fallback

9 предимства на турбомотора пред атмосферния двигател

Разликите не са само в мощността и разхода на гориво

Турбодвигателите стават все по-популярни, като автомобилните производители масово се насочват към тях за сметка на атмосферните мотори. Какво кара купувачите да се насочват към агрегатите с турбина? Ето 9 отговора на този въпрос:ИкономичностПри атмосферните мотори около 1/3 от енергията от изгарянето на горивото, е напълно безполезна и излиза с отделените газове. Турбокомпресорът позволява да се използват високите температури и налягането на газовете, които да увеличат подаването на въздух в буталата. Това води до икономия на гориво – например, автомобил от C-сегмент в градски условия харчи с около 2,5 л бензин на 100 км по-малко. Разликата на дълъг път е близо литър.Въртящ моментБензиновият турбомотор осигурява висок въртящ момент в широк диапазон на оборотите, започвайки от най-ниските нива. Това става благодарение на лопатките на турбината или просто с преминаване на газовете покрай турбината. При еднаква мощност двигателят с турбо ускорява далеч по-бързо от атмосферния мотор.Работа при разреден въздухПри по-висока надморска височина (1500-2000 метра) на атмосферния двигател започва да не му стига въздух. Освен това самият въздух е разреден и по тази причина буталата стартират компресията от ниски нива. В същото време блокът за управление на турбомотора променя режима на работа на турбината и продължава да се захранва пълноценно с въздух.РазмериТурбодвигателят има по-малко тегло и по-малки размери на цилиндрите, които на всичко отгоре са и по-малко на брой. А това повишава икономичността и компактността на самия автомобил. В момента се използват дори 2- или 3-цилиндрови мотори. Компактните размери позволяват и лесното проектиране на хибридни силови агрегати.ЕкологияТурбомоторите са по-ефективни при изгарянето на горивото в цилиндрите и съответно имат по-ниски нива на вредни емисии. Например, благодарение на използването на малки турбодвигатели концернът Peugeot-Citroen успя да заеме първо място по ниски нива на CO2 в Европа – 110,3 г/км. За сравнение, средният показател на производителите на континента е 123,7 к/км. По-малко шумТурбината, стояща на пътя на отработените газове, намалява техния поток. Съответно същото се случва и с излизащия от система шум. Разбира се, автомобилите с атмосферни двигатели също трябва да покриват определи норми за шум, но при тях това се постига по-трудно в сравнение с турбомоторите. ТунингЗа тези, които искат да увеличат мощността на своя автомобил именно турбомоторът дава широки възможности. Увеличението може да стигне дори два пъти. Факт е, че от това надеждността и ресурсът на мотора страдат, но това е друга история.Гама двигателиКогато производителят има нужда от няколко двигателя с различна мощност – например за различни пазари, то тази гама лесно може да бъде постигната от един мотор. Нужно е само да се промени режимът на работа на неговата турбина. Или пък да се постави втора турбина. Двигател, произведен в голяма серия, е по-евтин за обслужване.ДизелДизеловите двигатели през последните 20-25 години по принцип не минават без турбо. Благодарение на това те предлагат нисък разход на гориво, комбиниран с висок въртяш момент. Дизеловият мотор работи на сравнително ниски обороти и съответно има по-малко време да приготвяне на сместа за изгаряне. За получаване на необходимата мощност е нужно да се изгаря много гориво в голямо количество въздух, а това се осигурява именно от турбината.

Тагове:
fallback
  • #14
    FenIX ( преди 5 години )
    Смисълът да се надуват с турбо малки ДВГ е за да се покрият новите еко норми. Така се стига до еднолитрови двигатели с над 100 кс. Друг е въпросът колко е ресурса на такива изпилени мотори.
  • #13
    Анонимен ( преди 5 години )
    Безмислено усложнение и оскъпяване на нещо което е предвидено да е евтино ( малолитражка). Това е моето мнение.
  • #12
    Учуден ( преди 5 години )
    wOwO, и нищо по-скучно ;)
  • #11
    жик-так ( преди 5 години )
    Един добре обслужван атмосферен двигател, ще те надживее! ФАКТ!
  • #10
    Анонимен ( преди 5 години )
    Турбо дизел :))))Нека преброим минусите...сега! :Р :D
  • #9
    Погледнато иначе ( преди 5 години )
    Погледнато от друг "ъгъл",нещата са много по-сложни, и тези "предимства" са малко пресилени.Всеки бутален двигател работи оптимално при перфектен газообмен,колкото обем влезе ,толкова и трябва да излезе,иначе се появяват проблеми.Турбината е точно едно такова "препятствие' по пътя на изгодящите газове.Това "задържане" на газовете води до повишаване на температурата и повече НОКС,затова ЕГР-и и куп други усложнения,абе "много надежден'двигател!
  • #8
    wOwO ( преди 5 години )
    Няма нищо по-хубаво от атмосферния двигател!
  • #7
    Анонимен ( преди 5 години )
    Всички турбо-двигатели консумират масло! Факт!
  • #6
    Владо ( преди 5 години )
    Само две са марките към момента които слагат филтър за твърди частизи на бензинови турбо мотори... всички л**на отиват във въздуха, така-че на не се пънат толкова с екология.
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    Турбо двигателите можеха да са дори по-икономични, но заради високото налягане при което работят има риск от детонации. Повечето производители го решават като при натоварване вкарват допълнително гориво за да охладят горивната камера. Решението е качествен високооктанов бензин, но предвид че не винаги имаш достъп до такъв са заложили на сигурно
fallback
Последни