Прогнозните данни са, че още през 2006 година закупените в Русия чуждестранни автомобили ще изпреварат тези местно производство. Това е естествен резултат от постоянно растящия през последните години пазарен дял на чуждите производители и падането на дела на руските производители.
През последните десетина години производството на автомобили в Русия расте, макар и с малко, но непрекъснато. За първи път обаче, през 2005 г. този ръст се изгуби и производството от 2004 г. дори не бе достигнато. Главният проблем, от една страна е в самите заводи, чието оборудване е безвъзвратно остаряло, а от друга в моделите леки автомобили, които те предлагат на пазара. Там ситуацията е още по-трагична, като конструкциите на повечето продавани руски леки коли е на възраст от 20 до 40 години. Повечето от заводите са изправени пред дилемата дали да продължават да произвеждат остарелите модели и да събират пари за разработката на нови или да предостъпят монтажните линии на чужди производители. По всичко личи, че ще надделее втората тендинция.
Докато заводите съберат пари и разработят нови модели те вече са морално остарели и инвестицията е отишла напразно. Към подобно развитие подтиква и решение на руското правителство от миналата година, което рязко намали митата за частите на автомобили сглобявани в Русия и така отвори път за нови споразумения с чуждите производители. Първо производството беше прекратено в Ижевският Автозавод, където макар и да беше проведена модернизация, не се удаде да се направи сполучлив автомобил. Сега там се произвежда Киа Спектра. Поради слабо търсене на Ока, Волга и на ЗМА, АвтоГаз се отказа от тяхното производство. Сега там се сглобяват модели на Фиат и SsangYong, като ГАЗ прави само все още търсените "Газела". Дотук добре, но възниква нов, нелогичен на пръв поглед проблем. Заводите сглобяващи чужди модели не могат да достигнат планираното производство. Вместо планираните 8 хиляди автомобила, за последните четири месеца на 2005 г. Иж-авто сглоби само 3000 Киа Спектра. Така е и при други заводи асемблиращи чужди автомобилни модели. Само заводът на Форд във Всеволжске е преизпълнил плана, като са произведени 33038 броя вместо планираните 32 хиляди. Ситуацията не е логична защото за закупуването на чужди автомобили в Русия все още се чака ред. За Форд Фокус се чака поне 6 месеца, за Рено Логан сглобено в Москва поне 3 месеца. Според анализи проблемите идват от лошата логистика и неизгладените отношения с чуждите фирми доставчици. Така производителите буксуват а пазарът изживява бум, задоволяван чрез внос.
Калина е един от най-новите модели на ЛадаКато резултат броят на новите вносни автомобили се е увеличил през 2005 г. с 49.2%., докато произведените чужди автомобили в Русия с 16.9%, а руското производство е паднало спрямо 2004 г. с 3.9%. Прогнозите показват, че тази тенденция ще се засилва и още през 2010 година закупените чужди автомобили ще бъдат два пъти повече от руските. Според прогнозата на аналитичната компания Рольф, главната особеност е, че закупените чужди автомибили ще растат главно за сметка на моделите сглобявани в Русия. От 2006 до 2010 г. техният брой ще нарастне с 260%. От Рольф считат, че най-високо ще нарастне броят на европейските коли произвеждани и купувани в Русия, докато японските и корейските ще растат по-бавно.
През тази година водещи на пазара с 42% дял, са автомобилите от сегмент С (класът на Фолксваген Голф), като през 2010 те ще имат още по-голям дял, като главните конкуренти тук са Мицубиши Лансер и Форд Фокус. Ще расте и делът на сегмент D (Форд Мондео, Хюндай Соната, Нисан Примера и др.), както и този на компактните автомобили от сегмент В (Шевролет Авео, Хюндай Гетц/Аксент). Интересно е, че според прогнозата на Рольф доста ще се увеличи и броят на внасяните автомобили от Китай и Индия - през 2010 г. китайски или индийски ще бъдат 7% от всички новозакупени в Русия коли.