Еволюцията на култовия М3 на BMW не се приема еднозначно от феновете на марката – голяма част от тях са убедени, че всяко предишно поколение е било по-добро или поне по-вълнуващо от следващото. Но това не е точно така.
А и последното М3, носещо означението F80, което дебютира през 2014 всъщност имаше най-трудната задача, за да се наложи на пазара в и в сърцата на почитателите на модела. Дан Трент от CarThrottle предлага пет причини, поради които F80 има огромен шанс да остане в историята като най-доброто М3, създавано някога.
Преди това, малко предистория. F80 е първият М3, който се предлага във версия само седан с 4 врати и освен това е първият с редови 6-цилиндров турбо мотор. След това се появиха оплаквания, че звукът на турбо мотора не може да се сравнява с „песента” на атмосферните агрегати, както и мнения, че колата е почти невъзможна за каране, когато не стъпва на гладък и сух асфалт. И сега, доводите на Трент.
Първо, F80 доказа, че мощността не е всичко. Основно заради разпределението на теглото и настройките на окачването. М3 е по-вълнуващ в сравнение с Mercedes-AMG C63 в атаката на завоите и това често е достатъчно убедително.
Второ, F80 се опитва да те убие, всеки път когато го караш. Това не звучи особено рекламно. Но пък е важна особеност във времена, когато всички по-мощни и бързи автомобили стават все по-бързи, но и предвидими. В същото време F80 притежава груба агресия, особено когато става въпрос за по-ранните версии, защото по-късно BMW въведе промени в софтуеъра, който засегнаха работата на двигателя, скоростната кутия, електронната система за стабилност и адаптивните амортисьори. Това доведе до повече стабилност на мокро, отлично сцепление на предницата, но колата запази апетита си за презавиване. F80 си остава автомобил, към който трябва да се отнасяте с уважение.
Трето, F80 има стратохен дизайн. Тук тайната е в баланса на агресията във формите и ненатрапчивостта на дизайна. М3 CS е много по-набиващ се на очи, но при F80 всичко е точно дозирано.
Четвърто, двигателният отсек е като произведение на изкуството. В днешно време погледът към мотора обикновено ви разкрива един голям пластмасов капак. При F80 гледката е доста по-приятна, няма спор за това.
И накрая, следващото М3 ще е с доста по-различно. Новата 3-ата серия е вече факт, после ще има нови М3 и М4, но отсега се знае, че те са доста по-стерилни, с повече технологии, по-икономични и естествено, ще са по-бързи на Северната дъга на „Нюрбургринг”. На техен фон F80 ще изпъкне със своите недостатъци или особености.