Tesla ще пусне зарядно V3 с мощност 250 кВт, но то ще се появи само на няколко места в САЩ и до Европа ще "дойде" след няколко месеца.
Консумацията на енергия за цялото пътуване е 865 кВтч, което е колкото 10 пълни батерии на Model 3 Long Range. Ниланд посочва, че рекордното пътуване би му струвало около 300 евро, но IONITY покри разходите по таксуването. IONITY взима по 8 евро за зареждане, независимо от продължителността на сесията. Тъй като Ниланд обаче правил кратки сесии на зареждане до 50%, той оптимизирал скоростта на самото зареждане, а не неговата цена.