fallback

Българин рисува топ-моделите на Renault и Dacia

Емануил Клисаров започва кариерата си в Букурещ, а сега е в централата в Париж

Трудно ли е за българин да пробие в автомобилната индустрия, след като страната ни няма особени традиции в нея? Със сигурност, но това не пречи на наши сънародници да работят за някои от най-големите производители на планетата. Такъв е случаят с Емануил Клисаров - софиянец, който вече близо 10 години е част от дизайнерския екип на Renaut. Нещо повече - българинът е старши дизайнер, като играе основна роля в създаването на някои от най-важните модели на френската марка, както и на дъщерната компания Dacia. Сред тях са Renault Scenic и актуалният Dacia Duster, както и някои от последните концептуални модели на френския производител. Историята на Клисаров звучи познато - напуска страната със семейството си преди 30 години. Първоначално живее с родителите си в Австрия, след което цялото семейство се мести в Канада. Именно там Емануил започва да превръща страстта си към автомобилите в професия. Записва се да учи дизайн, а само година по-късно се мести в Париж, където продължава образованието си. "Нещата се оказаха по-сложни, най-вече финансово, и се наложи да се завърна в Канада, където да довърша следването си. За една година във Франция обаче създадох контакти, които след това се оказаха доста полезни за бъдещето ми", признава Клисаров. Кариерата на младия дизайнер стартира през 2008, когато успява да убеди хората от центъра на Dacia в Букурещ в качествата си. Работата му не остава незабелязана от шефовете на компанията и след 3 години се мести в Париж. Любопитното е, че в Румъния той не е сам - в екипа има още трима българи. Един от тях е харесан от Nissan и в момента е в централата на японската марка в Токио. "Трябва да правиш всичко със страст, а не да отбиваш номера. Аз винаги съм обичал автомобилите и съм се опитвал да предам това и в рисунките си. В нашата професия трябва да си напълно отдаден на това, което правиш, за да можеш да постигнеш успехи", разказва дизайнерът. В момента в центъра на Renault в Париж работят близо 30 дизайнери, като 26 от тях са чужденци, така че конкуренцията наистина е огромна. Всички те се борят, за да може да участват в създаването на един модел, но само трима от тях стигат до истинската работа по даден автомобил. "Създаването на началния дизайн на един модел отнема до 2 месеца. Всички в екипа предлагат своите идеи, които се разглеждат от главния дизайнер (в случая това е Лорeнс ван дер Акер) и в по-голямата си част се отхвърлят. При второто пресяване отпадат и останалите, за да останат трима. Един от тях започва да работи по автомобила, а другите двама му помагат", допълва Клисаров. Българинът споделя, че е имал предложение от шефовете на Renault да замине на работа в дизайнерския център в Бразилия, но го е отказал. Подобен ход, според мнозина, може да навреди на кариерата на един служител и затова Емануил е трябвало да доказва още по-усърдно, че мястото му е в Париж. "Едно от най-хубавите неща е, че шефовете ни дават свобода и не ни притискат. Това, че сме повече чужденци, също помага до голяма степен, тъй като така може да се излезе от шаблона. Френските дизайнери мислят по един начин, тези от други държави - по различен, така че подобно нещо е само от полза на марката", разказва дизайнерът, който въпреки заетостта си не е прекъснал връзките с България и често се прибира у нас. Снимка: Automedia.bg Още по темата:  Рецептата на Dacia

Тагове: renaul-nissan dcia
fallback
  • #13
    Навуходоносор ( преди 7 години )
    Имайки предвид колко разпространени са автомобилите на марката, честичко ще гледаме труда на нашия сънародник. Поздравления за човека ,който е избрал да се труди ,вместо да плюе трудещите се!
  • #12
    Анонимен ( преди 7 години )
    така де - ако беше през работно време досега да е нашарил поне двайсе минуса!
  • #11
    Брях!! ( преди 7 години )
    ДилърчитУ пак белило лука, праскайки минуси във всеобхватната рено-цензура!)))))))))))))))
  • #10
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какво значение има какъв е? Австралиец, немец, българин?Все човек като човек. Генетично съвпадение де се е родил.Балгария е фражкана с комплексари и гледат да изтъкнат, че и той бил българин. Ще кажеш нещо ще постигнете.И ако сме честни иновациите идват от сащ. Кино, компютри.....
  • #9
    д-р Исня ( преди 7 години )
    Българите сме много кадърни! Създали сме компютъра, открили сме брауновия газ, печелим олимпиади по света и навсякъде смайваме с постижения, само едно ни куца...КАТО СМЕ СИ ДОМА, КЕН-ДЗАМЕ НАВСЯКЪДЕ И СЕ ДЪРЖИМ КАТО ВАНДАЛИ!
  • #8
    До долния ( преди 7 години )
    ако за теб работата в рено или дачия е за "по-добрите", значи имаш сериозни проблеми относно реалните житейски стойности!вероятно караш рено, за да си се увредил до такава степен?
  • #7
    Анонимен ( преди 7 години )
    Кучетата лаят, а кервана си върви и накрая, гроздето пак е кисело...(за повечето коментирали по-долу)Можеш да оценяваш другите, когато ти самия постигнеш нещо. В противен случай, просто се учи от по-добрите.
  • #6
    нищо де ( преди 7 години )
    човекът ще се учи на дачия и рено, след това може да премине и на истинска фирма за коли.
  • #5
    Срам, срам! ( преди 7 години )
    За България!!
  • #4
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тодоре, не е възможно българин да създаде недоразумение по принцип, но ето, че баща ти е съумял
fallback
Последни