fallback

Кросоувърът ли е най-правилното решение за зимата?

Използването на автомобил от този клас крие и опасности в най-тежкия сезон

Интересът към кросоувърите непрекъснато расте и те се превръщат в един от най-популярните сегменти на пазара – както на нови автомобили, така и на коли втора употреба. Тяхното използване обаче крие редица подводни камъни, особено през зимата, когато мнозина считат системата за задвижване на четирите колела за идеалното решение на проблемите на пътя.Всъщност понятието „кросоувър” вече почти се доближава до синоним на лека кола, тоест този тип автомобили изместват стандартните седани, комбита и хечбеци. Почти всеки запитан в началото на зимния сезон шофьор отговаря, че иска да разполага със стабилен автомобил с голям клирънс и система 4х4, въпреки че по-голяма част от хората не се нуждаят от такава машина. И досега са са справяли успешно със зимата с автомобил със задно или предно задвижване.Какво да се прави, явно модата е такава. Производителите на автомобили усещат това най-добре и максимално експлоатират темата, като предлагат нови и нови модели. Повечето от тях са само с предно предаване, но се определят като кросоувъри заради вида си и по-големия клирънс. Разбира се, има и такива във система 4х4, която понякога е полезна в градски условия (примерно веднъж или два пъти в месеца, когато улиците все още не са изчистени). През останалото време тя е излишна в града.В същото време именно системата за задвижване на четирите колела и големият клирънс могат да изиграят лоша шега на шофьора. Причината е, че  дават лъжливо чувство за контрол над ситуацията. Да, факт е, че автомобилът с 4х4 по-лесно ускорява и не буксува на старт. Освен това при равни условия тази система се държи по-стабилно на пътя, особено при преминаване през завои.Именно тук се крие и коварството на задвижването на двете оси. При хлъзгав път и влизане в завой автомобилът с предно предаване започва леко да поднася и информира шофьорът, че трябва да намали скоростта и да бъде по-внимателен. В същото време машината с 4х4 се държи така, сякаш няма никакъв проблем. И това кара по-неопитният водач да дава повече газ или да „пипне” волана, което в доста случаи води до излитане от пътя.В подобна ситуация решаващо е да се хване моментът, в който управлението излиза извън контрол. При кола с предно или задно задвижване това е далеч по-лесно, отколкото при кросоуър със задвижване на четирите колела. Най-трудно да се разбере кои колела – предните или задните са задвижващи в момента. Електронните асистенти помагат до мига, в който автомобилът стане неуправляваем. Да, те ще намалят обороните и ще забавят въртенето на колелата, но само дотам...Има и още една причина, поради която лесно можеш да излетиш от пътя с кросоувър през зимата и тя е в окачването. При седаните и хечбек-моделите, например, то е много по-ефективно отколкото при кросоувърите, тъй като поема неравностите и не е толкова твърдо. Съответно колата остава стабилна и продължава пътя си без проблеми. Докато твърдото окачване на кросоувъра може да го изхвърли от пътя и тогава дори задвижването на двете оси няма да помогне.Снимка: Motor 

Тагове:
fallback
  • #12
    Русия ( преди 6 години )
    Какво?Само Джип и то с 4х4, че се изучиха само с предно да слагат.
  • #11
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Само че1во болшинството Кашкаи са само с предно (и кросоувърите по същество)2ро зимата на сняг с 2 добри зимни гуми ще бия всеки 4х4 паркетник с летни галоши3то офроуд ако нямаш бавни става със засилка ако нямаш 4х4 става с голяма засилка :D въпросът е да си си прежалил колата :)
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    По-високи, по-тежки, по-висок център на тежестта, по-ниска странична устойчивост, по-дълъг спирачен път.Гледайте тестовете на слалом и спиране. Всичките кросоувъри изостават от аналогичните хечбеци на същия производител.Добави по висока цена, поддръжа и цена и си ти.Най-добре комби 4х4 и си ти.А за Форестър - това не е кросоувър а вълк в овча кожа.
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тинтири, малко наизуст пишеш ми се струва.Едно е да имаш 4 задвижващи колела и съвсем друго е да са само 2. Естествено и до настройки на системата зависи много и на алгоритмите кога, как и къде да ти се включват. Безпорно има машини, с 4х4, които са по-зле от 4х2, но това са по-скоро изключения.Кашкай ме учудва например, че има доста добри офроуд възможности за извън пътя въпреки, че е паркетник. На няколко пъти с колега, който е с Кашкай е излизал от невъзможни места с кола на кантар .
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Кое им е по-проходимото :)За извън пътя си трябват понижаващи предавки поне и по възможност блокаж за асфалта проходимостта е основно функция на гумата, която ти осигурява нужното сцепление, а не на втория двигателен мост. Да не говорим, че повечето вече са само с предно, да не говорим че даже да е 4х4 ако го поозориш малко ще прегрее муфата и ще ти каже да си гледаш работата щот то неще повече :)Пари на вятъра от дето и да го гледаш. заради едни 5 см по-високо седене не си струва!
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Зависи много от кросоувъра.Субару Форестър не ме е оставял никъде. Разбира се е нужно и да знаеш възможностите на машината която караш и да не се правиш, че от всякъде можеш да минеш. Ат всякъде и танк не може, но моето Субару на много места може. Изпробвано и доказано. Имам вила в еленския балкан и зимата съм там. Липсата на пътища не ме плаши. По половин метър сняг съм газил и съм излизал от ситучцията. Който е ходил там знае, че пътищата рядко се чистят, ако изобщо ги има.
  • #6
    собственик ( преди 6 години )
    Аз съм изключително доволен от моят (7 места). Ако караш нормално и не се правиш на 'голямата работа" е чудесна машина. Веднъж заседнах в планината зимата щот се правих на много голям шофьор и ме вади трактор. И голям резил беше, сигурно още ме разправят планинарите. Оттогава си знам - караш си внимателно, с зимни гуми и ползите са големи.
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    жалко, че унищожиха класа на минивановете за да произвеждат тези непрактични безмислици
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    ама и по-проходими
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    112 - По-тежки, с по-висок център на тежестта, по-бавни, с по-висок разход на гориво, по-скъпа поддръжка и още сума си "по" - не не са просто повдигнати коли, а ПОлоши версии на колите, на които са базирани.
fallback
Последни