fallback

Има ли такова Porsche?

Мистерия обвива това 911S от неръждаема стомана

Тъй като цената на ранните Porsche 911 продължава стремително да се увеличава, колекционерите отдават все по-голямо значение на техния произход. Екземпляри с документи и съвпадащи номера са по-скъпи от тези с тъмно минало. Не е изненадващо, че историците правят всичко възможно, за да проследят съдбата на всеки автомобил, който се появи за продажба. И все пак, един от най-необичайните 911, експериментален модел от 1967 г. с каросерия от неръждаема стомана, продължава да бъде загадка - сякаш това Porsche никога не е съществувал...

От 1974 г. това уникално Porsche 911 е част от огромната колекция автомобили в Техническия музей (известен и като Немския музей) в Мюнхен. Като имаме предвид пословичната германската педантичност, би трябвало историята на този автомобил да е ясна като бял ден. Да, ама не.

Единствената информация, която Porsche пази в архивите си за това 911S от неръждаема стомана, е сканираната страница на книгата Porsche Specials от 1986 г., написана от Лотар Бошен и Юрген Барт. В статията пише, че моделът дебютира под прожекторите на автомобилното изложение във Франкфурт през 1967 г., преди да започне 7-годишен тест от 150 000 с Хайнц Тодман зад волана. По онова време той е ръководител на организация, наречена Informationsstelle Edelstahl Rostfrei (ISER), която се занимава с всички въпроси, свързани с производството и използването на неръждаема стомана. Между другото, тя все още съществува и се намира в Дюселдорф. Porsche обаче няма никаква информация за това кой е поръчал и произвел този автомобил.

Има предположение, че каросерията е направена от германската компания Blanco, която е специализирана в производството на кухненски смесители и мивки, но историците оспорват този факт. В самата компания не само, че нищо не знаят за съществуването на това мистериозно купе, но дори не проявяват интерес в търсенето на някаква информация за него.

Най-обещаващата следа в тази история е информацията на д-р Лукас Брайтвизер, куратор на Техническия музей. След като се поразравя в архива на музея, той открива, че за първи път колата е регистрирана на името на гореспоменатата ISER. Удивителното е, че никой в ​​ISER не може да обясни какво отношение има организацията към мистериозния 911S. Въпреки това фактът, че автомобилът е посочен в оригиналния документ, убедително показва, че е колата е поръчана от служител на ISER. Документите също така посочват производителя - Porsche, но това не означава, че автомобилът е произведен в Цуфенхаузен.

И така, какво все пак става ясно? Панелите на каросерията на автомобила са направени от студено валцована стомана. Частите са изработени както с помощта та щампи, така и на ръка. Каросерията не е боядисана, напомня повече на по-късен DeLorean DMC-12, но иначе изглежда точно като обикновено Porsche 911S. В началото на 1972 г. Тодман разказва пред списание ADAC Motorwelt, че е изминал почти 100 000 километра с автомобила и по него нямало и следа от ръжда. Навсякъде, където отивал, хората се обръщали след колата, а веднъж дори полицай го спрял само и само, за да разгледа по-отблизо това необикновено Porsche.

Тодман е напълно доволен от 911S, който надминава всички негови очаквания. Motorwelt пише за колата без ръжда, преодоляла 100 хиляди километра, с почти суеверен страх, което показва колко бързо автомобилите от онази епоха са ръждясвали. Въпреки окуражаващите резултати от тестовете обаче, масовото производство на автомобили от неръждаема стомана е непрактично поради високата себестойност. Според Тодман, този 911S е струвал около два пъти повече от обикновена кола. От всичко това следва, че автомобилът е създаден за изследователски цели, като прототип за тестване в реални пътни условия.

С изключение на каросерията, това Porsche 911S на практика не се различава от серийната версия. Автомобилът е оборудван с 2-литров шестцилиндров двигател с въздушно охлаждане, който развива мощност от 160 конски сили. Купето тежи 1030 кг, което е с 50 кг по-малко от серийния модел.

В книгата на Бошен и Барт обаче има още една доста интересна информация - автомобилът, изложен в Техническия музей, е един от трите екземпляра с каросерия от неръждаема стомана. И въпреки че списание Motorwelt казва, че 911S на Тодман е уникален, това не означава, че две други коли не биха могли да бъдат направени през 1968 г. или по-късно. Тяхната съдба, при условие, че наистина са съществували, остава неизвестна.

fallback
fallback
Последни