fallback

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (II част)

Карането само на ток може да бъде до 7 пъти по-евтино, отколкото на дизел - но при определени условия

В първата част на тази статия ви показахме как в последните три години електромобилите станаха далеч по-достъпна и разумна алтернатива на конвенционалните автомобили. Сега нека видим точно колко ще ви струва ежедневната им експлоатация.              ПО-НИСЪК РАЗХОД. Повечето хора не си дават сметка, че и при електрическите модели има същите разлики в разхода, каквито и при бензиновите. Има икономични електромобили, има и разхищаващи енергията електромобили. Според европейските тестове например IONIQ Electric има средна консумация 11.5 киловатчаса за 100 км, докато най-слабата Tesla Model S не пада под 20 киловатчаса. Измерванията на американската агенция EPA, които са може би по-близки до реалния живот, сочат 13.9 квтч в градски цикъл за IONIQ (най-ниският показател от всички тествани електромобили), срещу 20.7 квтч за Tesla Model S 60D. Това е друга особеност на електрическото задвижване - движението в града е всъщност по-икономично от извънградското каране, докато при двигателите с вътрешно горене е точно обратното.

КОЛКО СТРУВА ЗАРЕЖДАНЕТО? Преди всичко нека направим задължителната уговорка, че на този етап електромобилите си остават изгодно предложение само за онези хора, които имат възможност да ги зареждат у дома (тоест имат гараж или двор) или докато работят (гараж в офиса или близка зарядна станция). В основата на бизнес модела на електромобилите е да бъдат зареждани в домовете, и то нощем, когато потреблението на електроенергия е най-ниско и тя е най-евтина.

ЦЕНИТЕ НА ТОКА. Колко точно ще ви струва шофирането, зависи от цената на електричеството в съответното населено място. Ако вземем за образец новия Hyundai IONIQ Electric и приемем, че разходът му е около 14 квтч за 100 км в реалния живот (вместо 11.5, колкото е по каталог), това означава, че при сегашните ставки на CEZ в София тези сто километра ще ви струват по-малко от два лева, ако зареждате по нощната тарифа. С дизелов автомобил 100 километра в градски цикъл ще ви излязат около 14 лева при сегашните цени на горивото. Разбира се, при зареждането на батериите има и загуби, тоест 14 киловатчаса, за които ще платите на енергопреносното дружество, не са непременно 14 киловатчаса в батерията на електромобила ви. Но тези загуби са пренебрежимо малки.       Домашното стенно зарядно от Hyundai съкращава времето за зареждане на батерията до четири часа и половина        ЗАРЕЖДАНЕ НАВЪН. Ако нямате гараж и се налага да разчитате на външните зарядни станции, сметката е доста по-различна. Батерия като тази на IONIQ се зарежда изцяло за около 12 часа, ако е включена в обикновен контакт. Домашните Wallbox зарядни, както и по-бавните улични зарядни станции, смъкват времето до около 4 часа и половина. Станциите за бързо зареждане с прав ток могат да се справят само за 30 минути (23 минути при 100-киловатчасовите) - което значи, че спокойно можете да отидете до Созопол или до Халкидики само с една пауза за кафе.

САМО ЧЕ ТЕЗИ СТАНЦИИ не са никак евтини. В България тарифите са доста разнородни - на минута престой, на киловатчас или и двете. Средната цена е около 0.46-0.50 стотинки на киловат, и 5 стотинки на минута при най-бързите станции. Така 30-те минути за попълване на батерията при пътуване до морето (станции има в Пловдив и Благоевград) могат да ви излязат между 12 и 20 лева, и ще ви дадат в замяна около 180 километра пробег. Това е вече съвсем съизмеримо с разхода на дизелов автомобил. Но идеята е, че с електромобила прибягвате до бързите зарядни само на дълъг път, или при извънредна нужда.

В следващата статия от поредицата е-motion: Къде и колко са зарядните станции в България, и как точно се ползват.

fallback
fallback
Последни