fallback

Батерия, които се зарежда за секунда? След три години, обещават учени

Откритият в университета Дрексел нов материал ще улесни революцията на електромобилите

Една от най-досадните страни на модерния живот е нуждата непрекъснато да зареждаме мобилните си устройства. При очертаващата се електрическа революция при автомобилите досадата ще се удвои. А сега си представете батерия, способна да се зареди изцяло не за 45 минути при смартфона, и не за 10 часа при автомобила, а само за някакви си части от секундата. Ако работата на Института по наноматериали към Университета Дрексел в САЩ върви по план, още след три-четири години подобни батерии ще са факт и ще премахнат най-голямата пречка за налагането на електромобилите. В основата на тази технология е изцяло нов двуизмерен материал, наречен MXene. Открит за пръв път едва през 2011, той се състои от два различни слоя с дебелина едва няколко атома, съставени от метални нитриди или карбиди. Проф. Гогоци с един от колегите си от екипаДо момента екипът на професорите Мишел Барсум и Юри Гогоци е разработил близо 100 различни типа MXene, за разнообразни приложения. Предназначеният за батерии се състои от титаниев карбид и специален хидрогел, които образуват нещо като сандвич. Главното предимство на този материал е неговата свръхбърза проводимост. При съвременните батерии йоните се складират в специални "портове", които на практика задържат електрическия заряд. Проблемът е, че пътечките до тези портове са ограничен брой - затова зареждането отнема много време. Освен това част от йоните така и не достигат до крайната цел, което води до загуба на енергия. Ако обаче електродите на батерията се изработят от подобен MXene, ограничените пътечки до портовете ще се заместят с "широки магистрали", както обяснява членът на екипа Мария Лукацкая. Дори батериите с най-голям капацитет ще се нуждаят само от броени секунди за пълно зареждане. Откритието е патентовано и публикувано в авторитетното списание Nature. Проф. Гогоци признава, че ще трябват поне три години, за да стане то готово за комерсиална употреба, но не се съмнява, че технологията ще работи и че цената за производството й ще бъде достъпна.  

Тагове: mxene
fallback
  • #19
    Емил ( преди 5 години )
    50kWh - за 1 секунда зарядното трябва да е с мощност 3600х50 - 180000kW - 180МWНо понеже напрежението трудно би могло да е над 1000V... тоците ще разхвърлят де що има проводници.
  • #18
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тази новина е поредната партенка!Този, който е имал смелостта да е побликува да се беше поинтересувал малко от токове и как ще стане това прословуто зареждане за части от секундата. Даже са секунди няма как да стане освен, ако някой успее да обори законите на физиката, но до сега никой не е успял.
  • #17
    pena ( преди 6 години )
    Интересно как ще се зареди примерно 100kwh батерия на Тесла за една секунда. Ще е нужен ток с мощност 360mw за толкова бързо зареждане. А това е 1/3 от мощността на ядрен реактор в АЕЦ
  • #16
    Анонимен ( преди 6 години )
    Подобни статии чета от 5-6 години, дори имам някои свалени на компютъра
  • #15
    Анонимен ( преди 6 години )
    поредната партенка, която няма да види бял свят. то само като прочетеш, че зареждало батерия на кола за части от секундата ти става ясно, че лъжат и то най-нагло.
  • #14
    Ауто билд за 2 лева ( преди 6 години )
    Само нарочно умело прикрития процес на разлагане на водата на водород и кислород е бъдещето.Носят се легенди за живеещ в Австралия българин, измислил го. "Съоръжение" с големина на дипломатическо куфарче се монтира на всеки ДВГ. Всички, които ви убеждават в бъдещето на акумулаторни батерии от какъвто и де е тип-на база олово, литий и т.н.(йонна технология) са тези, които ще преперат парите ви в "инвестиции", а техните акции ще стават за долнопробни тапети.
  • #13
    Mono ( преди 6 години )
    Винаги нещо, което се зарежда бързо се и разрежда бързо,за това и им трябват 3г.за да си доискосурят "технологията"
  • #12
    Някой ( преди 6 години )
  • #11
    popa ot razgrad ( преди 6 години )
    цената ще определи бъдещето на тази технология...
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Зареждане на 100KW батерия на кола за няколко секунди означава да я закачиш към някоя разпределителна подстанция с кабел дебел колкото уличен стълб. Щом се зарежда за секунди значи и се разрежда за същото време, т.е при късо съединение ще те изпари и тебе и колата.
fallback
Последни