IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

10 години от спасяването на GM и Chrysler

Две правителства инвестираха 85 милиарда долара, за да не загине автомобилната индустрия

10 години от спасяването на GM и Chrysler

През април американската автомобилна индустрия отбелязва 10 години от спасяването на две компании от Голямата тройка – GM и Chrysler, които ако бяха банкрутирали можеха да повлекат цялата индустрия след себе си.

През 2009 година цялата американска икономика беше в криза, стартирана от проблемите с ипотеките и неплатежоспособните клиенти на банките. Тогава фалираха Lehman Brothers и Bear Stearns, а президентът Джордж У. Буш осигури 700 милиарда долара от парите на данъкоплатците за спасяването на Wall Street и AIG.

По това време Голямата тройка произвеждаше лакоми за гориво пикапи и SUV модели (дали в Детройт са се поучили от грешките си?) и когато бензинът отскочи на 4 долара на галон и разходите за труд също се повишиха (основно парите за здравно осигуряване и пенсии) това доведе автомобилните гиганти до загуби в размер на милиарди долари.

Естествено, General Motors и Chrysler поискаха помощ от държавата, за да не банкрутират, което започва да се превръща в навик на компаниите от този бранш. Ford се размина с тази неприятна съдба само защото през 2007 заложи всичките си активи, включително и марката, за да получи милиардни кредити, които обаче помогнаха на компанията в трудните моменти.

Детройте се оказа в труден период – компаниите затваряха заводи и уволняваха хиляди работници, но това с нищо не се отличаваше от общата картина на икономиката по това време.

В началото на първия мандат на президента Барак Обама администрацията му се противопостави на исканите от автомобилните гиганти т.нар. „мостови заеми” и ги насочи към процедурата по защита от кредиторите. Правителството инвестира 50 милиарда долара в GM, в един момент притежаваше 61% от компанията и през 2014 стана ясно, че 11,2 милиарда от парите на данъкоплатците са безвъзвратно загубени. Chrysler получи 12,5 милиарда долара, а общите разходи на американското и канадските правителства по потушаването на тази криза достигнаха 85 милиарда долара.

След процедурата по оздравяване Chrysler се оказа собственост на профсъюза на работниците United Auto Workers и FIAT, което постави началото на днешния концерн FCA.

0 от 500
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Хе хе хе! ( преди 5 месеца )
    Той само Гомн е краднал над 50млн евро, та прай сметка за кви пари иде реч!
  • #2
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ти четеш ли какви суми се дадоха за GM и Крайслер, нито Фолксваген, нито Рено някога са подушвали толкова държавна пара.
  • #1
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Дошо ( преди 5 месеца )
    Интересно защо не се пише за многомилиардните помощи, изливащи се системно и до днес в двете полудържавни перачници СОЦваген и рено!? Щото без тях тея отдавна да са гризнали дървото!