Световната география на автомобилостроенето се разширява непрекъснато. Полша вече има своята суперкола - Arrinera Hussarya, в Хърватия се прави електрическият Rimac, а в Чехия - състезателната Praga. Какво обаче се случва в по-екзотични държави и континенти?
Laraki (Мароко)
Абделслам Лараки счита своята компания за първия африкански производител на супеколи, което е истина. Първият автомобил на фирмата – Fulgura, беше показан още пре 2003 г., но всичко приключи с направата на няколко прототипа.
Последното творение на Larakia е суперколата Epitome (на снимката), която разчита на двигател GM с мощност 1200 к.с. Тя бе представена прези 4 години. Планираше се производството на 9 такива машини, но засега е готова само една и тя принадлежи на местната знаменитост – певеца Френч Монтана.
Kiira (Уганда)
Щаб-квартирата на компанията Kiira Motors се намира в Кампала, столицата на Уганда. Нейният първи автомобил - хибридът EV Smack (на снимката), бе показан през 2014 г. Планира се продажбите да стартират през 2018 г., а към момента колата може да се вземе под наем.
Innoson (Нигерия)
Компанията Innoson е сред водещите автопроизводители на Черния континент. Тя предлага компактни автомобили, собствена разработка. Такъв е хечбекът Fox (на снимката). В гамата на Innonson има и нелегални копия на пикапи и микробуси Toyota, но фирмата предпочита да залага на оригинални разработки и в нея сериозни инвестиции правят бизнесмени от Япония и Германия.
Wallyscar (Тунис)
На външен вид Wallyscar много приличат на американските Jeep, но те нямат нищо общо. Като габарити африканската машина е много по-малка, а голяма част от компонентите се доставят от концерна Peugeot-Citroen. В това число влизат и двигателите.
Купуването на Wallyscar е възможно само в Тунис, Мароко, Франция и Панама. За да попадне на европейския пазар, автомобилът трябваше да премине краш-тестове, чийто резултат беше едва 2 звезди.
Optimal Energy Joule (ЮАР)
По принцип ЮАР е добре известен със своята автомобилна култура. В страната се произвеждат модели на различни известни марки, имаше и кръг от световния шампионат във Формула 1. Местните производители обаче са съвсем малко.
Един от тях е Optimal Energy, чийто единствено модел Joule, беше представен през 2008 г. в Париж. До серийно производство така и не се стигна, въпреки че собствениците на компанията бяха обявили, че това ще стане през 2012 г.
Mobius (Кения)
Mobius е млада компания, основана през 2009 г. от Джоел Джексън. Нейната основна цел е създаването на прости, надеждни и евтини автомобили за широките слоеве от населението. Цената на всъдехода Mobius II е 11 000 долара и той е най-достъпният нов автомобил в Кения. Очаква се скоро на пазара да се появи и по-съвременният Mobius III.
Thai Rung (Тайланд)
Значителна част от автомобилите на тайландската компания Thai Rung са правени по лиценз копия на модели на Isuzu. През 80-те и 90-те години на миналия век обаче се предлагат и собствени разработки. Една от тях е Transformer 2 (на снимката). Това е един от последните модели на Thai Rung, като той е построен на базата на Toyota Hilux.
Micro (Шри-Ланка)
Подобна стратегия прилага и компанията Micro, която е базирана в Шри-Ланка. Нейната дейност започва с компактния Privilege (на снимката) и редица други самостоятелни модели. По-късно обаче ръководството решева, че е по-изгодно да пуска лицензирани копия на други фирми. Сега Micro произвежда под нови имена компактни модели на Geely и големи автомобили на SsangYong.
Снимки: Производителите