Една от често срещаните заблуди, отнасящи се за експлоатацията на автомибилите, засяга свойствата на маслото в двигателя. В случая не става дума за неговото качество, а за цвета му. Много шофьори смятат, че потъмнялата смазка в мотора говори за проблем. Всъщност точно обратното.
На какво се основават подобни убеждения, не е много ясно. Една от основните функции на маслото е почистването на двигателя, така че е немислимо то да бъде бистро, след като е използвано. Все едно да забършете пода с влажен парцал и да очаквате той да си остане ослепително бял. Маслото в двигателя се движи в затворен кръг, смазва частите и става по-тъмно, при това доста бързо.
„Ако след 3000-5000 км пробег вдигнете пръчката и видите, че маслото е прозрачно, замислете се дали то върши това, за което е предназначено. И още нещо – трябва да се отчита, че маслото в бензиновите и дизеловите двигатели потъмнява с различна скорост”, обяснява експерт от един от водещите световни производители на масла и нефтопродукти.
Не бива да се забравя също, че цветът на маслото зависи и от типа нефт, от който то е направено, тоест може да варира от светло-жълто до тъмно-кафяво в зависимост от изходния материал. Затова е и добре да се знае какъв точно цвят е маслото, което сипвате в автомобила си.
„По никакъв начин подобни действия не могат да определят дали дадено масло все още е подходящо за употреба. Коефициентът на вискозитет се определя само със специален уред, който е създаден именно с такава цел. Той се намира в специална лаборатория, която може да направи точен анализ за състоянието на отработеното масло. В този анализ влизат също състоянието на добавките, наличието на замърсяване и степента на износване. Всичко това нямам как да се оцени с пипане и помирисване”, обяснават експерти.