fallback

5 технически решения, дошли от спорта

От турбото през дисковите спирачки до задвижването 4х4

Днес присъствието на съвременни технологии на борда на всеки сериен автомобил се приема за даденост, а водачите все повече разчитат на електронните помощници. Естествено, не винаги е било така, а някои нововъведения са успели сравнително трудно да си пробият път в серийното производство. Десетилетия наред автомобилният спорт се приема като идеално тестово поле за развитие на нови технологични решения, които след това да се използват в серийното производство. Това, естествено, става с доста промени, но е важна причина за това автомобилните компании да инвестират в състезателни програми.

Предлагаме ви кратка селекция на 5 важни технически решения, които са развити в моторните спортове и след това са стигнали до масовите автомобили.

Турбото

Преди появата на турбо технологиите създателите на автомобили са били изправени пред дилемата – по-нисък разход на гориво или по-добра динамика и повече мощност. Турбокомпресорът е създаден за авиационни двигатели – за да осигурява повече мощност на по-големи височини. През 60-те години обаче инженерите постигат първите сериозни успехи при налагането на турбо технологията в автомобилните двигатели. Първият ефект е добиването на повече мощност и скорост, а след това идва и по-ниският разход на гориво.

Диференциалите

Когато автомобилите са се движили с по-ниски скорости завиването е било сравнително лесно упражнение. След това обаче скоростта в завоите се покачва и се появява проблемът, свързан с това, че вътрешното и външното колело спрямо завоя изминават различен път и затова трябва да завиват с различна скорост.

Спирачките

Също с покачването на скоростите при развитието на автомобилите бързо става ясно, че технологиите, идващи от каретите няма да помогнат. Първо се появяват първите барабанни спирачки, но само за няколко десетилетия и те се оказват недостатъчно ефективни. Следващата голяма стъпка са дисковите спирачки, допълнени от системи за разпределение на спирачното усилие, ABS и т.н. Първите по-масови дискови спирачки се появяват по време на Втората световна война, но бурното им развитие се дължи на моторните спортове, от 50-те години нататък.

Впръскване на горивото

Горивната смес и точното дозиране на горивото и въздуха в тази смес са много важни за ефективната работа на двигателя. В началото тази задача се изпълнява от карбуратора – най-масовото решение при ранните опити за извличане на максимума от горивната смес. Впръскването на гориво също се появява първо при самолетите, по-точно при най-бързите и маневрените сред тях – изтребителите, след което навлиза и при състезателните автомобили. В интерес на истината, за серийното производство се използват отделни решения от целия процес, но през годините те се оказват много ефективни.

Задвижване 4х4

Завръщането на системите 4х4 при серийните автомобили е тенденция, която може да се сравни с новата турбо ера. Съвременните системи за задвижването на четирите колела стават все по-ефективни, електрониката, която ги управлява работи все по-бързо, а теглото им постоянно намалява. Дори в последните години се стигна до парадокса, че в серийните коли има по-развити системи 4х4 в сравнение с ралитата, например, където те бяха ограничени от правилата за намаляване на разходите. Тук началото поставят военните автомобили, а благодарение на Audi и системата Quattro задвижването 4х4 натрупва световна слава през 80-те години, за да се наложи като функция, с която се предлагат много съвременни автомобили.

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Пишете ,че 4х4 идва първо от военните автомобили , какво значение има после кой го е внедрил в спорта . Всъщност спорта го е взаимствал от военните и в последствие цивилните джипове . Освен това дисковите спирачки са измислени преди барабанните , но по някакви съображения се налагат барабаните за дълъг период .
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Е, как пък го измисли, че деференциала и спирачките са дошли от спорта....То по тая логика и воланът е оттам, да не говориме за седалката, щото ако я нема ще трябва да седнеш на ......
fallback
Последни