Покрай шумотевицата около все по-вероятното сливане на Renault с FIAT-Chrysler и все още неясната роля на Nissan в новата компания, анализаторите и медиите позагърбиха предишния хит – апетитите на PSA да сложи ръка на закъсалата британска група Jaguar Land Rover (JLR).
JLR осигури рекордни загуби на Tata, по-точно 3,6 милиарда британски лири на годишна база, но от индийската компания отрекоха възможност за влизане на нов акционер в JLR, въпреки че в индустрията се очаква да стане точно това. Най-вероятно първите стъпки ще в областта на техническото и технологично сътрудничество между PSA и JLR, но рано или късно ще се стигне до по-сериозно обвързване.
Според данните на JLR за периода 2018-2019, продажбите на групата в Северна Америка са се покачили с 8,1% до 139 888 бройки, във Великобритания също има ръст – с 8,7% до 117 900 бройки. Но в ЕС продажбите са спаднали с 4,5%, а в Китай групата преживя истинска катастрофа – срив с 34%. Затова и сега Северна Америка е най-големият пазар на JLR.
Зад тази статистика се крие сериозен спад в продажбите на Evoque и Discovery Sport (средно с по 30% за всеки от двата модела), тъй като в този период клиентите просто чакаха новите им поколения. В същото време по-новият F-Pace също отчете спад продажбите – минус 20 процента.
Според списание Autocar кризата за JLR в Китай ще е сериозен проблем, тъй като там компанията има трудности с дилърите, двете страни допуснаха сериозни грешки по отношения на стратегията за продажбите и маркетинга и сега идва сметката за всичко това. Отделно от това местните медии регулярно информират за проблеми с качеството на местната продукция, създавана съвместно с Chery.
Накратко, глобални продажби от по-малко от 600 000 бройки, разпределени в 13 моделни линии. Повечето модели са изградени върху платформата MLA, която се оказа скъпа архитектура дори и за премиум модели, а тепърва ще са необходими сериозни инвестиции за фейслифт и освежаване на актуалните модели плюс планираното лансиране на три нови модели семейства. Много анализатори са на мнение, че дори и JLR да увеличи продажбите си до 700 000 на година, това няма да е достатъчно, за да излезе групата на печалба.
Затова и най-вероятно първите стъпки от бъдещото сътрудничество с PSA ще са свързани със създаването на нова платформа за модели от средния клас. Доскоро се смяташе, че това ще стане съвместно с Chery, но PSA дава по-добри възможности. Французите вече разполагат с такава платформа – EMP, която трябва да бъде леко модернизирана за следващите поколения на Evoque и Discovery Sport, като най-вероятно те ще имат и хибридна версия с електрическо задвижване на задния мост.
В същото време PSA си има собствени проблеми в Китай, свързани с местния партньор Dongfeng и е напълно възможно PSA и JLR да обединят сили на най-големия пазар в света, за да постигнат нещо повече. JLR ще получи достъп до дилърите на PSA и ще може да позиционира Land Rover като флагман на новата гама, точно над DS.
В PSA пък търсят начин да стъпят на американския пазар, а JLR има там разработена и успешна дилърска мрежа, която анализаторите описват като „работеща на постоянна печалба”. Така че, всичко може да започне от преговори за платформи и дилъри, но с потенциал за спасение на JLR.