Американският производител Ford преминава през труден период и това накара неговият изпълнителен директор Джим Хакет да организира среща с представители на световната автомобилна индустрия, на която да бъдат обсъдени вариантите за взаимоизгодно сътрудничество. По информация на агенция Reuters, единствено германският Volkswagen и индийската Mahindra са проявили интерес към евентуално бъдещо партньорство.
През септември акциите на Ford паднаха на най-ниското ниво за последните 6 години, като само за 2018 г. загубата е в размер на 24%. Към момента една акция струва 9,27 долара. За сравение, през 2014 г. стойността и е била 17 долара, а през 1988 г. – 36 долара. Все пак положението не е отчайващо, тъй като в началото на 2009 г. една акция се търгува само за 2 долара.
Положението се влошава и от решението на президента на САЩ Доналд Тръмп да повиши митата на внасяните в САЩ стомана и алуминий, като това може да струва близо милиард долара на Ford годишно. Затова и много от инвеститорите бързат да се отърват от акциите на компанията, тъй като се притесняват, че цената им ще продължи да пада.
Проблемът с алуминий е заради неговото използване при пикапа Ford F-Series, който е абсолютният бестселър на пазара в САЩ. За първите 8 месеца на годината от него да продадени 603 926 бройки (+4,7% в сравнение със същия период на 2017 г.). Основна част от конструкцията на автомобила се прави именно от алуминий и при тези огромни обеми на производствв компанията трябва да търси някакво решение. Намирането на нов доставчик на този материал, който да е от САЩ, е невъзможно, така че вариантите са два – повишаване на цените или по-ниска печалба. Второто означава загуби за компанията, но това е единственият начин да са запази сегашния дял от пазара.
През август Ford обяви новата си стратегия, която е разработена именно от Хакет. Тя предвижда съкращаване на дяла на леките коли до 11% през 2023 г. Едновременно с това трябва да бъдат разработени и пуснати на пазара нови модели, за които обаче ще се търси помощ от други производители. Първият вече е факт – бюджетния кросоувър Territory, който се произвежда от китайската компания JMC.
След срещата със своите колеги Хакет заяви пред журналисти, че Ford е готов да раздели разходите по разработката и производството на новия модели със своите конкуренти. По думите му, самият той вижда най-голяма переспектива в сътрудничеството с Volkswagen, който има стабилни позиции в Европа и Южна Америка. Там в момента Ford губи много пари. От Volkswagen потвърдиха, че между двете компания се водят преговори, но резултатите от тях ще станат ясни едва в началото на 2019 г.
По-рано Ford и Volkswagen пускаха съвместни модели – минивановете Ford Galaxy и Volkswagen Sharan от предишното поколение, но сега става дума за сътрудничество при лекотоварните автоомобили – ванове, микробуси и пикапи със средни размери. Тяхното съвместно производство ще позволи и на двете компании да икономисат пари, като във Volkswagen, който загуби десетки милиарди долари заради Дизелгейт, са не по-малко заинтересувани от Ford от подобно нещо.
Втората компания, проявила интерес към дългосрочно сътрудничество с Ford, е индийската Mahindra & Mahindra. И двата производителя имат проблеми на пазара в Индия – дялът на Ford е 2,84%, а на Mahindra – 6,38%. За сравнение, лидерът Maruti Suzuki има 51,49%, а намиращият се на второ място Hyundai – 16%. За да променят това, Ford и Mahindra обмислят пускането на нов модел на обща платформа, който да бъде готов още през 2020 г. Той ще се произвежда в заводите на индийската компания и ще се продава в нейната дилърска мрежа.
Другото направление, в което Ford се надява да намери помощ от други производители, са електромобилите и безпилотните превозни средства. Компанията обеща прз 2022 г. да предложи 16 нови модела на ток, както и 40 хибрида. Всичко това ще струва 11 млрд. долара, което също притеснява инвеститорите. Те са наясно, че електромобилите са бъдещето, но са скептично настроени спрямо автономните автомобили.
На фона на всички тези притеснения, вицепрезидентът на Ford – Тай-Танг, заяви след срещата с колегите си от други компания в Детройт: „Имаме добър план, който трябва да изпълним много бързо”. До какво ще доведе това, ще разберем само след няколко години.
Снимки: Ford