Народната мъдрост отдавна е разкрила, че колкото по-голяма е колата, толкова по-малък е размерът... на обувките. Или нещо подобно.
Но ако оставим това мъдро наблюдение настрана, несъмнено има достатъчно причини да погледнете към най-големите европейски SUV, особено ако имате деца. Машини като Range Rover и Mercedes GLS ще ви дадат лукса и престижа на големите лимузини, но с повече пространство и с една успокояваща способност да се справят с природни бедствия в добавка. Въпросът е коя от двете грамади си заслужава повече?
ПРАКТИЧНОСТТА
Няма да се спираме на дизайна, защото да направиш красиво нещо с такива размери е като да направиш манекен от Митьо Пищова. Далеч по-важните въпроси тук са колко побира и как изглежда отвътре. С пространството и двете машини нямат никакви проблеми. Обновеният Range Rover е дълъг точно пет метра; GLS е цели 5.13 метра. И в двата има предостатъчно място, широки и удобни седалки и багажник, който побира не три, а поне пет-шест трупа. Голямата разлика е, че можете да имате GLS и със седем места. При това третият ред седалки тук не е само трик за заблуда на данъчни инспектори, а съвсем пълноценни места за пътници. Ако искате седем места от англичаните, ще трябва да се задоволите с Discovery.
Минусът е, че допълнителните седалки изяждат доста от обема на багажника в GLS. В Range Roverа съществува обратният проблем – емблематичната долна врата на багажника ще ви попречи да достигнете до по-дълбоките му краища, и ще трябва унизително да се катерите, за да съберете някоя изтърколила се бутилка.
КОМФОРТЪТ
Въздушното окачване, стар специалитет на Mercedes, при GLS идва като стандартно оборудване. Седалките са удобни, макар че задните може да се сторят ниски на по-ръстовите пътници. Шумоизолацията е добра, но на моменти отчетливо се чува дизеловият двигател – просто защото задачата му при такова тегло и размери е доста трудна.
Интериорът е стилен, макар и малко консервативен. Материалите не са съвсем на нивото на S-класата, но все пак са скъпи и приятни на пипане. Запазената марка на Mercedes е лостчето за предавките на волана. Поне няколко пъти ще пробвате да пуснете чистачките от него, преди да му свикнете, но след това всъщност е доста удобно.
Не можем да кажем същото за въртящия се бутон на скоростите в Range Rover-а – ефектен, но доста пипкав. Интериорът на британците обаче ни харесва повече – с пъркокласна кожа, елегантни прибори и сведени до минимум бутони. Последното обаче може да е и минус: за повечето функции трябва да влизате в по две-три подменюта на сензорния екран, което опасно ще ви разсейва, докато карате.
НА ПЪТЯ
Да очаквате спорт и динамика от такива туловища е като да се явите на конни надбягвания, възседнал хипопотам. Инженерите са направили чудеса, за да ограничат накланянето и да подобрят сцеплението. В по-високите версии на GLS активното окачване дори бута нагоре накланящата се страна на колата. Но в крайна сметка добрата стара нютонова физика печели този рунд.
Затова и двигателите на нашите тестови коли ни се струват най-подходящият избор – дизелови V6 с прилична мощност и много въртящ момент, които обаче няма да ви тласкат към адреналинови подвизи. Те се разбират добре с автоматиците – деветстепенен при GLS и осемстепенен при Range Rover. Само че забравете за обещавания разход от около 7.5 литра на сто. Девет е възможният минимум.
ИЗВЪН ПЪТЯ
Шансът да видите нещо толкова лъскаво из горите е горе-долу като шанса да видите жив динозавър. Но ако все пак се наложи, тези две машини няма да се изложат. GLS е по-леката категория тук – с под 22 сантиметра просвет и без блокировка на диференциала. Все пак се справя уверено с кал и дълбок сняг. В нашия тест го подведе единствената част, добавена в България – регистрационният номер. Докато гледате това през юли, може да ви се стори забавно. През март не беше чак толкова.
При Range Rover проходимостта винаги е била основен коз, и новото поколение не променя това. Имате 22 сантиметра просвет, който може да се увеличи до почти 30. Имате електронен централен диференциал, към който може да се добави и заключващ се заден. И имате дълбочина на газене до 90 сантиметра, подкрепена от специален сонарен сензор. Но и двете коли имат една огромна слабост при офроуд – и това е мисълта за парите, които сте платили за тях.
ЦЕНАТА
Всъщност в особения свят на премиум автомобилите GLS изглежда направо изгоден: стартовата цена е 147 хиляди лева, което включва 21-цолови джанти, LED светлини, панорамен покрив, отопление на седалките, аудио от Harman Kardon и камери от всички страни. По-високите нива добавят активно окачване, вентилация на седалките и електрически щори. AMG версията вдига летвата до 260 хиляди лева. При Range Rover цените са като за футболисти от "Челси". Стартовата HSE версия е 210 хилядарки – с всички системи за сигурност, два 10-инчови тъчскрийна за управление на функциите, двустепенна раздатъчна кутия, кожен салон и аудио от Meridian. Най-добре оборудваният Range Rover, от специалната серия SVTrinity, ще ви струва 553 270 лева.
И имайте предвид, че с тази инвестиция разходите ви едва започват. Поддръжката и ремонтите са пословично скъпи и за двете марки. При Mercedes може би ще ви се налага по-рядко да прибягвате до тях – в последното изследване на J.D.Power за качество на новите автомобили германците са пети. Range Rover е седми - само че отзад напред. Изобщо това не е са чак толкова добри варианти за семейни автомобили, колкото ни се стори в началото. Освен ако размерът на обувките ви не ги изисква изрично.
Range Rover 2993 куб. см работен обем (дизел) 275 к. с. максимална мощност 625 Нм макс. въртящ момент 7.9 секунди 0-100 км/ч 7.6 л/100 км комбиниран разход
Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic 2987 куб. см работен обем (дизел) 258 к. с. максимална мощност 620 Нм макс. въртящ момент 7.8 секунди 0-100 км/ч 7.1-7.6 л/100 км комбиниран разход