IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Volkswagen направи W10 двигател за BMW M5

Експерименталният мотор е поставен на E39, което обаче си остава само прототип

Когато някой спомене за 10-цилиндрова BMW Серия 5, несъмнено първата кола, която ще изскочи в съзнанието ви, ще бъде M5 от поколението Е60. Само че, колкото и невероятно да звучи, историята помни и по-ранна десетцилиндрова "петица" и причината за нейното съществуване е разработването един отдавна забравен двигател, който никога не е преминава фазата на прототип и така и не стига серийно производство.


BMW M5 W10


Може да звучи много странно, но съществува BMW M5 от поколението E39 с двигател W10, създаден от... Volkswagen! Автомобилът съществува и до днес. Този експериментален прототип не само е пример за невероятно по своя характер взаимодействие между BMW и VW, но и показва нагледно, че такъв тип разработки нерядко остават неразкрити за широката аудитория в продължение на десетилетия.

Volkswagen са известни със своите нетрадиционни W-образни двигатели с агрегатите W8, W12 и W16, като последният до днес се използва от суперавтомобила Bugatti. Има и два по-малки двигателя VR5 и VR6. Но миналото има и друго творение на W-образната серия двигатели, което така и не вижда бял свят – и това е мотор W10.


BMW M5 W10


Докато двигателят W12 е създаден чрез свързване на два двигателя VR6 един към друг, W10 е замислен като по-малка алтернатива, използваща - да, познахте - комбинация от два двигателя VR5. VR5 се подвизаваше доста кратко под капака на няколко модела от концерна Volkswagen и разполагаше със 170 конски сили и 2,3-литров работен обем.

Ако W10 беше пуснат в производство, почти сигурно щеше да намери живот в сърцето на VW Phaeton, който вместо това се задоволяваше с двигатели V8 и W12. Но W10 никога не е бил официално анонсиран – тогава как се е озовал под капака на BMW M5?

Оказва се, че Фердинанд Пийх, председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на VW по онова време (и верен почитател на двигателите с W-образна конфигурация на цилиндрите), е поръчал изпробването на нови двигатели в нехарактерни за концерна автомобили. Избрана е базата на M5 от поколението Е39, тъй като в тези години Volkswagen не разполага с автомобил с подобни характеристики. Твърди се, Пийх толкова много е харесал резултата от опитите, че дори е използвал тестовия M5 с W10 като свой личен автомобил.


BMW M5 W10


Експерименталният автомобил в момента се предлага за продажба от белгийско-германския GT състезателен отбор GDM Motors. В данните са посочени мощност 507 к.с. и максимален въртящ момент 550 Нм. Това е 25 процента повече мощност спрямо стандартния M5 с V8 от поколението E39 и с 10 процента повече въртящ момент. По-интересното обаче е, че мощността всъщност е равна на тази на V10 двигателя, който BMW пускат при наследника Е60...

Двигателният отсек изглежда безупречно, със спретнато прибрани маркучи, кабели и горивопроводи, добавяйки достоверност към твърдението, че това е много повече от просто гаражен експеримент.

Разбира се, нищо от казаното до момента не е потвърдено от Volkswagen. Но смесените експерименти, съчетаващи техника от различни автомобилни марки съвсем не са нещо нечувано. А и това няма да е първият път, в който BMW M5 е използвано като основа за прототип на двигател: през 2019 г. беше разкрито, че McLaren са изпробвали  предназначения за модела F1 6,1-литров V12 в BMW M5 от поколението Е34.

 

0 от 500