В първата част на тази статия ви показахме как в последните три години електромобилите станаха далеч по-достъпна и разумна алтернатива на конвенционалните автомобили. Сега нека видим точно колко ще ви струва ежедневната им експлоатация.
КОЛКО СТРУВА ЗАРЕЖДАНЕТО? Преди всичко нека направим задължителната уговорка, че на този етап електромобилите си остават изгодно предложение само за онези хора, които имат възможност да ги зареждат у дома (тоест имат гараж или двор) или докато работят (гараж в офиса или близка зарядна станция). В основата на бизнес модела на електромобилите е да бъдат зареждани в домовете, и то нощем, когато потреблението на електроенергия е най-ниско и тя е най-евтина.
ЦЕНИТЕ НА ТОКА. Колко точно ще ви струва шофирането, зависи от цената на електричеството в съответното населено място. Ако вземем за образец новия Hyundai IONIQ Electric и приемем, че разходът му е около 14 квтч за 100 км в реалния живот (вместо 11.5, колкото е по каталог), това означава, че при сегашните ставки на CEZ в София тези сто километра ще ви струват по-малко от два лева, ако зареждате по нощната тарифа. С дизелов автомобил 100 километра в градски цикъл ще ви излязат около 14 лева при сегашните цени на горивото.
Разбира се, при зареждането на батериите има и загуби, тоест 14 киловатчаса, за които ще платите на енергопреносното дружество, не са непременно 14 киловатчаса в батерията на електромобила ви. Но тези загуби са пренебрежимо малки.
САМО ЧЕ ТЕЗИ СТАНЦИИ не са никак евтини. В България тарифите са доста разнородни - на минута престой, на киловатчас или и двете. Средната цена е около 0.46-0.50 стотинки на киловат, и 5 стотинки на минута при най-бързите станции. Така 30-те минути за попълване на батерията при пътуване до морето (станции има в Пловдив и Благоевград) могат да ви излязат между 12 и 20 лева, и ще ви дадат в замяна около 180 километра пробег. Това е вече съвсем съизмеримо с разхода на дизелов автомобил. Но идеята е, че с електромобила прибягвате до бързите зарядни само на дълъг път, или при извънредна нужда.
В следващата статия от поредицата е-motion: Къде и колко са зарядните станции в България, и как точно се ползват.