Предложението на FCA за сливане с Renault е новината на деня и най-вероятно ще се окаже сделката на годината в автомобилната индустрия, където по-малките сред най-големите играчи явно имат нужда от съюзи, за да оцелеят.
Ако FCA и Renault се слеят общата им пазарна капитализация ще е над 32 милиарда евро, а продажбите им в световен мащаб ще са 8,7 милиона коли на година. За сравнение, VW Group отчете 10,9 милиона продажби за 2018 година. Ако обаче в сметката влезе и Nissan, то тогава оформящият се нов алианс ще е безспорният №1 в света с 13,8 милиона продажби на година. И освен това новата компания ще запази присъствието си в Китай, където FCA и Renault са сред малките играчи, като ще има достъп и до всички други важни пазари, включително и подсилване на позицията в Северна Америка.
Сделката между FCA и Renault ще е четвъртият случай за 20 години, в който някогашната Chrysler Corp of Detroit ще се сдобие с нови собственици, а от 1987 година насам Jeep ще смени собствениците си за пети път.
Агенция Reuters изброява събитията от 1987 година насам, свързани с Chrysler и FCA, предхождащи настоящите преговори с Renault.
1987 – Chrysler, под ръководството на Лий Якока, се договаря да купи дела на Renault (46%) в компанията-майка на Jeep – American Motors Corp (AMC). По-късно Chrysler напълно поглъща AMC и поставя началото на разрастването и развитието на марката Jeep.
1998 – Германският концерн Daimler и Chrysler обявяват, че се „сливат като равностойни партньори”, но скоро сделката се превръща в поглъщане, като Daimler поглъща Chrysler. Сделката обаче не носи очакваните резултати, тъй като пазарът на нови коли в САЩ бележи сериозно забавяне.
2004 – Серджо Маркионе става главен изпълнителен директор на FIAT.
2007 – Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетче, който е бивш шеф на Chrysler, се съгласява компанията да продаде 80% от Chrysler на Cerberus Capital Management, американска финансова компания, занимаваща се с инвестиции. Сделката се случва въпреки трудностите в лагера на Cerberus при финансирането й.
2009 – Chrysler влиза в процедура по банкрут и преструктуриране, като през юни 2009 контрол над компанията установява FIAT, а новата компания става FIAT Chrysler Automobiles NV (FCA).
Януари 2014 – FIAT, под ръководството на Маркионе, допълнително засилва контрола си над Chrysler Group LLC, като купува останалите 41,46% от компанията за 4,35 милиарда долара.
Април 2015 – Франция увеличава дела си в Renault от 15 на 19,74%, като сделката има за цел да блокира опитите на Nissan да засили влиянието си върху Renault. В основата на сделката стои тогавашният министър на икономиката и настоящ президент на страната Еманюел Макрон.
Април 2015 – Маркионе публикува „Признания на пристрастения към капитала”, като в тази своя монография обяснява защо консолидациите в автомобилната индустрия са неизбежни във времената на все по-затягащи се регулации на вредните емисии и оспорвана глобална конкуренция.
Септември 2015 – Маркионе праща мейл на главния изпълнителен директор на General Motors Мари Бара, в който я моли да разгледа възможността за „комбинация” на двете компании, но получава отказ.
Юли 2018 – FCA потвърждава смъртта на Маркионе, настъпила от усложнения след операция. Наследникът му Майк Манли обявява сериозен срив в печалбата на компанията и обещава стратегия за 2022 година, с която FCA ще остане „силна и независима” компания, но не изключва възможност за сливане с някой от конкурентите на FCA.
Януари 2019 – Renault обявява, че Карлос Гон е подал оставка като президент и главен изпълнителен директор на компанията, като той е разследван за финансови престъпления.
Март 2019 – Манли потвърждава, че FCA е „отворен за създаване на съюзи и възможности за сливания”, но уточнява, че концернът в момента не води такива преговори.
Май 2019 – FCA и Renault потвърждават предложението за сливането им, като акционерите на всяка една от страните ще контролират по 50% от новата компания.