След десетилетие на постоянна криза групата PSA Peugeot Citroen се възроди и вече три години се радва на рекордни резултати. КОЛЕЛА разговаря с един от главните виновници за това - главния изпълнителен директор на Peugeot Жан-Филип Емпарато, по време на автомобилния салон в Женева.
Г-н Емпарато, гледайки новото 508 зад вас, колко важен е за Peugeot дизайнът? Колегата ви от Mercedes доктор Цетше казва, че главната заслуга за рекордните продажби е на дизайна. Така ли е и при вас? - Със сигурност. Дизайнът е преди всичко. В Peugeot имаме три ценности: съвършенство, привличане, емоция. Привличането означава именно това: никакъв компромис с дизайна. Това е ключово за мен. Ако трябва да избирам между това да инвестирам пари в някакви допълнителни системи, или да ги вложа в дизайн, отговорът е твърдо в дизайн. Без съмнение. И това обяснява успеха на компанията в момента.
Много правителства и местни власти обмислят забрани за дизела или изобщо за двигателя с вътрешно горене. В същото време имаме пазари като нашия в Източна Европа, които не са съвсем готови за електрическо задвижване. Значи ли това, че в бъдеще ще трябва да разработвате два различни типа автомобили за два различни типа пазари? - Определено не. Искам вие като клиент да сте свободен да си изберете сам задвижване в зависимост от регулациите - местни и международни. Енергийният преход ще протече по различен начин в различните страни и дори в различните градове. Затова решихме да направим модулна платформа и в бъдеще да предлагаме всеки модел на Peugeot с три задвижвания: електрическо и плъг ин хибрид, дизел или бензин. Не искаме този преход да е скучен. Искаме да се забавлявате: това е нашето послание.
Задават се нови стандарти за емисиите в Европа. Дизелът бе основното средство за покриването им досега, но делът му все повече намалява след Дизелгейт. Как ще се справите?
- Да. Ние ще покрием изискванията през 2020 година. Ще работим по двигателите, по електрификацията, по нови решения, но накрая ще спазим стандартите. Защото не приемаме идеята да плащаме за въглеродни емисии.
Някои производители обещават напълно автономно управление още през 2020-21 година. Реалистично ли е това? Колко време ще е нужно такива технологии да станат достъпни за масовия клиент? - Не споделям тази визия за 2020-2021. Ако искаш такова ниво толкова скоро, ще трябва да платиш много висока цена. А ние искаме да сме достъпни. Затова мисля, че ще предложим подобна автономност някъде между 2023 и 2025 година. Сигурен съм, че преди това автономните коли няма да бъдат и напълно безопасни.
При тези тенденции към автономност и все по-голяма свързаност смятате ли, че има нужда да наемате още софтуерни инженери, да речем? И какви са предимствата на традиционните автомобилни гиганти пред компании като Tesla, Uber, Google?
- Много интересен, и много труден въпрос. Бих казал, че главното предимство е безопасността. Ние работим в тази област вече от векове. Тя е залегнала в начина ни на мислене. Никога не бих пуснал на пазара автономен автомобил, преди да е преминал свръх-изпитания. Това е в нашата ДНК. Не сме склонни да приемем дори минимален риск в тази посока.
Групата PSA работи върху 40 нови електрически или хибридни модела. Ще се отрази ли това на работната ви ръка, при положение, че електромобилите са доста по-прости за производство от конвенционалните? - Очевидно е, че уменията, необходими за построяването на автомобил, ще се променят. Ще се променят и неща като следпродажбеното обслужване. Нашата отговорност като компания е да помогнем на нашите момчета и момичета да се променят. В тази нова технологична ера ще се появят толкова много нови работни места и професии. Ние трябва да обучим хората си да се справят с тях...
Започвате ли да усещате вече ефекти на синергия от сливането с Opel... - О, да, и то много.
... Ще се наложи ли премисляне на стратегията ви за някои пазари, където и двете марки присъстват?
- Не. Колкото до синергиите, забелязваме ги всеки ден. Ще предложим на отделните региони всичките си марки, и вече те ще избират според характерните си особености. Има пазари, където германският бранд е по-силен, и там ще наблегнем на Opel. Има пазари, като Африка, където Peugeot е най-силната марка изобщо. Така че ще решаваме според страната. Но възможностите са огромни. Преживяваме един фантастичен момент като разширената група PSA. След годините на криза се завърнахме.
С тази нарастваща свързаност въпросът е кой притежава данните, които колата събира. - Единствената ни позиция е, че ние искаме да имаме контрол върху автомобилите си. Не върху всичките данни. Но държим да контролираме онази част, която се отнася до сигурността.
Каква е ролята на Югоизточна Европа, и на пазари като България във вашите планове? - Това е една от ключовите ми посоки за развитие. Западна Европа е едно. Но Източна Европа е много важна. Както и пазарите извън Европа. Каква е целта ни там? Да сме все по-добри с всяка следваща година. 2018 да е по-силна от 2017. Нека се постараем да го постигнем във всяка страна.