fallback

Той беше по-важен от Golf, но стана негова жертва

Историята на VW Scirocco e изпълнена с обрати и сериозни изпитания

Всеки автомобилен производител има в историята си модел с трудна съдба. Тези автомобили са родени в условията на ограничен бюджет и вместо да станат тих на пазара, се превръщат в бреме най-вече за счетоводителите на марката. Оригиналният  Volkswagen Scirocco не може да бъде определен като провал, но и неговата съдба е доста тежка - той се жертва, за да може брат му - Golf, да се превърне и да остане световен бестселър.

В началото на 70-те години на миналия век компанията от Волсбург е залята със студен душ, тъй като продажбите на Beetle стремително падат. Моделът вече не се търси и за автомобилния спорт, тъй като светът се променя. Състезателите все по-рядко търсят коли със задно предаване, а тези, които все пак го правят, се редят на опашка за Porsche 911. Останалите се ориентират към автомобили с по-просто управление, в това число и MINI, което е с предно предаване.

Проблем за Volkswagen се оказа и спадът на продажбите на популярния в средата на века Karmann Ghia, който се нуждае от спешна смяна. В компанията обаче не разполагат със сериозни финансови средства и тръгват в посока на унификация на компонентите и детайлите, което води до намаляване на разходите за производство. Така се създава платформата А1, на която са построени първите поколения на  Golf, Jetta и Scirocco. За направата на шасито помагат и инженерите от Audi, чиято компания преминава по това време под крилото на VW.

Идеята за създаване на хечбек със спортен и агресивен силует е на Джорджетто Джуджаро, който през 1968 г. създава ателието Italdesign. По това време той започва работа над първия Golf, който трябва да получи името... Scirocco. И въпреки, че ръководството на Volkswagen харесва идеята за подобен спортен автомобил, проблемът с финансирането си остава. 

Положението е спасено от ателието Karmann, което след спирането на Ghia разполага със свободни производствени мощности. Шефовете му предлагат на Volkswagen да поемат финансовите разходи по проекта и така моделът Typ 53 (това е вътрешно-заводското име на Scirocco) получава зелена светлина. Предполага се, че серийният автомобил ще получи името Scirocco Coupe.

Първоначалният вариант на автомобила, който по-късно става Scirocco, е готов в края на 1973 г., но след изпитания в аеродинамичния тунел се оказва, че задната част генерира твърде много подемна сила и трябва да бъде променена. Машината дебютира на автосалона в Женева през 1974 г., като името е съкратено на "Scirocco" в чест на топъл вятър, идващ от пустинята. А хечбекът, който се ражда по-късно, получава названието Golf - в чест на течението Гълфстрийм.

Първият Golf е представен няколко месеца след Scirocco, а продажбите му стартират половин година след тези на първия модел. Това не е случайно - просто Scirocco е принесен в жервтва, тъй като трябва да покаже недостатъците на платформата A1 в реални условия. При Golf те са отстранени и той се превръща в идеалния за времето си автомобил.

Големият недостатък на Scirocco е двигателя. Първоначално моделът със спортно шаси е оборудван с флегматичния 1,1-литров мотор с 50 к.с. Конкуренцията на Opel Manta и Ford Capri кара шефовете на Volkswagen да реагират и моделът получана нови двигатели с обем 1,6 литра. През 1975 г. като опция се появява автоматична скоростна кутия, но тя се търси единствено в Щатите.

А Scirocco се продава фактически навсякъде, дори в Япония. И в съответствие с желанието на купувачи се обновява непрекъснато. През 1976 г. се появя модификация GTI (на снимката) с двигател със 110 к.с. и инжектори Bosch K-Jetronic. С него лекият хечбек (колата тежи едва 855 кг.) ускорява от 0 до 100 км/ч за 10 секунди, което е напълно прилично постижение за това време.

Като цяло моделът се оказва много надежден и не се налагат технически промени. Scirocco е особен популярен сред младежите, въпреки че е по-скъп от директните си конкуренти на пазара. Последната бройка от оригиналния модел е произведена през 1981 г., като от него за 7 години са направени 504 153 единици. Резултатът е доста над очакванията, още повече, че идеята е на този автомобил е да пробие път на Golf и той я изпълнява блестящо.

Успехът на първото поколение води и до появата на второ (на снимката), което е изградено на същата тази платформа. То получава по-съвременен дизайн и по-малък коефициент на аеродинамично съпротивление. Моделът се произвежда през периода 1981-1992 г., но така и не успява да постигне резултатите на своя предшественик. Причината е, че от достъпен като цена спортен модел той се превръта с стилен, но и по-скъп автомобил, който е по-популярен сред дамите. Тиражът на второто поколение е 291 497 единици.

Осъзнавайки, че второто Scirooco не е това, което трябва да бъде, шефовете на  Volkswagen и Karmann създават Corrado (на снимката). Този автомобил е още по-спортен, но е и с по-висока цена. Новата платформа A2, новите двигатели и новите технологии (Corrado е първият Volkswagen с активна аеродинамика - вдигащ се заден спойлер) прави колата много приятна за каране. Проблемът е, че никой не иска да плати 40 000 долара за Volkswagen, дори той да бъде оборудван с VR6 двигател със 190 к.с. За 7 години (1988-1995 г.) от Corrado са произведени 97 521 бройки.

През 2006 г. Volkswagen представя на автосалона в Париж концептуалния модел scIROCco, с който намеква за възраждането на модела. Това става факт две години по-късно, когато излиза третото поколение (на снимката долу). Технически автомобилът е идентичен с Golf V, а яркият дизайн му помага да се задържи на конвейера до 2017 г. Той се произвежда в Португалия, а най-мощната му версия получава мотор с 280 к.с.

Снимки: Volkswagen

   

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    последното scirocco много радва..
fallback
Последни