fallback

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Разликите не са само в мощността и разхода на гориво

Турбодвигателите стават все по-популярни, като автомобилните производители масово се насочват към тях за сметка на атмосферните мотори. Какво кара купувачите да се насочват към агрегатите с турбина? Ето 9 отговора на този въпрос:ИкономичностПри атмосферните мотори около 1/3 от енергията от изгарянето на горивото, е напълно безполезна и излиза с отделените газове. Турбокомпресорът позволява да се използват високите температури и налягането на газовете, които да увеличат подаването на въздух в буталата. Това води до икономия на гориво – например, автомобил от C-сегмент в градски условия харчи с около 2,5 л бензин на 100 км по-малко. Разликата на дълъг път е близо литър.Въртящ моментБензиновият турбомотор осигурява висок въртящ момент в широк диапазон на оборотите, започвайки от най-ниските нива. Това става благодарение на лопатките на турбината или просто с преминаване на газовете покрай турбината. При еднаква мощност двигателят с турбо ускорява далеч по-бързо от атмосферния мотор.Работа при разреден въздухПри по-висока надморска височина (1500-2000 метра) на атмосферния двигател започва да не му стига въздух. Освен това самият въздух е разреден и по тази причина буталата стартират компресията от ниски нива. В същото време блокът за управление на турбомотора променя режима на работа на турбината и продължава да се захранва пълноценно с въздух.РазмериТурбодвигателят има по-малко тегло и по-малки размери на цилиндрите, които на всичко отгоре са и по-малко на брой. А това повишава икономичността и компактността на самия автомобил. В момента се използват дори 2- или 3-цилиндрови мотори. Компактните размери позволяват и лесното проектиране на хибридни силови агрегати.ЕкологияТурбомоторите са по-ефективни при изгарянето на горивото в цилиндрите и съответно имат по-ниски нива на вредни емисии. Например, благодарение на използването на малки турбодвигатели концернът Peugeot-Citroen успя да заеме първо място по ниски нива на CO2 в Европа – 110,3 г/км. За сравнение, средният показател на производителите на континента е 123,7 к/км. По-малко шумТурбината, стояща на пътя на отработените газове, намалява техния поток. Съответно същото се случва и с излизащия от система шум. Разбира се, автомобилите с атмосферни двигатели също трябва да покриват определи норми за шум, но при тях това се постига по-трудно в сравнение с турбомоторите. ТунингЗа тези, които искат да увеличат мощността на своя автомобил именно турбомоторът дава широки възможности. Увеличението може да стигне дори два пъти. Факт е, че от това надеждността и ресурсът на мотора страдат, но това е друга история.Гама двигателиКогато производителят има нужда от няколко двигателя с различна мощност – например за различни пазари, то тази гама лесно може да бъде постигната от един мотор. Нужно е само да се промени режимът на работа на неговата турбина. Или пък да се постави втора турбина. Двигател, произведен в голяма серия, е по-евтин за обслужване.ДизелДизеловите двигатели през последните 20-25 години по принцип не минават без турбо. Благодарение на това те предлагат нисък разход на гориво, комбиниран с висок въртяш момент. Дизеловият мотор работи на сравнително ниски обороти и съответно има по-малко време да приготвяне на сместа за изгаряне. За получаване на необходимата мощност е нужно да се изгаря много гориво в голямо количество въздух, а това се осигурява именно от турбината.

Тагове:
fallback
  • #4
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ако си искал да тръгнеш от 1500 оборота да изпреварваш нормално. Аз преди карах 1.6 16В бензин 110кс ~1200кг, сега съм с 1.2 110кс ~1250кг. Преди на баир не можех и да си помисля да изпреварвам. На много баири на последна (5-та) предавка със зор поддържах скорост при положение че двигателя е в обороти. Сега няма баир на който на 6-та не мога да ускоря. Бавничко но ускорява.
  • #3
    Анонимен ( преди 5 години )
    бензиновия турбо мотор е за карачи и такива, които не ги мързи да играят със скоростите !и който го може- колата му върви фантастично !на който не го може- космоса му е крив !
  • #2
    Анонимен ( преди 5 години )
    Пример имам кола с 16 клапанов атмосферен бензин 95 коня, приличен разход и вървеж. Качвам се на един приятел на новата кола, смален турбиниран двигател със същата мощност. Тръгвам да изпреварвам на планински път, "нема никой". Забележка, първо мини две предвки на долу, да вдигнеш оботротите и тогава тръгвай :D Съжалявам, но за мен това е неприемливо.
  • #1
    Анонимен ( преди 5 години )
    ха ха половината неща не са верни
fallback
Последни