fallback

Компанията, която иска да преобрази автомобилния свят

Lynk & Co смята да завладее Европа с технологиите на Volvo и с изцяло нов бизнес модел

Когато една съвсем нова марка с китайски собственици стъпи в Европа и обяви, че идва да промени самия бизнес модел на автомобилната индустрия, бихте очаквали това да предизвика най-вече присмех.

Lynk & Co представи новия си модел 02, чиято европейска версия ще се произвежда в завода на Volvo в Гент от 2020 година

Но случаят с Lynk & Co е малко по-различен. От една страна, защото тя има пълен достъп до технологичните и производствени умения на Volvo. От друга, защото зад гърба й е огромната финансова мощ на Geely - китайския гигант, който миналия месец плати 7.3 милиарда евро за близо 10% от Mercedes-Benz.

На 26 март новата компания официално представи плановете си за Стария континент. На церемония в Амстердам Lynk & Co показа и третия модел в гамата си, който носи означението 02. Това е спортен кросоувър, който допълва вече постъпилия в продажба SUV 01 и очаквания догодина седан 03. Компанията потвърди, че ще произвежда двата кросоувъра в завода на Volvo в Белгия, на същата поточна линия като XC40, с което те делят обща платформа. Задвижването ще е хибридно, плъг ин хибрид или изцяло електрическо.

Ние не искаме да сме просто още една марка, подчерта Ален Висер, вицепрезидент по маркетинга на Geely и на Lynk & Co. Новият проект се заканва да ползва съвършено различен бизнес модел от останалите автомобилни производители.

Първо, марката ще залага не на продажби, а на абонаментни договори. Клиентите ще могат да придобиват автомобилите за избран от тях период, без да се тревожат за неща като прехвърляне, регистрация, плащане на данъци или техническа поддръжка. Всичко това е грижа на Lynk & Co.

Второ, новият бранд ще скъса напълно с дилърските мрежи като средство за дистрибуция. Вместо да продава автомобилите на търговци, Lynk планира да открие свои собствени представителства във всички европейски столици, започвайки от Амстердам (София ще е вероятно на финала). Но това няма да са шоуруми в покрайнините на градовете, а по-скоро магазини като тези на Apple или Samsung, разположени по най-оживените улици, моловете и т. н. Ще има и мобилни "магазини", които ще пътуват от град на град.

Начело на новата марка е Ален Висер, бивш шеф по маркетинга на Opel, Chevrolet и Volvo

Третата особеност на Lynk & Co, както загатва и самото име на марката, е акцентът върху свързаността и споделянето. Когато 01 се появи на европейския пазар догодина, това ще е първият автомобил с вграден бутон за споделяне. С едно натискане на копчето можете да направите колата си достъпна и за други хора в часовете, в които не я ползвате - когато сте на работа например. Това би могло да ви носи добри приходи и да поема голяма част от стойността на наема.

Първоначално усилията на новия бранд ще бъдат насочени главно към Западна Европа. "На този етап нямаме конкретен план за Източна Европа", каза в специално интервю за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg Ален Висер. "Автомобилната индустрия много често е правила грешката да третира страните там като втора класа, да смята, че те не са претенциозни, и им стигат простички седани. Нашето виждане е, че тенденциите, които следваме, са глобални и важат и за Източна, и за Западна Европа. Всички искат добри услуги и добре изглеждащи коли. Така че не искаме да казваме: това е добро за Запада, това става за Изтока. Не мислим, че има разлика".

Моделът 01 вече се продава в Китай от миналата есен. Европейските му версии обаче ще са с друго задвижване - хибридно или изцяло електрическо

Висер, бивш вицепрезидент на Opel, Chevrolet и Volvo, сега е шеф по маркетинга на Lynk и на Geely Auto. В две поредни години списание Forbes го избра за един от десетте най-влиятелни маркетингови директори в света, редом с имена като Фил Шилър (Apple), Скот Мофит (Nintendo) и Кийт Уийд (Unilever).

Една от целите на Lynk & Co в дългосрочен план е да намали продажбите на автомобили изобщо, признава Висе пред микрофона на "КОЛЕЛА". "Може би звучи странно, но е факт. Разбира се, ние не сме благотворителна организация и искаме да правим пари. Но няма да ги правим, като продаваме колкото се може повече коли. Вместо това искаме да продаваме бизнес модела си, нашата концепция за мобилност, която е за абонамент вместо покупка. И действително искаме да намалим броя на колите по улиците, като предложим споделяне".

Цялото интервю с Ален Висер (вляво) можете да прочетете тук

Geely е една от най-големите частни компании в автомобилния сектор в Китай. Откакто откупи Volvo от Ford, шведската марка се радва на най-успешните години в историята си. Освен това Geely притежава английския производител на спортни автомобили Lotus, компанията за летящи коли Terrafugia и London EV, която произвежда лондонските таксита. Преди месец основателят на Geely Ли Шуфу придоби и близо 10% от капитала на Daimler, компанията-майка на Mercedes-Benz.

Тагове: volvo geely lynk & co
fallback
  • #13
    1 ( преди 3 години )
    Няма такова нещо като "частна" автомобилна компания в Китай. И ако европейците не съботират китайските брандове, скоро ще са на колене. Тогава "изгодното" ще им излезе "солено". Някои хора още не осъзнават, че сме изправени пред цивилизационен конфликт и загубилият ще е ... много загубил.
  • #12
    проф. Ан ( преди 6 години )
    Как става номера с актовете на КАТ? Онлайн система, която съхранява на кого е притежание колата в момента ли? Качваш се и се логваш с юзър и парола - така и КАТ ще знаят сега на кого да пишат акт.
  • #11
    Loco ( преди 6 години )
    Бате, тъкмо това е идеята - не я купуваш колата. Правиш си абонамент и хората ти осигуряват. Ако има проблем, веднага заместваща. Другото интересно при Линк е, че няма хиляда различни опции - всичките коли са еднакво оборудвани серийно (доста богато). Иначе човекът си е казал, това не е за нас в БГ
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Кершееринга е приложим в страни където има кулура и на хората и на шофьорите. Как ще си купя и шервам някоя малко по-лъскава кола като утре ще дойде един 18 годишен с идеята че щом в need for speed е майстор значи навсякъде е и я отавани някъде. Или направи *** вътре. И какво правим с проблеми от неправилна експлоатация ти я чакаш да загрее преди да ръчкаш, бягаш от дупки пазиш съединтел но идва някой да се учи на нея
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Както писах наскоро под статията за подобно нещо, към което мерцедес са се насочили също - дали ни харесва или не, това е бъдещето. Да, наистина сега ви се струва глупост, но в бъдеще няма да притежаваме автомобилите си, всичко ще е на подобни схеми. Бъдещето ще направи притежанието на автомобил много скъпо и неизгодно.Тези схеми ще са реалноста.Знам, трудно ми е и на мен да го приема, но кой ни пита...
  • #8
    carpe_diem ( преди 6 години )
    Това че ще проработи, е ясно, въпросът е примерно какъв процент от всички коли, които се ползват всеки ден (не от всички регистрирани, разбира се) ще спадат към новия бизнес модел след примерно 10 години, в, да кажем топ 10 от европейските икономики.Щото и на спаркчетата тука им върви добре, ама са само 30 коли в момента и ако станат 300 много бързо, може и да не им излезе сметката. А може нещата да се развият лавинообразни. Знае ли човек?!
  • #7
    Чичо Гошо ( преди 6 години )
    Наскоро се появи информация че и мерцедес ще пробват нещо подобно, но през големите си дилъри и нямаше опция за споделяне. Има хора които през две три години си смеят колите с нови и то не защото са гъзари, а защото не им се занимава със сервизи и им е ценно времето. Точно тези хора биха се възползвали от новия бизнес модел. Пожелавам на всички да имат тази възможност.
  • #6
    Striker ( преди 6 години )
    жЪЛТурска му работа. Мислено, недомислено и накрая пак копират белите хора.
  • #5
    456 ( преди 6 години )
    Всичко това е за богати хора, а не бедни цървулани като българите....
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    На този бизнес модел му се вика оперативен лизинг. Да излиза дебело, по това което съм гледъл е около 50% по-скъпо (спрямо обезценката на колата), но нищо по колата не е твоя грижа. Данъци и застраховки се плащат от лизингодателя. Като дойде време за консумативи идва човек взима колата и ти оставя друга. Същото важи и при авария без значение покрита от гаранцията или не. Като стигнеш края на периода или планираните км ти дават друга и продължаваш
fallback
Последни