Когато една съвсем нова марка с китайски собственици стъпи в Европа и обяви, че идва да промени самия бизнес модел на автомобилната индустрия, бихте очаквали това да предизвика най-вече присмех.
Но случаят с Lynk & Co е малко по-различен. От една страна, защото тя има пълен достъп до технологичните и производствени умения на Volvo. От друга, защото зад гърба й е огромната финансова мощ на Geely - китайския гигант, който миналия месец плати 7.3 милиарда евро за близо 10% от Mercedes-Benz.
На 26 март новата компания официално представи плановете си за Стария континент. На церемония в Амстердам Lynk & Co показа и третия модел в гамата си, който носи означението 02. Това е спортен кросоувър, който допълва вече постъпилия в продажба SUV 01 и очаквания догодина седан 03. Компанията потвърди, че ще произвежда двата кросоувъра в завода на Volvo в Белгия, на същата поточна линия като XC40, с което те делят обща платформа. Задвижването ще е хибридно, плъг ин хибрид или изцяло електрическо.
Ние не искаме да сме просто още една марка, подчерта Ален Висер, вицепрезидент по маркетинга на Geely и на Lynk & Co. Новият проект се заканва да ползва съвършено различен бизнес модел от останалите автомобилни производители.
Първо, марката ще залага не на продажби, а на абонаментни договори. Клиентите ще могат да придобиват автомобилите за избран от тях период, без да се тревожат за неща като прехвърляне, регистрация, плащане на данъци или техническа поддръжка. Всичко това е грижа на Lynk & Co.
Второ, новият бранд ще скъса напълно с дилърските мрежи като средство за дистрибуция. Вместо да продава автомобилите на търговци, Lynk планира да открие свои собствени представителства във всички европейски столици, започвайки от Амстердам (София ще е вероятно на финала). Но това няма да са шоуруми в покрайнините на градовете, а по-скоро магазини като тези на Apple или Samsung, разположени по най-оживените улици, моловете и т. н. Ще има и мобилни "магазини", които ще пътуват от град на град.
Третата особеност на Lynk & Co, както загатва и самото име на марката, е акцентът върху свързаността и споделянето. Когато 01 се появи на европейския пазар догодина, това ще е първият автомобил с вграден бутон за споделяне. С едно натискане на копчето можете да направите колата си достъпна и за други хора в часовете, в които не я ползвате - когато сте на работа например. Това би могло да ви носи добри приходи и да поема голяма част от стойността на наема.
Първоначално усилията на новия бранд ще бъдат насочени главно към Западна Европа. "На този етап нямаме конкретен план за Източна Европа", каза в специално интервю за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg Ален Висер. "Автомобилната индустрия много често е правила грешката да третира страните там като втора класа, да смята, че те не са претенциозни, и им стигат простички седани. Нашето виждане е, че тенденциите, които следваме, са глобални и важат и за Източна, и за Западна Европа. Всички искат добри услуги и добре изглеждащи коли. Така че не искаме да казваме: това е добро за Запада, това става за Изтока. Не мислим, че има разлика".
Висер, бивш вицепрезидент на Opel, Chevrolet и Volvo, сега е шеф по маркетинга на Lynk и на Geely Auto. В две поредни години списание Forbes го избра за един от десетте най-влиятелни маркетингови директори в света, редом с имена като Фил Шилър (Apple), Скот Мофит (Nintendo) и Кийт Уийд (Unilever).
Една от целите на Lynk & Co в дългосрочен план е да намали продажбите на автомобили изобщо, признава Висе пред микрофона на "КОЛЕЛА". "Може би звучи странно, но е факт. Разбира се, ние не сме благотворителна организация и искаме да правим пари. Но няма да ги правим, като продаваме колкото се може повече коли. Вместо това искаме да продаваме бизнес модела си, нашата концепция за мобилност, която е за абонамент вместо покупка. И действително искаме да намалим броя на колите по улиците, като предложим споделяне".
Geely е една от най-големите частни компании в автомобилния сектор в Китай. Откакто откупи Volvo от Ford, шведската марка се радва на най-успешните години в историята си. Освен това Geely притежава английския производител на спортни автомобили Lotus, компанията за летящи коли Terrafugia и London EV, която произвежда лондонските таксита. Преди месец основателят на Geely Ли Шуфу придоби и близо 10% от капитала на Daimler, компанията-майка на Mercedes-Benz.