Главният изпълнителен директор на FCA Fiat-Chrysler Майк Манли е продал четвърт от личните си акции в компанията броени часове след оповестената официално оферта за сливане с Renault, съобщи Bloomberg. Самият Манли е декларирал продажбата пред финансовите власти в Холандия, където е регистрирана корпорацията FCA.
Манли получи акциите, уж за да е мотивиран да защитава интересите на останалите акционери, но набързо се отърва от над половината - и спечели към 10 милиона долара от това
Манли, който зае поста след внезапната кончина на Серджо Маркионе, се е разделил с 250 000 акции на обща стойност 3.5 милиона щатски долара. Той е използвал положителния ефект от съобщението за интереса на Renault, което повиши цената на книжата на FCA с цели 8 на сто (до 12.4 евро за бройка). Акциите на Renault поскъпнаха с 12% до 56 евро парчето.
Предложението на FCA в момента се разглежда от съвета на директорите на Renault. По информация на Reuters то предвижда председателят на борда на FCA и основен акционер във Fiat Джон Елкан да оглави евентуалната обща структура, шефът на Renault Жан-Доминик Сенар да й стане изпълнителен директор, а на Манли да бъде предложен постът оперативен директор.
През януари тази година Манли получи близо 1.4 милиона акции от компанията като еднократни бонуси и поощрения. Той продаде 346 хиляди акции през март и после още около 100 000 в началото на май. Заедно с последната сделка приходите му достигат 10 милиона долара.
Основната идея при възнаграждането на хората от висшия мениджмънт с ценни книжа е те да ги пазят, за да са лично заинтересовани от благополучието на останалите акционери. Във FCA обаче няма изискване акциите да не се продават, както е в много други дружества.
Манли все още притежава почти 700 000 акции, които при текущите цени струват над 9.4 милиона долара. Според изявление на FCA той нарочно е изчакал да бъде обявено предложението към Renault, за да не бъде обвинен в нелегално ползване на вътрешна информация. На практика обаче Манли е спечелил от отлагането.
Автономен концептуален модел на Renault. По отношение на новите технологии французите са далеч по-напред от FCA - но върху солидна част от разработките им права има Nissan
Евентуалната сделка между гигантите би дала на FCA достъп до разработките на французите в областта на електрическото задвижване и автопилотите - технологии, с които италиано-американският съюз не разполага. За Renault пък съюзът би отворил вратите към северноамериканския пазар, а също и ще позволи реализирането на сериозни икономии от мащаб и от съвместна развойна дейност.
Най-сериозната пречка пред сделката идва от връзката между Renault и Nissan. По-голямата част от споменатите технологии - електрическо задвижване и автономно управление - всъщност са разработени от японците, и те имат право на отчисления при всякаква тяхна употреба.