fallback

Големият залог на Opel

Компанията окончателно скъса с наследството на GM и разчита на водорода за бъдещето си

Датата съвсем не е избрана случайно. През юни 1899 в един гараж в Рюселсхайм са сглобени първите автомобили на дотогавашния производител на шевни машини Opel - Patentmotorwagen System Lutzmann. Точно 120 години по-късно, на 4 юни 2019, в един преобразен хангар от завода в Рюселсхайм компанията събира журналисти от цял свят, за да покаже също толкова важен автомобил: шестото поколение на Corsa.

Главният изпълнителен директор на Opel Михаел Лошелер представя новата Corsa в Рюселсхайм. Със стартова цена от 29 900 евро за Германия, това ще е един от най-достъпните електромобили на европейския пазар

ТОВА ЩЕШЕ ДА Е ВАЖНА премиера при всякакви обстоятелства: Corsa е най-продаваното име в историята на Opel. Но значението на тази конкретна кола далеч надхвърля това. Първо, шестата Corsa дебютира като чист електромобил, подчертавайки каква посока е избрала за развитието си компанията. И второ, това е първият модел на компанията в епохата "след General Motors". Новата Corsa е построена върху платформата CMP, разработена от Peugeot-Citroen, и на практика е доста близък роднина на дебютиралото в Женева Peugeot 208.

Идеята за Opel на платформа от Peugeot възмути много хора - вероятно неподозиращи, че предишните две поколения на Corsa стъпваха всъщност върху платформа, създадена от Fiat в Торино

Намерението на групата PSA занапред да използва само две платформи за цялата гама на Opel предизвика възражения от някои почитатели на марката, че така се загубвала "автентичността". Малко странна теза, при положение, че последните две поколения на Corsa бяха построени всъщност върху платформа, разработена от Fiat в Торино (SCCS). В сравнение с нея новата има три ключови предимства: по-лека е, подходяща е и за електрическо задвижване, и накрая е доста по-рентабилна.

"ПРЕДИ ГОДИНА ОБЕЩАХМЕ три неща за Opel: да го направим печеливш, глобален и електрически", казва ни главният изпълнителен директор Михаел Лошелер, застанал пред новата Corsa. Днес, допълва той, и трите обещания са изпълнени. Глобалното присъствие е факт: Opel стъпи на нови пазари на три континента през 2018, и се подготвя за ключовото си завръщане в Русия, откъдето се изтегли заради натиска на Белия дом върху GM.

Хибридният Grandland X - 300 коня, задвижване на четирите колела и 52 км пробег само на ток

"Печеливш" също е отметнато: през 2018 компанията продаде 1.038 милиона автомобила и отчете положителен финансов резултат от 859 милиона евро след данъци, при марж от 4.7%. Сумата изглежда скромна на фона на многомилиардните печалби на останалите германски производители. Но всъщност е най-доброто постижение в цялата 120-годишна история на Opel като автомобилна компания. И добре подчертава колко "умело" е било управлението на GM, която контролираше Opel през 88 от тези години.

"ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯТ" КОМПОНЕНТ от плана също вече е изпълнен: и то не само с новата Corsa, която ще дебютира като чист електромобил със 136 коня мощност и 330 км пробег с едно зареждане. Успоредно с нея Opel представя и хибридния Grandland X - автомобил с дори не два, а цели три мотора. Към бензиновия 1.6 турбо тук са добавени по един електромотор на всяка ос. Общата системна мощност е 300 конски сили, а максималният пробег само на електричество - 52 км. Този хибрид обещава среден разход 1.6 на сто и едва 37 грама СО2 на км - важни показатели за онези европейски страни, където данъците се определят от вредните емисии. За България важното е, че разположеният на задната ос електромотор най-после дава на Grandland и 4х4 задвижване.  

Първият автомобил на Opel - Patentmotorwagen „System Lutzmann“ от 1899. Снимка КОЛЕЛА

ТОВА Е САМО НАЧАЛОТО на електрификацията на Opel. Догодина ще се появят още два модела на ток: наследникът на сегашния бестселър Mokka X, и електрическата версия на вана Vivaro. До 2024 година всички модели в гамата на Opel ще имат електрическа версия, уверява Лошелер. "Въпросът пред всеки производител днес е дали да има две отделни моделни фамилии - една за електричество и една за двигатели с вътрешно горене, или да заложи на една обща, гъвкава платформа", казва шефът на Opel. Групата PSA е избрала втория подход. За Opel eлектрическото задвижване не е новост. В съседната зала са изложени единственият по рода си Opel Electro GT, с който Георг фон Опел, внук на основателя Адам Опел, чупи рекорди за скорост през 1971. Тук са и експерименталните серии Impuls от 90-те - Kadett с никел-кадмиева батерия и пробег от 80 км, и Astra първо поколение с 32 оловно-киселинни акумулатора и мощност от 61 конски сили. Тук е и първият опит на компанията в областта на водородните горивни клетки - област, която може да се окаже ключова за бъдещето на Opel.

До 2024 компанията ще представи няколко нови модела с електрическо задвижване, много близки до дизайна на концептуални модели като Opel GT и Opel GT X (на снимката), обеща главният дизайнер Марк Адамс

СПОСОБНОСТТА НА PSA и Карлос Тавареш да извличат печалба отдавна вече не буди съмнение. Но това съвсем не успокоява синдикатите и 43-те хиляди работници на Opel, които вече две години се тревожат дали компанията няма да бъде сведена просто до емблема, без собствен принос към автомобилите, върху които се поставя. Отговорът на тези опасения е в горивните клетки. Тавареш премести в Рюселсхайм цялата развойна дейност на групата в тази посока. PSA вярва, че бъдещето е на водорода, и че днешните електромобили с литиево-йонни батерии са само временно решение. Това е големият залог на Opel.

Модулът с батериите за Corsa-e

С малки изключения (Daimler, Toyota, BMW, Honda) водещите производители са се фокусирали върху технологията, която е на мода днес, въпреки очевидните й несъвършенства. Ако се намери политическа воля за изграждането на баснословно скъпата водородна инфраструктура, Opel може да се окаже на гребена на вълната. А дотогава компанията е заета да строи 1300 зарядни станции в околностите на Рюселсхайм. Първите хора, които ще изпробват новото лице на Opel, ще бъдат собствените му служители.

Още снимки на новата електрическа Corsa вижте в галерията:

 

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    ПСА досега не споменаваха нищо за водород. Вероятно хеджират с Опел - ако водородът успее (малко вероятно), няма да са много назад. В същото време Пежо ще си работи по задвижването с батерии.
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    Това насочване към водорода да не се нареди до "гениалното" решение на Опел отпреди няколко годни, когато отрекоха дизела точно преди той да се превърне в тотален хит в Европа? ;)
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    Дори и в Америка няма Модел 3 за 35 000 долара, само в авторекламите на Мъск отпреди три години съществува такава цена. Реално долната граница е 39 000 долара, под тая цена продават на загуба. За Европа, разбира се, цената е по-висока, дори и преди да добавиш 10-те процента мито
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Дадох за пример най-евтиния възможен вериант в Европа. В Германия е по-скъпа от Франция. Въпроса беше, че няма нищо общо с 35 000 долара, тук е поне 50% отгоре цената, не мога дй смятам с точност сега, пил съм и е 2 сутринта
  • #6
    До 8 ( преди 5 години )
    Цената на корсата е за Германия а там Модел 3 е 44.5к евро но няма нищо общо с корсата след като е между Астра и Инсигния, има почти 2 пъти повече мощност(5.6сек до 100), по-икономичен е и с 85км повече пробег
  • #5
    До #6 ( преди 5 години )
    Бърза проверка за цените на Тесла в Европа за Модел 3Най-евтина е във Франция 42 600 евро след приспаднати субсидии. А тая Корса при субсидия може да падне на около 20к евро, повече от двойно по-евтина излиза
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    При положение че и3 е 8К евро повече и има продажби значи и корсата ще има сигурно искат да попечелят като понадуят цената докато има субсидии
  • #3
    Тодор ( преди 5 години )
    Корсата изглежда брутално, но не съм и очаквал друго предвид кой ги взе.В тоя клас 208-цата и Корсата са едни от най-добре изглеждащите коли както отвън, така и отвътре.
  • #2
    .. ( преди 5 години )
    Да им пожелаем усех!
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Па не е лоша корсичката. Предполагам, че за България цената ще е по-ниска от германската
fallback
Последни