IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ВРЕМЕТО НА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКОТО АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ ОТМИНАВА...НА ИЗТОК

Така, както дълги години икона за американската индустрия беше най-голямата автомобилна фирма в света Дженерал Мотърс, така символ на германската икономика е Фолксваген.

ВРЕМЕТО НА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКОТО АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ ОТМИНАВА...НА ИЗТОК
Сега и двете фирми изживяват трудни моменти, като кризата в Дженерал Мотърс е доста по-силна, затварят се 30 хиляди работни места. Във Фолксваген обаче може да последва нещо подобно. Вече бе обявено, че фирмата иска да затвори една пета от работните места в западната част на Германия, около 20 хиляди. Наред с това желае от тези, които ще останат да не искат по-високи заплати. Но работата не свършва с Фолксваген в Европа и с Дженерал Мотърс в Америка. Това, което двете фирми правят сега е показателно за това, което техните конкуренти ще трябва да правят малко по-късно, показва анализ на британското списание Икономист. Единствената причина за това е фактът, че цената на работната сила в западната част на Европа и в Северна Америка е много по-скъпа от тази в източната част на Стария континент и от Китай, Индия и редица други азиатски страни.   Залогът е много голям. Американските производители постоянно губят пазарен дял от азиатските конкуренти. Ако европейските им колеги не променят нещо, ги чака същото. Азиатските фирми настъпват, като опитът на Южна Корея показва, че за няколко години могат да се приспособят към европейските вкусове и изисквания, включително и към тези за безопасност на пътниците и опазване на околната среда. Това е причина, някои експерти да считат, че още след 15 години в западната част на Европа няма да остане нито един автомобилопроизводител, цялото производство ще се измести на изток. Според шефа на Центъра за автомобилни анализи в германският Гелзенкирхен, Фердинанд Дюденхофер, откритият от БМВ завод в Лайпциг през миналата година ще бъде последният нов автомобилен завод в западната част на Континента. Според Икономист разходите за един час труд на един зает в различните заводи на Фолксваген в западната част на Германия са около 55 евро, в източната част на Германия около 30 евро, в Португалия по-малко от 15 евро, в Чехия под 5 евро и в Словакия 4.5 евро. Ако се изместим още по на изток и стигнем в Китай, там разходите за заплащане на труда на един зает в автомобилната индустрия за един час не надхвърлят 1 евро или 50 пъти по-малко от разходите в традиционните заводи на Фолксваген в западната част на Германия.  Това е причината за постоянното изместване на европейското автомобилно производство на изток. Словакия произвежда автомобили на Фолксваген, Форд, Хюндай, Пежо и Тойота. Страната е номер едно по производство на автомобили на човек от населението в Европа, а скоро ще стане номер едно и в света. В Чехия Пежо/Ситроен/Тойота произвеждат около 300 хиляди автомобила годишно, към страната се е устремил и Хюндай. Друг голям производител е Турция, с модели на Мерцедес, Рено, Форд... Полша произвежда Фиат, Опел.... В Унгария има заводи на Ауди, Сузуки.. Рено е в Румъния.   Може да се изброява още, но едва ли е нужно, тенденцията е известна от няколко години и тя води само до едно - традиционните заводи в западната част на Европа не работят на пълна мощност и ще закриват работни места. Засега това естествено не се афишира, особено в страни като Германия и Франция, където синдикатите са силни и подобно решение ще срещне силна съпротива, протести и стачки. Затова автомобилните фирми търсят обходни пътища, както Фолксваген, който договаря предсрочно пенсиониране на част от служителите си. Опитът показва, че това което става във Фолксваген ще стане и в Рено, Фиат, Пежо/Ситроен и другите... Времето на автомобилостроенето, една от витрините на западната индустрия отминава..... на изток.
0 от 500