"Надминах всичко, което преди мен съществуваше в машиностроенето, че спокойно можа да кажа - аз съм начело на техническия прогрес!" Казал го е не кой да е, а самият Рудолф Дизел, изобретателят на едноименния вид двигател, който в началото на ХХ век постига главозамайващи успехи, а сега някои искат да го пратят в историята.
Благодарение на своето изобретение скромният германски инженер се превръща в милионер, продал над сто патента за някакви си две години. Неговите двигатели работят в промишлеността, в електроцентралите, в корабите и на много други места. До абсолютния триумф на своята "рожба" обаче Рудолф Дизел не доживява: той мистериозно изчезва в нощта на 30 септември 1913 г. на борда на ферибота "Дрезден" по маршрута Антверпен-Лондон. По-нататъшният прогрес на дизела вече се извършва без самия Дизел, а изобретеният от него двигател намира приложение във всички видове транспорт, само в Космоса не е полетял. На някои места дизеловият двигател бе обявен за неуспешен, а на други без него не могат да минат.
Най-важното в танка
През 1935 г. към дизеловите транспортни средства бе добавен и танк. Първите, които направиха това, бяха японците с техния Тайп 89 или "I-Go", който се произвежда. Танкът е оборудван с двигател на Mitsubishi - бъдещият автомобилен производител. Всъщност, за първи дизелов танк претендира и полският 7TR с двигател на фирмата Saurer, която, междудругото, също е автомобилна.
Вандализъм
Руската империя става първата страна в света, където дизеловият двигател се използва за транспортни цели. В началото на ХХ век думата "танкер" все още не е в обращение, така че топлоходът "Вандал", построен през 1903 г. в корабостроителница в Нижни Новгород, е наречена "нефтоналивен плавателен съд". Клиент на "Вандал" е нефтената компания "Братя Нобел" и той служи за транспортиране на петрол от Рибинск до Петербург.
Под водата
В началото на ХХ век се появяват първите подводници, но те са оборудвани с бензинови двигатели, които довежда до чести пожари поради натрупването на бензинови пари в затворено пространство и най-малката искра от акумулаторите. Построената през 1904 г. дизело-електрическата френска подводница Airgrette поставя основите на системата, използвана в подводниците и днес.
Малко разочарование
Дизеловият двигател се приспособява към автомобила доста дълго време, а с това се захваща самият Рудолф Дизел, който създава експериментален камион. Тестовете не са успешни, въпреки че изобретателят често повтаря: "... твърдо вярвам в появата на автомобилен дизелов двигател и тогава ще мога да сметна, че животът ми е бил пълноценен". Такъв двигател той така и не успява да види, а делото му продължава Роберт Бош, който създава горивната помпа под високо налягане (горивна помпа), използвана за първи път през 1923 г. върху петтонните камиони от марката Benz.
Трудности с автомобилите
На леките автомобили дизелът не се появява доста дълго. Едва през ноември 1934 г., след много опити и грешки започва производството на Citroen Rosalie DI, но след направата на стотина бройки продукцията му е преустановена. Инициативата е подхваната от германците, които също работят в тази насока: два модела - Mercedes-Benz 260D и Hanomag Rekord Diesel Type D19, могат да се считат за първите серийни дизелови автомобили.
На плажа
С дизеловите двигатели за автомобилите се занимават и в САЩ. През 1930 г. Клеси Къминс започва с поставянето на такъв мотор на Packard втора употреба, с който изминава 800 мили от Индианаполис до Ню Йорк, а след това още хиляда мили до Дейтона Бийч, Флорида. Там, на плажа, вдига 128 км / ч. През 1935 г. Къминс оборудва с дизелов двигател Auburn-851 и изминава с него 3774 мили от Ню Йорк до Лос Анджелис.
С летящ старт
Hanomag Rekord поставя и първият скоростен рекорд с дизелов двигател. През 1939 г. на аутобана Берлин-Лайпциг, автомобил с аеродинамична конструкция и шаси на Hanomag Rekord Diesel Type D19, вдига 155,94 км/ч с летящ старт на петкилометрова отсечка. Настоящият рекорд за скорост на автомобил с дизелов двигател е 563,418 км/ч, поставен от прототипа JCB Dieselmax на повърхността на изсъхналото езеро Бонвил в САЩ през 2006 г.
В небето
Дизеловите мотори се използват и в авиацията, главно в епохата на буталните двигатели. През 1941 г. изобретението на Рудолф Дизел се обръща срещу Германия: през август и септември съветските бомбардировачи TB-7 отлитат за бомбардировките на Берлин от летището в град Пушкин, Ленинградска област. Дължината на маршрута е 2700 км с 4 тона товар от бомби, което се оказва по силата на дизеловите двигатели M-40Ф, проектирани от Алексей Дмитриевич Чаромски.
Войната на двигателите
Втората световна война не е толкова "война на двигателите", а по-скоро война на различните видове мотори. В това отношение Съветският съюз и Германия стават истински антиподи. Ако "Тигрите" и "Пантерите" димят с бензинови изгорели газове, тъй като германците не се занимават с разработката и производството на дизелови двигатели за танкове, гъсениците на съветските танкове Т-34, КВ-1 и КВ-2 се въртят от B-2 - един от най-успешните дизелови агрегати, модификации на който още се произвеждат. И днес дизелът е идеалният танков двигател.
На пътя
Проспали "дизеловата надпревара", французите започват да наваксват пропуснатото преди войната. Представеният през 1938 г. модел Peugeot 402 се смята за първата аеродинамична кола в света с дизелов двигател. През 1968 г. се появява малолитражният Peugeot 204, на който за първи път дизеловият мотор е поставен напречно и за първи път задвижва предните колела. В същото време е представен и Peugeot 504, който е първият автомобил в света с повече продадени версии с дизелов двигател отколкото с бензинов.