От момента на появата на първия климатик в автомобила шофьорите непрестанно разсъждават за неговата вреда. От една страна той увеличава потреблението на гориво и отнема от мощността на двигателя, но от друга прави пътуването доста по-приятно, особено в топло време. Кое от двете е по-важно?Климатикът има доста сложна система на налягане и охлаждане, което налага избазходването на повече енергия. Затова и компресорът му е свързан с двигателя с помощта на ремък. При стартиране на двигателя, с помощта на специална муфа се активира е компресорът. Нужно е доста усилие, затова и включването на климатика винаги се усеща в автомобила. При празен ход се вижда как стрелката на оборотите пада, след което електрониката започва да променя настройките, за да може да компенсира загубите на енергия, причинени от включването на системата.Когато лятното слънце е превърнало салона на колата в сауна, няма как да се мине без включване на климатик. По-добър способ за постигане на комфортна температура в автомобила все още не е измислен. Свалянето на прозорците не решава проблема, когато навън е страшна жега.Колко гориво изяжда климатикът?Измерванията показват, че климатикът изгаря около 0,5 литра на час. Това е почти 10% от потреблението на гориво от 1,6-литров атмосферен двигател при пътуване със скорост от 90 км/ч. Цифрата не е толкова стряскаща, но мнозина забравят, че компресорът на климатика изяжда не само бензин, но и пречи на ускорението. Загубата на мощност е също около 10%, което за динамиката на някои двигатели е доста съществено.Проблемът е, че климатикът отнема от въртящия момент на двигателя при ниски обороти. Обикновено пикът на мотора е при 3800 об/мин, докато климатикът се включва още при 800 об/мин. Тоест, максималното потребление на енергия от система за охлаждане се достига, когато моторът разполага с половината от въртящия си момент. Затова и на моменти водачът има чувството, че моторът е на път да загасне.Освен това, при движение на висока предавка със скорост 70-90 км/ч моторът работи на икономичен режим, като изразходва до 10% от своя потенциал за захранване на компресора на климатика. Това е проблем при атмосферните мотори, които при 1000-1500 об/мин разполагат само 65-75% от въртящия си момент (неговият пик е достъпен при 3800-4000 об/мин). При турбо-двигателите с 4 цилиндъра максималният въртящ момент е достъпен още при 1500 об/мин. Факт е, че те се справят с кламdтика доста по-лесно, но и при тях се усеща загуба на мощност при пълно натоварване на компресора в жегите.При каква скорост мощността пада?Загубата на 10% от мощността се усеща при скорост над 50 км/ч, когато водачът преминава на по-висока предавка. Например, автомобил на пета скорост се движи нормално и при 60 км/ч, но с включен климатик ускорява по-трудно при плавно натискане на педала на газта. С другите думи – моторът губи еластичността си и съответно харчи повече от гориво при ускорение, тъй като се налага да се дава повече газ. Понякога водачите са принудени да слязат на трета предавка, като съответно повишават оборотите до 3000-4000. Тогава вече не става дума за 10-процентно увеличение на разхода, а за 50 и повече процента.Общо взето, при скорост 60-70% км/ч загубата на мощност, причинена от климатика, се усеща най-вече при автомобил с 5-степенна механична скоростна кутия. Това е и причината тестовете за икономичност и еластичност на двигателя да се провеждат именно с включен климатик.Да се включва или не климатикът?При автомобилите с автоматична скоростна кутия, както и с по-нови климатичи системи, ефектът е по-слабо забележим. При най-съвременните модели системата се изключва по време на ускорение, а новите автоматични трансмисии с 6 и 7 предавки са така програмирани, че да компенсират загубата на мощност при ниски обороти.В същото време увеличението на разхода на гориво се компенсира от факта, че шофирането с включен климатик е доста по-приятно, а и по-безопасно. Хладният въздух в салона кара водача да се чувства по-доре и да се концентлира върху пътя, така че загубата на тези 10% е напълно приемлива.Ако все пак шофьорът е голям любител на икономията на гориво и обича да се движи със скорост 70-90 км/ч, а климатикът го дразни, той може да го изключи. Важното в случая е, да не се отварят прозорците, тъй като това ще доведе до увеличаване на аеродинамичното съпротивление и автомобилът ще започне да намалява скоростта си. Съответно това води до по-силно натискане на педала на газта дори от това при включен климатик.