IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

С колко включеният климатик увеличава разхода на гориво?

Жертването на удобството при пътуване заради икономии невинаги е оправдано

С колко включеният климатик увеличава разхода на гориво?

От момента на появата на първия климатик в автомобила шофьорите непрестанно разсъждават за неговата вреда. От една страна той увеличава потреблението на гориво и отнема от мощността на двигателя, но от друга прави пътуването доста по-приятно, особено в топло време. Кое от двете е по-важно?

С колко включеният климатик увеличава разхода на гориво?

Климатикът има доста сложна система на налягане и охлаждане, което налага избазходването на повече енергия. Затова и компресорът му е свързан с двигателя с помощта на ремък. При стартиране на двигателя, с помощта на специална муфа се активира е компресорът. Нужно е доста усилие, затова и включването на климатика винаги се усеща в автомобила. При празен ход се вижда как стрелката на оборотите пада, след което електрониката започва да променя настройките, за да може да компенсира загубите на енергия, причинени от включването на системата.

Когато лятното слънце е превърнало салона на колата в сауна, няма как да се мине без включване на климатик. По-добър способ за постигане на комфортна температура в автомобила все още не е измислен. Свалянето на прозорците не решава проблема, когато навън е страшна жега.

Колко гориво изяжда климатикът?

Измерванията показват, че климатикът изгаря около 0,5 литра на час. Това е почти 10% от потреблението на гориво от 1,6-литров атмосферен двигател при пътуване със скорост от 90 км/ч. Цифрата не е толкова стряскаща, но мнозина забравят, че компресорът на климатика изяжда не само бензин, но и пречи на ускорението. Загубата на мощност е също около 10%, което за динамиката на някои двигатели е доста съществено.

Проблемът е, че климатикът отнема от въртящия момент на двигателя при ниски обороти. Обикновено пикът на мотора е при 3800 об/мин, докато климатикът се включва още при 800 об/мин. Тоест, максималното потребление на енергия от система за охлаждане се достига, когато моторът разполага с половината от въртящия си момент. Затова и на моменти водачът има чувството, че моторът е на път да загасне.

Освен това, при движение на висока предавка със скорост 70-90 км/ч моторът работи на икономичен режим, като изразходва до 10% от своя потенциал за захранване на компресора на климатика. Това е проблем при атмосферните мотори, които при 1000-1500 об/мин разполагат само 65-75% от въртящия си момент (неговият пик е достъпен при 3800-4000 об/мин).

При турбо-двигателите с 4 цилиндъра максималният въртящ момент е достъпен още при 1500 об/мин. Факт е, че те се справят с кламdтика доста по-лесно, но и при тях се усеща загуба на мощност при пълно натоварване на компресора в жегите.

При каква скорост мощността пада?

Загубата на 10% от мощността се усеща при скорост над 50 км/ч, когато водачът преминава на по-висока предавка. Например, автомобил на пета скорост се движи нормално и при 60 км/ч, но с включен климатик ускорява по-трудно при плавно натискане на педала на газта. С другите думи – моторът губи еластичността си и съответно харчи повече от гориво при ускорение, тъй като се налага да се дава повече газ. Понякога водачите са принудени да слязат на трета предавка, като съответно повишават оборотите до 3000-4000. Тогава вече не става дума за 10-процентно увеличение на разхода, а за 50 и повече процента.

С колко включеният климатик увеличава разхода на гориво?

Общо взето, при скорост 60-70% км/ч загубата на мощност, причинена от климатика, се усеща най-вече при автомобил с 5-степенна механична скоростна кутия. Това е и причината тестовете за икономичност и еластичност на двигателя да се провеждат именно с включен климатик.

Да се включва или не климатикът?

При автомобилите с автоматична скоростна кутия, както и с по-нови климатичи системи, ефектът е по-слабо забележим. При най-съвременните модели системата се изключва по време на ускорение, а новите автоматични трансмисии с 6 и 7 предавки са така програмирани, че да компенсират загубата на мощност при ниски обороти.

В същото време увеличението на разхода на гориво се компенсира от факта, че шофирането с включен климатик е доста по-приятно, а и по-безопасно. Хладният въздух в салона кара водача да се чувства по-доре и да се концентлира върху пътя, така че загубата на тези 10% е напълно приемлива.

Ако все пак шофьорът е голям любител на икономията на гориво и обича да се движи със скорост 70-90 км/ч, а климатикът го дразни, той може да го изключи. Важното в случая е, да не се отварят прозорците, тъй като това ще доведе до увеличаване на аеродинамичното съпротивление и автомобилът ще започне да намалява скоростта си. Съответно това води до по-силно натискане на педала на газта дори от това при включен климатик.

0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Този път склонен за позитивна оценка на аутомедия. Материалът осветлява разнообразни аспекти на въпроса, дава информация за размисъл, търсене на доп данни, избор на индивидуални решения. При необходимост ползвам климатик, при липса - не ползвам. Следя, преценявам, решавам. Имам навик и ако се наложи пускане на климатика в движение, изключвам от скорост и пускам след падане на оборотите. При модерните климатроници може би не е наложително този щадящ системата старт, въпрос на избор и решение.
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    DeadFox ( преди 1 година )
    Карал съм доста различни коли, и малолитражки, и с големи двигатели. Това с климатика се усеща главно при малолитражките. При коли с двигатели над 2,5л няма разлика. Старата ми Астра Г 1,6 като изключвах климатика все едно ми се включваше турбото, разликата в разхода извън-градско ми беше не повече от литър/100км. което е приемливо. При джипката 3,0л дизел разликата бе около 200-600мл. което е смешно малко.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    На 5та с 90 на магистралта нв виждам лошо. Както и вечер с изключен климатик.
  • #6
    15 rate up comment 4 rate down comment
    За да спестите ( преди 1 година )
    Спирайте не само климатика. Гасете и фаровете. А по надолнище гасете и двигателя. Също и докато чакате на светофарите. После тръгвайте плавно, без излишни ускорявания. По магистралата карайте само на 5-та с 90 и забравете за изпреварванията. И не забравяте! НИКОГА не качвайте други хора или багаж. Това страхотно вдиха разхода. И избягвайте шофирането когато температурата е под нулата или над 30 градуса.
  • #5
    35 rate up comment 6 rate down comment
    Димитър ( преди 1 година )
    Не желая да общувам с хора, които пестят по този начин.
  • #4
    24 rate up comment 3 rate down comment
    da ( преди 1 година )
    не знам някой да е спестил от климатик и да е прокопсал.. това е пълна глупост. А що се отнася за отнемане от мощността - да ако сте с слаба кола (под 100 коня) ще е трудно изпредварването извънграда - при което може да се изключи климатика - едно копче е. В града и слабите коли се движат без проблем.
  • #3
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Извън града климатикът не е проблем дори за малолитражките,може би и заради въздушния поток естествено охлаждащ радиатора му.Обаче на градско става доста зле-включените допълнително ел.вентилатори дават още по-голяма загуба на мощност и ускорението отива по дяволите.Значи в града има смисъл да се кара на отворени прозорци(до 50км/ч)
  • #2
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Въпрос... ( преди 1 година )
    Имам Мазда 3 ВК, когато включа климатика мощността пада обаче дори и само на контакт при изключен двигател *** студено ... означава ли това че е електрически?
  • #1
    2 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Отново големи простотии сте надраскали много неверни неща. Как да си преведем следното: 60-70% км/ч ? А да сте чували, че има и едни други климатици, които са електрически и при които няма ремък, няма механични загуби, както и загуба на мощност и голям разход на гориво. Проверявайте ги тези неща преди да пишете глупости!