Работниците в завода на Audi в Дьор (Унгария) започнаха едноседмична стачка, тъй като са недоволни от заплащането им, което е значително по-ниско от това на колегите им в другите фабрики на Volkswagen Group в Изочна Европа. Чешките им колеги от заводите на Skoda също заплашиха, че подготвят подобни действия.
Стачката спря производството на двигатели и автомобили на Audi в Дьор. Там се сглобяват моделите A3, TT и Q3. Работниците настояват за увеличение на заплатите им с 18% още през тази година, докато от Audi са склонни на 10% през 2019 и на още 10% през 2020 г.
Действията на служителите на Audi в Унгария са поредната стъпка към усилване на натиска върху автомобилните производители, които построиха своите заводи Източна Европа именно заради евтината работна ръка. В повечето страни от бившия социалистически блок обаче се отчита недостиг на работници заради застаряващото население, което пък се дължи на емиграционните и антиимиграционните политики на съответните правителства.
В Унгария, например, вече повече от месец премиерът Виктор Орбан се сблъсква с вълна от протести заради въвеждане на спорен закон, който позволява на компаниите да помолят служителите си да работят средно по 6 дни в седмицата. Той беше наречен „закон на робите” и се възприема именно като опит за справяне с недостига на работна ръка.
Трудовата криза в страна доведе до увеличаване на заплатите с 1/3 в частния сектор, но и това не успя да намали незаетите работни места, които са скочили 2 пъти от 2015 г. Работниците на Audi в Унгария сега взимат повече пари от миналата година, но заплащането им е с 25% по-малко от това на служителите в Чехия, с 28% по-малко от това в Словакия, с 39% от Полша и с 3,6 пъти по-малко от това в Белгия.
Профсъюзите на друга марка от VW Group – Skoda, също са готови да започнат стачка, ако не постигнат споразумение с ръководството на концерна за нов трудов договор. Те вече постигнаха увеличение както на заплатите, така и на бонусите за извънреден труд с 20%, но споразумението все още не е влязла сила, въпреки че е от април 2018 г.
Снимка: Audi