IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ТОКСИЧНИТЕ МАТЕРИАЛИ СА ОПАСНИ ПРИ КАКВАТО И ДА Е СКОРОСТ

Така е озаглавено изследване, извършено в Центъра за екология в Детройт и публикувано през януари. Според него слънчевата топлина и UV лъчите освобождават от повърхността на седалките и пластмасовите части в интериора на автомобила токсични вещества.

ТОКСИЧНИТЕ МАТЕРИАЛИ СА ОПАСНИ ПРИ КАКВАТО И ДА Е СКОРОСТ
Авторите предупреждават производителите на автомобили, че най-опасни в това отношение са PBDE материалите, използвани масово за пълнеж на седалките поради това, че са негорливи. Токсичните вещества се отделят в праха вътре в автомобила и най-често и в най-големи количества се отлагат по стъклата на колата. Пътниците ги вдишват, а част от тях се отлага и върху кожата и облеклото им. Авторите на студията предупреждават, че при лабораторни опити върху животни, тези вещества са предизвикали редица негативни ефекти, сред които нарушения в бременността и преждевременно раждане, натрупването на отрови в черния дроб, отключване на алергии и др. Това че автомобилът има остъклена голяма част от повърхността си, прави възможно проникването на слънчева светлина през целия ден. Всички имат опит от това, в каква пещ се превръща колата след паркирането й на слънце. Точно високата топлина в комбинация с UV лъчите предизвикват освобождаването на отровните вещества в интериора. Според проучването слънчевата топлина в затворения автомобил е пет пъти по-силна в сравнение с тази в затворена стая. Според един от авторите на изследването, Джеф Герхард, те са доказали наличие на отровни вещества в интериора още преди автомобилът да потегли. Той твърди, че съществуват много по-добри алтернативи на материалите използвани сега в интериора на автомобила. Екологичният център в Детройт е изследвал отложения прах върху стъклата на 11 марки автомобили. Въз основа на това те обявяват, че Волво е автомобилът с най-качествен въздух в купето. Според експертите във Волво се спазват най-стриктните правила при използването на химически материали в интериора. Други фирми също работят за намаляване на тази опасност. От Форд твърдят, че са намалили съдържанието на PBDE материали във всички части на интериора, до който се докосват пътниците. Много фирми вече сами правят тестове на материалите използвани в интериора. Всъщност тези изводи на изследването не са нови. За опасността от PBDE материалите се знае отдавна. В Европейския Съюз е въведено специално законодателство от 2003 г. ограничаващо използването на PBDE материали в електронно оборудване и домашна техника. Проблемът става все по-сериозен поради увеличаващото се време прекарвано от съвременния човек в автомобила. За американците например, последните проучвания показват, че прекарват ежедневно в автомобила си средно 90 минути. Това дава основание на авторите на изследването да твърдят, че токсичното излъчване на вредни вещества в интериора на колата е сред петте най-големи опасности за здравето на човека в днешно време. Проучването препоръчва на производителите на автомобили постепенно да намаляват употребата на материали освобождаващи токсични вещества в интериора на автомобила, а на законодателите да въвеждат все по-стриктни мерки за ограничаването на тези материали. Препоръките към собствениците на автомобили са по-често да ги проветряват и да не разчитат на климатичната система. Доколкото е възможно автомобилът да се паркира на места без слънчева светлина.
0 от 500