Предишната спирка от американското ни пътешествие с Continental ни отведе в West Coast Customs - несъмнено страшно интересно място, но накрая златните коли и голф-количките Rolls-Royce ни дойдоха в повече. За щастие следващата ни дестинация ни връща в сърцето на чистото инженерство от старата школа - фабриката на Стив Салийн в Корона, Калифорния.
САЛИЙН Е ОТ ЖИВИТЕ ИКОНИ на американския автомобилен спорт - силен състезател, мерил през 80-те сили с Жил Вилньов, Кеке Розберг и Боби Рейхал в сериите „Формула Атлантик“. Между другото още оттогава датира и партньорството му с Continental и с американската им дъщерна марка General Tire. След това е основател на една от най-успешните компании за спортни машини в Западното полукълбо. В автомобилната Зала на славата го приеха едновременно с Каръл Шелби, а History Channel наскоро го обяви за един от тримата най-значими създатели на състезатели коли заедно с Енцо Ферари и Фердинанд Порше.
Фабриката на Saleen в Корона, Калифорния. Снимки КОЛЕЛА
СТИВ ЛИЧНО НИ РАЗВЕЖДА из модерната фабрика, където се прави единствената чисто американска суперкола в момента. В миналото тук се сглобяваше предишното поколение на Ford GT; днес се правят специални версии на Mustang и още няколко модела - всъщност толкова променени спрямо оригиналите, че се налага да минават отделни тестове за безопасност. Почти всички компоненти по задвижването са собствени разработки на Saleen.
Тук се прави и новата S1 - спортно купе с 450 коня и едва 3.7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч. Двигателят с обем 2.5 литра също е изцяло авторски за Saleen, създаден тук от нулата.
Една богато украсена стена напомня за състезателната кариера на собственика
НО НАС НИ ВЪЛНУВА ДРУГА МАШИНА: прословутата S7, с която Салийн разтърси състезателния свят в началото на миналото десетилетие. И колата, която продуцентите на филма "Всемогъщия Брус" избраха за лично возило на Господ. „Тук правим суперколата S7“, показва ни Стив. „Започнахме производството през 1999. Показахме първата готова кола в Пебъл Бийч през 2000. Направихме около сто бройки“.
После Стив продаде процъфтяващия си бизнес на финансов инвеститор и се отдаде на хобитата си. Но инвеститорът бързо вкара каруцата в реката и накрая Салийн реши да изкупи обратно компанията и да възстанови доброто й име. „Тогава решихме да направим още 7 специални бройки от този модел. Кръстихме серията Le Mans, заради победата ни в „24-те часа“ през 2010 година. S7 е най-успешната суперкола от онези, които се произвеждат в момента. Тя е печелила на всяка голяма писта в света, без нито едно изключение - от Шанхай в Китай до Фуджи в Япония, Лагуна Сека, Дейтона, Зебринг, Силвъстоун, Барселона, Имола, Нюрбургринг, Абу Даби, Бахрейн, и накрая спечели 24-те часа на Льо Ман в своя клас. Имаме повече победи с S7 от Lamborghini, Ferrari и McLaren, взети заедно“.
Легендарната вече S7, която според Салийн има повече победи от Ferrari, Lamborghini и McLaren, взети заедно
ФИНАЛНАТА СПЕЦИАЛНА СЕРИЯ е със 7-литров мотор собствено производство и с мощност 1300 конски сили - за кола, която тежи едва 1290 килограма. Цената? Един милион долара. Но това далеч не е краят за Saleen S7. Докато разглеждаме тук, на етажа над нас дизайнерите и инженерите на Стив вече работят върху второто поколение. Засега е обвито в тайна, макар Салийн да намеква, че вероятно ще бъдат намесени и електромотори. Но едно е сигурно: и тази кола, като всяка друга в кариерата на този човек, ще е толкова бърза, колкото изобщо е възможно.
Още снимки от фабриката на Saleen вижте в галерията: