fallback

Студената война при автомобилите

САЩ и бившият СССР мерят сили и при концептуалните модели

Много е писано за Студената война от средата на миналия век - за шпионите, надпреварата във въоръжаването, борбата за покоряване на Космоса и т.н. Малцина обаче знаят, че САЩ и бившият СССР се сблъскват и на още едно място - при направата на концептуални автомобили.Самото понятие концептуален автомобил принадлежи на Америка, като първата такава машина е Buick Y-Job, създаден от главния дизайнер на General Motors Хърли Ърл още през 1938 г. След Втората световна война американските производители започват да се съвземат и изгарят от желание да се покажат пред света.Така през 1951 г. GM пуска още едно творение на Ърл - LeSabre. Както и Y-Job, тази машина използва вече съществуващо шаси на концерна, както и каросерия изцяло в стила на автомобилите от 50-те години. Машината изглежда като излязла от авиационен каталог - приборите са от самолет, а предната част прилича на реактивен двигател.Всъщност LeSabre се превръща в изпитателен полигон за множество експериментални материали и технологии. Например, той получава каросерия от алуминий (според някои източници тя е от магний) и челно панормално стъкло - първото по рода си, създадено от компанията Lilley-Owens-Ford.Руснаците отговарят с първия контцептуален модел в историята на СССР. Това е ЗиС-112, който заради формата си и същото това стъкло доста прилича на LeSabre. Машината е построена във фбриката ЗиС, по-късно преминувана на ЗиЛ. Дължината на съветската кола е 5,5 метра, а теглото 2450 кг.Голямата разлика е в двигателите - ЗиС-112 използва V8 с мощност 140 к.с., а LeSabre също разчита на V8, но с два карбуратора. Единият се захранва с бензин, а вторият с етанол, което му позволява повишение на производителността при резки ускорения. За да увеличат мощността американците използват компресор Roots, като резултатът е впечатляващ за времето си - 335 к.с. и 517 Нм въртящ момент.В крайна сметка руснаците решават да превърнат Зис-112 в състезателна кола, като намаляват значително теглото. LeSabre се превръща в личната кола на Харли Ърл, който навъртя повече от 40 000 мили с нея. И дори я преотстъпва на американския президент при едно от гостуванията му в Париж.Всъщност ЗиС-112 е направен с една-единствена цел - да покаже на света, че какво направи Америка, той може да бъде повторено с успех от Съветския съюз. Друг е въпросът дали автомобилната индустрия печели от нещо подобно нещо.Снимки:  GM, Wikipedia

Тагове: general motors lesabre
fallback
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    СССР губи на всички фронтове и това е неуспорим ФАКТ !
fallback
Последни