Два от автомобилните гиганти на САЩ General Motors и Chrysler са обявили, че се нуждаят спешно от 15 млрд. долара, за да успеят да оцелеят до началото на следващата година, когато новият президент Барак Обама ще влезе в Белия дом.
Надеждите на двете компании са свързани с нееднократно обявените от демократа намерения да не бъдат допускани фалити на големите играчи в сектора, макар все още да не е посочено точно как би могло да се случи това, предава Bloomberg.
Американският Конгрес е изправен пред сериозни трудности, тъй като автомобилната промишленост понася все по-тежки удари. Трите големи американски компании в сектора – GM, Chrysler и Ford на няколко пъти се обърнаха за помощ, като в последствие от Ford обявиха, че може да успеят да се справят с кризата и сами.По последните данни за Chrysler и GM обаче става ясно, че двете компании могат и да не успеят да удържат съществуването си до януари, без да получат помощ от правителството. Споровете сред американските депутати са свързани с това, откъде да дойдат парите за операцията.По оценки на GM, която е най-голямата американска автомобилна компания, ще са необходими 4 млрд. долара до края на 2008 година и още толкова през първия месец на 2009. От Chrysler пък съобщават, че се нуждаят от 7 млрд. долара до края на януари. За Ford се счита, че стои най-добре от трите американски гиганта, но и от там поискаха 9 милиарда с уточнението, че парите няма да бъдат пипани ако ситуацията на групата не се влоши още повече. В Представената стратегия на
Ford се признава, че автомобилните фирми са допуснали редица грешки и непремерени стъпки през последните години, които са довели до жестоката криза. „Ние признаваме, че нашият бизнес модел се провали и сега се опитваме да го променим”, заявяват от Ford. И трите големи автомобилни фирми на Америка наблягат в новите си стратегии на екологични и ефективни модели. От Ford заявяват, че ускоряват разработките на хибридни и електрически модели, от Chrysler и GM обещават да произвеждат по-малки и ефективни автомобили в бъдеще. Най-жестоки икономии предлага стратегията на GM. В групата ще бъдат съкратени десетки хиляди работни места, за да се оптимизира дейността й в световен мащаб. Световната дилърска мрежа на GM ще се намали с една четвърт. Групата ще се опита да продаде марки като
Saab,
Pontiac, Saturn и
Hummer. Концернът планира да намали задлъжнялостта си от 65.6 милиарда долара на 30 милиарда през следващите 2 години, а до 2012 г. фирмата трябва да няма дългове и загуби. От
Chrysler не направиха публична своята стратегия за излизане от кризата, която представиха в Конгреса, но съобщиха, че „продължават да търсят стратегически съюзи и партньорства” с цел да се спасят. Разговорите за
евентуално сливане с Renault-Nissan бяха замразени в началото на тази седмица. Този път изглежда, че в Конгреса ще бъдат по-благосклонни към закъсалите автомобилни гиганти. „Ще направим всичко възможно за да спасим автомобилната индустрия”, заяви лидерът на мнозинството в Сената Хари Райд (Harry Reid), който заяви, че новото законодателство вероятно ще се обсъжда още в понеделник. Сенаторите са оказали натиск и на новоизбрания президент Барак Обама, за да бъде в помощ на спасителния план. От американското правителство обаче считат, че исканите 34 милиарда долара са прекалено висока сума. Министърът на търговията Карлос Гутиерес (Carlos Gutierrez) заяви, че администрацията на президента Буш е склонна да отпусне не повече от 25 милиарда долара за спасяване на автомобилните гиганти.
Шефовете на Ford, Алан Мюлали (Alan Mulally), Chrysler, Роберт Нардели (Robert Nardelli) и General Motors, Рик Уагонър отново ще се изправят пред Конгреса по-късно тази седмица, за да отговарят на въпроси свързани с исканата помощ. Символично и тримата ще пристигнат във Вашингтон с хибридни автомобили, след като бяха разкритикувани за това, че за последната среща пристигнаха с частни самолети. От Ford обявиха, че продават петте си самолети, а в GM решиха да се разделят с четири от седемте си самолети. Тримата президенти на автомобилните групи обявиха, че през следващата година ще получават заплата от по 1 долар. Дали всичко това ще убеди правителството и Конгреса да отпуснат исканата помощ, остава да се види през следващите дни. Източник:
investor.bg