В слънчевия следобед на територията на бъдещия завод са се събрали 50 хиляди души, които посрещат Адолф Хитлер. След официалната реч на диктатора продължила 15 минути, той прави първата копка на завода, припомня днес вестник Die Welt.
Малко по-късно, на 1 юни 1938 година е създаден град KdF-Wagen при Фалерслебен, който след Втората световна война, на 25 май 1945 г. е преименуван на Волфсбург. Съкращението KdF-Wagen идва от Kraft durch Freude ("сила благодарение на радостта"), слоган на нацисткия Немски работен фронт.
Идеята на Хитлер и нацистите била да се създаде завод произвеждащ серийно автомобил достъпен за широките маси, по подобие на американския Ford.
"Полагането на основния камък на бъдещия завод е трябвало да символизира модернизацията на обществото тръгнало към индустриализация” казва историкът Вернер Абелшауер от университета в Билефелд.
Дизайнът на легендарния Volkswagen е създаден от Фердинанд Порше (Ferdinand Porsche), но същинското производство започва едва след Втората световна война. По време на войната от завода излизат едва 630 автомобили, които били дадени на лидери от нацистката партия, а мечтата на Хитлер за производството на „народна” кола която да има цена от само 990 райхс марки не се сбъдва никога. Вместо това заводът произвежда военни лекотоварни коли наречени Kübelwagen и ремонтира самолети.
След войната заводът бил в руини и трябвало бързо да бъде възстановен. За първата година на възстановеното производство било планирано производството на 20 000 автомобила. Още от първата година част от произведените коли били експортирани в Холандия и САЩ.
Този модел на VW се превръща в символ на след военна Германия. Само след десет години, през 1955 г. във Волфсбург вече честват производството на 1 000 000 автомобили. От заводът във Волфсбуг разположен на 6 км2, до 1974 г. излизат 12 милиона фолксвагена.
След това, от 1976 до 2007 от завода излизат и 25 милиона коли от най-успешния модел на фирмата - Golf. Заедно с Passat, Jetta, Polo, Touran и Tiguan, от завода са излезнали над 36 милиона автомобили. Днес във Волфсбург се трудят 43 600 работници, докато през 80-те години там са работили 64 000 души.