От всички концепти на Марчело Гандини, който той рисува по поръчка на италианското дизайнерско студио Bertone, този тук е може би най-странният. Казва се Lancia Sibilo, построен в разгара на клиновидния дизайн през 1978, а в момента е собственост на колекционера Корадо Лопресто, който очевидно не се е посвенил да предостави златисто-кафявата си летяща чиния за обстойна фотосесия, изпълнена от фотографа на Classic Driver.
Наследник на Stratos
Невероятната Lancia Sibilo се появява на бял свят в край на 70-те, когато италианската автомобилна индустрия е в момент на застой, благодарение на световната петролна криза, която поразява в особено голяма степен производителите на спортни автомобили. Новите стандарти за безопасност ограничили дизайнерското творчество, а естетиката от край на 60-те, когато Марчело Гандини и Джорджето Джуджаро започват да проектират своите фамозни клиновидни спортни коли - започнала да избледнява.
Животът все пак продължил, а един ден главният дизайнер на Bertone - Марчело Гандини - получил незавидната задача да създаде наследник на култовата Lancia Stratos. И така било поставено началото на концепта Sibilo, за чиято основа било ползвана удължена версия на шасито на оригиналния Stratos, а 6-цилиндровият двигател със 190 к.с. бил взет от Ferrari Dino.
Директно от космоса
След като в началото на десетилетието проектира Lamborghini Countach и Lancia Stratos - двата архетипа на минималистичния клиновиден дизайн - стилът на Марчело Гандини започнал да става все по-експериментален. Едно от доказателствата е прототипът Alfa Romeo Navajo, който излиза през 1976 и прилича по-скоро на нещо, излязло от съветски научно-фантастичен филм, отколкото на уличен автомобил. С Lancia Sibilo, който шокирал посетителите на автосалона в Торино през 1978, Гандини стигнал още по-далеч, загърбвайки всеки помен от практичност, който дори концептите обикновено притежават.
Безшевен дизайн
Целта на Гандини била да се създаде илюзията за цялостна скулптура без никакви фуги между отделните детайли. Разбира се, в един автомобил това е невъзможно, но съдейки по снимките, дизайнерът е успял да стигне доста далеч в осъществяването на идеята си. На практика дизайнерът се опитал да накара завършения концепт да изглежда като глинения макет. По това време обаче, техническите ресурси били доста ограничени и много от дизайнерските прищевки били изпълнени по доста импровизиран начин. Впечатлението, че капакът и вратите преливат директно в стъклата, било постигнато със спрей, с който върху стъклата били нарисувани сенки. От друга страна, ярко оранжевите ленти ясно очертавали броните на концепта като независими геометрични елементи. Вместо отварящи се прозорци, Гандини предвидил кръгли отвори, които се отварят доста трудно само отвътре. Златистите джанти били направени от дърво, което някак си не се връзва с факта, че този концепт трябвало да се превърна в наследник на рали легендата Stratos. Вратите пък били изработени от плексиглас, поради простата причина, че фирмата, ангажирана с производството им от стъкло, не успяла да се справи с крайния срок.
Зов за завръщане
Необичайния дизайн, който наподобява смес от летяща чиния и птицечовка, вдъхновява създателите на антиутопичния филм “Зов за завръщане”, който излиза на екран десетилетие след появата на Lancia Sibilo. Стандартните “коли на бъдещето” във филма са директно вдъхновени от смелия дизайн на прототипа. Нещо повече, шоколадовия интериор със своите комфортни кресла и ранен мултифункционален волан, изглеждат адекватни дори за нашата концепция за бъдещи автомобили. В Bertone били особено горди от ергономичен волан на колата, макар че крайният продукт прилича по-скоро на тест за интелигентност на невръстни деца.
Функциониращ прототип
Най-интересната част от историята на Lancia Sibilo e фактът, че този зашеметяващо смел прототип всъщност се движи, както се вижда и от снимките, където е управляван от своя собственик Корадо Лопресто. За разлика от футуристичната и направо извънземна визия на колата, V6 двигателя на Ferrari придава съвсем истинско усещане от колата, което се допълва и от класическата, а в случая направо старомодна, 5-скоростна механична трансмисия, която се управлява от нещо като джойстик. Въздухозаборниците, разположени в покрива, доставят свеж кислород до карбураторите Webber, а шасито на Lancia Stratos носи неподправено и направо грубо усещане, когато преминава през всяка дребна неравност. Спирачките са дискови както отпред, така и отзад, но според собственика на колата, са доста неефективни. И все пак нали точно това е очарованието на старите италиански спортни автомобили.
Твърде смел, за да бъде Stratos
Lancia Sibilo така и не се превръща във финалния наследник на Stratos, тъй като впоследствие Марчело Гандини рисува още няколко интересни прототипа. През 2001, на автосалона в Торино е представена концепцията S81 Stratos от дизайнерско студио Stola. Този прототип представлява компактен спортен автомобил със заоблено челно стъкло и много къса задница, които напомнят много на оригиналния Stratos от 1971. В крайна сметка култовата състезателна Lancia така и не получава достоен заместник, но пък не ни пречи да се възхитим на паметните опити за създаването на такъв.
Снимки: Classic Driver