Специалистите от Американския застрахователен институт за безопасност по пътищата (IIHS) проведе проучване на най-разпространените системи за подпомагане на шофьорите. Експертите установиха, че далеч не всички водачи на ПМС познават предназначението им, а път самите автомобилни производители често предоставят недостоверна информация за своите електронни помощници.
Транспортната инженерна организация (SAE International) класифицира автономното управление в 6 нива - от напълно ръчен режим ("нулево ниво") до напълно автоматичен ("автопилот от пето ниво"), когато водачът изобщо не се намесва в управлението на автомобила.
В момента в свободна продажба са наличните автомобили с помощни системи от първо и второ ниво. Става дума за функцията за автоматично поддържане на избраната за шофиране лента и адаптивен круз контрол, когато самата електроника поддържа необходимата скорост и разстояние от предния автомобил.
При това водачът все още е длъжен постоянно да държи ръцете си върху волана и по всяко време да е готов да поеме управлението. В същото време имената на някои системи са доста объркващи. IIHS изследва общо 5 помощни системи: Autopilot (Tesla Motors), Traffic Jam Assist (Audi и Acura), Super Cruise (Cadillac), Driving Assistant Plus (BMW) и ProPilot Assist (Nissan).
За най-опасен бе обявен Autopilot на Tesla - преди всичко заради това, че неговата самостоятелност води до объркване. 48% от анкетираните собственици на автомобили казват, че напълно предават контрола на колата на автопилота и се занимават с други неща (срещу 33% средно при другите системи). Според 6% от респондентите, те могат дори да си подремнат по време на движение (срещу 3% средно при другите системи). Всъщност, асистентът на Tesla инструктира водача да държи ръцете си на волана и да не се разсейва по време на шофиране, защото системата не може да се нарече пълен автопилот и човек трябва е в състояние по всяко време да поеме контрола над управлението.
В същото време само 27% от анкетираните знаят, че системата Super Cruise в автомобилите на Cadillac позволява премахването на ръцете от волана по време на шофиране. Според компанията, тази функция позволява на автомобилите на бранда да изминават над 209 000 км по пътищата на САЩ и Канада без участието на шофьора.
В заключение специалистите от IIHS идентифицираха 2 основни фактора, върху които автомобилните производители трябва да обърнат сериозно внимание. Първо, че има системи, които с наименованията си формират погрешни очаквания. И второ, на водачите на МПС трябва да им се помогне да научат как да използват различните електронни помощници.