fallback

Нисан спечели срещу Nissan, но загуби всичко

Как един човек се опълчи успешно на огромна корпорация

Автомобилната компанията Nissan никога не се е интересувала кой е Узи Нисан. Тя просто иска да вземе нещо много важно от него - домейна nissan.com, който той регистрира за дребния си бизнес с компютри още през 1994 г. В крайна сметка Nissan дори завежда иск за 10 млн. долара срещу Нисан. Стига се до битка в съда, която Узи печели, но по време на процеса губи всичко.

Ако посетите сайта nissan.com, за да видите най-новите модели на японския производител на автомобили, вероятно ще останете шокирани. Ще попаднете в малък ъгъл на глобалната мрежа, който е собственост на Узи Нисан. А това е човекът, който в продължение на дълги години се бори с една от най-големите автомобилни компании на планетата.

Спорът "Нисан" срещу Нисан" е едно от епохалните събития на миналия век, което вече е позабравено. Сайтът nissan.com е посетен от няколко милиона души, като според съдебните протоколи в рекордния месец са отчетени 500 000 посещения от потребители. Ако го разучите внимателно, ще намерите доста информация за делото Nissan Motor vs. Nissan Computer. То сега се разглежда в бизнес-школите и юридическите учебни заведения като един от най-значимите в историята на правото.

Основното правило в наши дни гласи, че преди да измислиш име за даден бизнес и да направиш съответния интернет-сайт, трябва да провериш дали домейнът не е зает. В юридическите училища учат, че дори малкият човек може да победи голямата компания, ако законът е на негова страна. Ако питате обаче самия Узи, той не е сигурен, че е спечелил.

Всичко стартира с телефонно обаждане през 1999 г... Преди това обаче трябва да знаете кой е Узи Нисан. Той стартира бизнеса си в Америка през 1980 г., само няколко месеца след като емигрира от Израел. Първоначално той работи в сервиз, а по-късно открива и своя работилница за ремонт на автомобили. Изучил е занаята, докато е бил в израелската армия и се справя прилично.

Всъщност Nissan Computer е третият бизнес, който стартира и в който фигурира фамилията му. Първо ремонтира автомобили (Nissan Foreign Car), а след това търгува с компютърно оборудване(Nissan International). И когато местните компании в Северна Каролина спират да купуват стоката му, той решава да създаде собствена верига за продажба на компютри. А през 1994 г. компанията му Nissan Computer получава страница в интернет.

По времето, в което Узи стартира бизнеса си и открива първите магазини, носещи неговото име, Nissan Motor Company все още внася автомобили в САЩ под марката  Datsun.  През 1983 г. японците преминават към името Niissan, а две години по-късно Datsun отива историята. Твърди се, че само преминаването от едно име към друго струва на компанията около 30 млн. долара.

Трябва да се отбележи нещо много важно - човекът Нисан и автомобилът Нисан имат различни имена. В случая става дума за лингвистично съвпадение. Nissan е разпространена дума в иврита и в арабския език, като съответно е и много често срещана еврейска фамилия. В същото време другият Nissan представлява абревиатура на компанията от 30-те години на миналия век Nihon Sangyo, което означава "Японска индустрия".

Животът на двата Нисана в тази история се променя кардинално през 1999 г., когато Узи получава гласово съобщение от Мерил Дейвис - мениджър по стратегия на подразделението на Nissan в Северна Америка. Той иска да се срещнат и да обсъдят домейните, свързани с Nissan Computer. Никой в момента не предполага, че ще се стигне до юридически битка между Давид и Голиат, която ще продължи 10 години и ще струва милиони долари.

Узи Нисан се обажда на Мерил Дейвис и му казва, че домейнът не се продава, но въпреки това, двамата се срещат, за да обсъдят ситуацията. На срещата Узи повтаря, че няма да продава, но Дейвис отговаря, че иска да говори с началниците си,  за да види какво може да се направи. Месец по-късно Дейвис се връща и отново се среща с Узи, като този път му предлага и конкретна цена за продажба.

"Както ви казах, това не ме интересува, но все пак ми позволете да ви отговоря - цената е 15 млн. долара. Сега нали разбирате, че не искам да продавам", е отговорът на Узи, за който нещата опират не само до пари, а е въпрос на чест. Все пак, той 3 пъти стартира бизнеса си от нула и не иска да се откаже от него.

Дейвис си тръгва и минути по-късно Узи получава по факса съдебен иск от  Nissan Motor Company. Автомобилният гигант иска от малката компютърна компания 10 млн. долара, като я обвинява в нарушение на търговската марка, нечестна конкуренция и киберквотинг (покупка и регистрация на търговска марка с цел препродажба за по-висока сума). 

Узи веднага наема адвокат и първата победа идва скоро. Тя е за киберквотинг, тъй като в наши дни подобна практика е често срещана, но в първите дни на съществуване на интернет е нещо непознато. И тъй като Узи Нисан в продължение на 10 години ползва домейна nissan.com за свои лични цели, съдът отхвърля претенциите на Nissan Motor за нечестна конкуренция и киберквотинг. 

Що се касае по въпроса да нарушение на търговската марка, през 2002 г. съдът се произнася в полза на автомобилния производител, тъй като решава, че отнасящата се за автомобили реклама на nissan.com действително нанася вреди на дейността на Nissan Motor.

Узи обаче не се примирява и повежда борба, като в крайна сметка съдът се произнася в негова полза, но при условие, че той няма да се изказва лошо за Nissan, като и няма да публикува негативни коментари или статии за бранда. Узи не е съгласен с това и обжалва, като в крайна сметка делото стига до Апелационния съд, който след няколко месеца отменя решенията на първата инстанция. Той постановява, че Узи не нарушава търговската марка и Nissan Motor не може да има никакви претенции към домейните.

Съдебната драма продължава 5 години, но Nissan не се отказват и всячески се стремят до доведат делото до Върховния съд на САЩ. Той обаче отказва и го връща в районния съд за произнасяне на окончателно решение. Все път, когато Узи печели, автомобилният производител обжалва по някоя от точките и делото продължава.

Три пъти съдът предлага на двете страни да уредят конфликта, като Nissan увеличава своята финансова оферта, но Узи не се съгласява. Той е готов на споразумение по въпроса за търговската марка, но сумата, предложена от японската компания е недостатъчна, тъй като тя покрива съдебните издръжки, но не и моралните щети, нанесени на Узи.

Делото продължава още 2 години и край сметка автомобилният производител е принуден да се откаже от исканията си. Окончателното решение идва през септември 2007 г., когато съдът отхвърля всички обвинения за нарушаване на търговската марка. Не само това - доказано е, че в Nissan още през 1995 г. да знаели за сайта на Узи, но не са предприели никакви действия. 

В крайна сметка процесът завършва след 8 години, като Узи печели победа. Тя обаче му струва много - само финансовите загуби са за 3 милиона долара. "Кой, по дяволите, ще иска да си купи компютър от компания, която се съди с автомобилен гигант? Ако знаех, през какво ще ми се наложи да мина, веднага щях да се отърва от този домейн. Цялата история ми струваше 99% от бизнеса, тъй като съдебните заседания се провеждаха всяка седмица и вместо да работя, ми се налагаше да чета стотици страници документи, за да съм сигурен, че нещо няма да се обърка. Да, имам адвокати, но и най-добрите от тях може да сбъркат нещо, а аз не можех да си го позволя", обяснява Узи.

В същото време Nissan, който загуби делото в крайна сметка, е сред най-успешните компании в света. Тя е част от алианса с Renault, който за втора поредна година е най-големият производител на леки автомобили на планетата. Но въпреки това, тя всячески се стреми да унищожи човек, който си е позволил да и се опълчи.

"Въпросът не е дали големите играчи губят. Въпросът е какво се случва с нас, когато същите големи играчи се опитват да ви направят. Аз не спечелих това дело, а Nissan го загуби. Исках само да запазя домейна си, но в крайна сметка загубих всичко. Това, което те искаха от мен, така и не го получиха. Та за компания като Nissan тези 10 млн. са капка в морето. Да, те не спечелиха, во в крайна сметка разрушиха напълно живота ми", откровен е човекът, който си позволи да се опълчи срещу автомобилния гигант.

Снимки: Jalopnik

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    До 3,Прочети добре. Отправили са оферта на човека, но сумата не се назовава. Той ги е контрирал като им е поискал 15 милиона, които те не са му дали.Иначе въпросът е принципен и всеки си решава за себе си. Дали да се откаже като прибере едни пари, но до края на живота си да се чувства победен. Или пък да се бори докрай и да изгуби всичко, но с цената на морална победа.Аз лично шапка му свалям, че се е борил.
  • #4
    НеЛюбезния лос ( преди 5 години )
    Японското Рено наречено Нисан отдавна не го харесвам. След тази статия чувствата ми към Нисан дори се засилват.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Предложили са му първоначално 15 млн . След това три пъти са подобрявали офертата - не знам що за човек трябва да си да се инатиш толкова за един домейн . Ако беше взел парите щеше да си живее живота
  • #2
    го ( преди 5 години )
    ината до това води... не че не е прав човека, но понякога инатенето носи вреди, а не ползи. След 1 година в съда е трябвало да се усети и да мине на друга предавка.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Това киберквотинг, да не би да е опит за превеждане на cybersquatting? Хайде, опитайте пак.
fallback
Последни