Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Нисан спечели срещу Nissan, но загуби всичко

Как един човек се опълчи успешно на огромна корпорация

Нисан спечели срещу Nissan, но загуби всичко

Автомобилната компанията Nissan никога не се е интересувала кой е Узи Нисан. Тя просто иска да вземе нещо много важно от него - домейна nissan.com, който той регистрира за дребния си бизнес с компютри още през 1994 г. В крайна сметка Nissan дори завежда иск за 10 млн. долара срещу Нисан. Стига се до битка в съда, която Узи печели, но по време на процеса губи всичко.


Ако посетите сайта nissan.com, за да видите най-новите модели на японския производител на автомобили, вероятно ще останете шокирани. Ще попаднете в малък ъгъл на глобалната мрежа, който е собственост на Узи Нисан. А това е човекът, който в продължение на дълги години се бори с една от най-големите автомобилни компании на планетата.

Нисан

Спорът "Нисан" срещу Нисан" е едно от епохалните събития на миналия век, което вече е позабравено. Сайтът nissan.com е посетен от няколко милиона души, като според съдебните протоколи в рекордния месец са отчетени 500 000 посещения от потребители. Ако го разучите внимателно, ще намерите доста информация за делото Nissan Motor vs. Nissan Computer. То сега се разглежда в бизнес-школите и юридическите учебни заведения като един от най-значимите в историята на правото.

Основното правило в наши дни гласи, че преди да измислиш име за даден бизнес и да направиш съответния интернет-сайт, трябва да провериш дали домейнът не е зает. В юридическите училища учат, че дори малкият човек може да победи голямата компания, ако законът е на негова страна. Ако питате обаче самия Узи, той не е сигурен, че е спечелил.

Всичко стартира с телефонно обаждане през 1999 г... Преди това обаче трябва да знаете кой е Узи Нисан. Той стартира бизнеса си в Америка през 1980 г., само няколко месеца след като емигрира от Израел. Първоначално той работи в сервиз, а по-късно открива и своя работилница за ремонт на автомобили. Изучил е занаята, докато е бил в израелската армия и се справя прилично.

Нисан

Всъщност Nissan Computer е третият бизнес, който стартира и в който фигурира фамилията му. Първо ремонтира автомобили (Nissan Foreign Car), а след това търгува с компютърно оборудване(Nissan International). И когато местните компании в Северна Каролина спират да купуват стоката му, той решава да създаде собствена верига за продажба на компютри. А през 1994 г. компанията му Nissan Computer получава страница в интернет.

По времето, в което Узи стартира бизнеса си и открива първите магазини, носещи неговото име, Nissan Motor Company все още внася автомобили в САЩ под марката  Datsun.  През 1983 г. японците преминават към името Niissan, а две години по-късно Datsun отива историята. Твърди се, че само преминаването от едно име към друго струва на компанията около 30 млн. долара.

Трябва да се отбележи нещо много важно - човекът Нисан и автомобилът Нисан имат различни имена. В случая става дума за лингвистично съвпадение. Nissan е разпространена дума в иврита и в арабския език, като съответно е и много често срещана еврейска фамилия. В същото време другият Nissan представлява абревиатура на компанията от 30-те години на миналия век Nihon Sangyo, което означава "Японска индустрия".

Животът на двата Нисана в тази история се променя кардинално през 1999 г., когато Узи получава гласово съобщение от Мерил Дейвис - мениджър по стратегия на подразделението на Nissan в Северна Америка. Той иска да се срещнат и да обсъдят домейните, свързани с Nissan Computer. Никой в момента не предполага, че ще се стигне до юридически битка между Давид и Голиат, която ще продължи 10 години и ще струва милиони долари.

Узи Нисан се обажда на Мерил Дейвис и му казва, че домейнът не се продава, но въпреки това, двамата се срещат, за да обсъдят ситуацията. На срещата Узи повтаря, че няма да продава, но Дейвис отговаря, че иска да говори с началниците си,  за да види какво може да се направи. Месец по-късно Дейвис се връща и отново се среща с Узи, като този път му предлага и конкретна цена за продажба.

"Както ви казах, това не ме интересува, но все пак ми позволете да ви отговоря - цената е 15 млн. долара. Сега нали разбирате, че не искам да продавам", е отговорът на Узи, за който нещата опират не само до пари, а е въпрос на чест. Все пак, той 3 пъти стартира бизнеса си от нула и не иска да се откаже от него.

Дейвис си тръгва и минути по-късно Узи получава по факса съдебен иск от  Nissan Motor Company. Автомобилният гигант иска от малката компютърна компания 10 млн. долара, като я обвинява в нарушение на търговската марка, нечестна конкуренция и киберквотинг (покупка и регистрация на търговска марка с цел препродажба за по-висока сума). 

Нисан

Узи веднага наема адвокат и първата победа идва скоро. Тя е за киберквотинг, тъй като в наши дни подобна практика е често срещана, но в първите дни на съществуване на интернет е нещо непознато. И тъй като Узи Нисан в продължение на 10 години ползва домейна nissan.com за свои лични цели, съдът отхвърля претенциите на Nissan Motor за нечестна конкуренция и киберквотинг. 

Що се касае по въпроса да нарушение на търговската марка, през 2002 г. съдът се произнася в полза на автомобилния производител, тъй като решава, че отнасящата се за автомобили реклама на nissan.com действително нанася вреди на дейността на Nissan Motor.

Узи обаче не се примирява и повежда борба, като в крайна сметка съдът се произнася в негова полза, но при условие, че той няма да се изказва лошо за Nissan, като и няма да публикува негативни коментари или статии за бранда. Узи не е съгласен с това и обжалва, като в крайна сметка делото стига до Апелационния съд, който след няколко месеца отменя решенията на първата инстанция. Той постановява, че Узи не нарушава търговската марка и Nissan Motor не може да има никакви претенции към домейните.

Съдебната драма продължава 5 години, но Nissan не се отказват и всячески се стремят до доведат делото до Върховния съд на САЩ. Той обаче отказва и го връща в районния съд за произнасяне на окончателно решение. Все път, когато Узи печели, автомобилният производител обжалва по някоя от точките и делото продължава.

Три пъти съдът предлага на двете страни да уредят конфликта, като Nissan увеличава своята финансова оферта, но Узи не се съгласява. Той е готов на споразумение по въпроса за търговската марка, но сумата, предложена от японската компания е недостатъчна, тъй като тя покрива съдебните издръжки, но не и моралните щети, нанесени на Узи.

Делото продължава още 2 години и край сметка автомобилният производител е принуден да се откаже от исканията си. Окончателното решение идва през септември 2007 г., когато съдът отхвърля всички обвинения за нарушаване на търговската марка. Не само това - доказано е, че в Nissan още през 1995 г. да знаели за сайта на Узи, но не са предприели никакви действия. 

Нисан

В крайна сметка процесът завършва след 8 години, като Узи печели победа. Тя обаче му струва много - само финансовите загуби са за 3 милиона долара.
"Кой, по дяволите, ще иска да си купи компютър от компания, която се съди с автомобилен гигант? Ако знаех, през какво ще ми се наложи да мина, веднага щях да се отърва от този домейн. Цялата история ми струваше 99% от бизнеса, тъй като съдебните заседания се провеждаха всяка седмица и вместо да работя, ми се налагаше да чета стотици страници документи, за да съм сигурен, че нещо няма да се обърка. Да, имам адвокати, но и най-добрите от тях може да сбъркат нещо, а аз не можех да си го позволя", обяснява Узи.

В същото време Nissan, който загуби делото в крайна сметка, е сред най-успешните компании в света. Тя е част от алианса с Renault, който за втора поредна година е най-големият производител на леки автомобили на планетата. Но въпреки това, тя всячески се стреми да унищожи човек, който си е позволил да и се опълчи.

"Въпросът не е дали големите играчи губят. Въпросът е какво се случва с нас, когато същите големи играчи се опитват да ви направят. Аз не спечелих това дело, а Nissan го загуби. Исках само да запазя домейна си, но в крайна сметка загубих всичко. Това, което те искаха от мен, така и не го получиха. Та за компания като Nissan тези 10 млн. са капка в морето. Да, те не спечелиха, во в крайна сметка разрушиха напълно живота ми", откровен е човекът, който си позволи да се опълчи срещу автомобилния гигант.

Снимки: Jalopnik

0 от 500
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До №3, Прочети добре. Отправили са оферта на човека, но сумата не се назовава. Той ги е контрирал като им е поискал 15 милиона, които те не са му дали. Иначе въпросът е принципен и всеки си решава за себе си. Дали да се откаже като прибере едни пари, но до края на живота си да се чувства победен. Или пък да се бори докрай и да изгуби всичко, но с цената на морална победа. Аз лично шапка му свалям, че се е борил.
  • #4
    4 rate up comment 2 rate down comment
    НеЛюбезния лос ( преди 3 месеца )
    Японското Рено наречено Нисан отдавна не го харесвам. След тази статия чувствата ми към Нисан дори се засилват.
  • #3
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Предложили са му първоначално 15 млн . След това три пъти са подобрявали офертата - не знам що за човек трябва да си да се инатиш толкова за един домейн . Ако беше взел парите щеше да си живее живота
  • #2
    5 rate up comment 4 rate down comment
    го ( преди 3 месеца )
    ината до това води... не че не е прав човека, но понякога инатенето носи вреди, а не ползи. След 1 година в съда е трябвало да се усети и да мине на друга предавка.
  • #1
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Това киберквотинг, да не би да е опит за превеждане на cybersquatting? Хайде, опитайте пак.