fallback

Тесни или широки гуми - кои са по-подходящи

Изборът е важен, защото влияе върху управляемостта на автомобила

В някои страни, като Финландия например, собствениците на автомобили обикновено имат два комплекта автомобилни джанти - единият за лятото, а другият за зимата. Разпространен избор след местните е за летните гуми да се използват малко по-големи по размер джанти, които са и по-скъпи.

Широчината на гумите оказва влияние върху редица характеристики: сцеплението с пътищата и управлението, шума, комфорта на шофиране и разхода на гориво. Замяната на тесни гуми с по-широки, като правило, увеличава съпротивлението и,следователно, леко увеличава разхода на гориво. При летните гуми размерът също така носи естетичен товар, защото колата с широки джанти изглежда по-добре.

Експертите обясняват, че ако шофьорът иска да сложи джанти с по-голям диаметър, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в допустимите граници, а гумите ще имат достатъчно място в колесните арки.

Профилът на гумата се изчислява като процент от височината спрямо широчината. Тъй като най-популярните размери гуми са тесни с висок профил, те се произвеждат в по-големи количества отколкото широките гуми с нисък профил. Това е една от причините поради които по-тесните гуми обикновено са по-евтини от по-широките.

Количеството въздух в гумите оказва значително влияние върху комфорта по време на пътуване. Колкото по-голям е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми с по-голям обем за въздух ще осигурят по-меко возене от широките нископрофилни гуми.

От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите предимства: по сух път по-широките гуми осигуряват по-добро управление, но в същото време се справят по-лошото с аквапланинга.

През зимата тесните гуми са по-добри, защото при екстремни условия осигуряват по-голямо повърхностно налягане на пътя. Тесните гуми също работят по-добре на прясно натрупал сняг и киша, а широките гуми от своя страна имат по-добро сцепление с гладък асфалт.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    140 Километра в час = 39 Метра в секунданадявам се да преосмислиш шофьорските си умения при дъждняма гума която да те предпази при аква планиниг и придвижване със скорости над 60км си е руска рулеткапри тест на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч.
  • #9
    apollo11 ( преди 5 години )
    ..явно тук или всички са роднини на Мика,или си нямате на идея от аквапланинг по "магистрала" - не 200м, а 2 км няма стигнат!100т камион може се носи като 100кг по водата дори про скорости от порядъка на 40км..за 140 не ми се мисли!!
  • #8
    До Номер 9 ( преди 5 години )
    Точно така. А ако колата е компактна с стотина коня и 195/65/15 е повече от достатъчна. И по-евтина!
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Бърза справка казва че нормален автомобил при 110 км/ч (най-високата скорост която намерих) има 145м спирачен път на мокро. Със 140 сигурно ще говорим за около 200. Предвид че човека твърди че возилото е с 20цола гуми и 4х4 очаквам голям джип/сув клонящ към 2+ тона та очаквам че и 200м няма да му стигнат.Добави и че при дъжд обикновено и видимостта е нарушена и получаваме или че си измисля или че е камикадзе
  • #6
    Бай хуйстил ( преди 5 години )
    Така сие по принцип,зимата с по високи и тесни гуми което помага много и при дъжд,а лятото възможно по ниско профилни с голяма джанта и по често при гумаджията да ги изправя че с тези нашите пътища пази Боже,може би най оптимален вариант си остава размерът 205/55/16,лично мнение!
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    как ще караш със 140 при дъжд ти имаш ли представа колко ти е спирачния път на мокро при сухо при скорост около 100 с времето за реакция спираш за около 50м на мокро умножи го на три което прави 150 м
  • #4
    12345 ( преди 5 години )
    Добре са го обяснили в статията. Тесните гуми имат по- добро повърхностно налягане, затова при дъжд са по- добри. Те осигуряват по- малка площ, върху която стъпва автомобила, следователно повече кг. на кв. см., поради което гумата по- трудно попада в аквапланинг и губи контакт с пътя.
  • #3
    Patanov ( преди 5 години )
    До #2:Явно не караш по магистрали в България (до колкото въобще ги има)... На Тракия има десетки места, на които се появяват буквално реки, пресичащи от едната страна на платното към другата. Това ако не е предпоставка за аквапланинг здраве му кажи!
  • #2
    До номер 2 ( преди 5 години )
    Кажи и за снега - тъкмо да си обясним защо в ралиспорта на сняг не се кара с широки гуми!
  • #1
    Я ( преди 5 години )
    Да споделя една случка, която запомних. Мой приятел има Порше. Веднъж реши да ме повози по АМ Тракия, но заваля дъжд. Карахме буквално, като бабички, защото се пързаляхме и доста автомобили ни изпреварваха. Оттогава винаги имам едно на ум за нископрофилните гуми.
fallback
Последни