fallback

Студената война при автомобилите

САЩ и бившият СССР мерят сили и при концептуалните модели

Много е писано за Студената война от средата на миналия век - за шпионите, надпреварата във въоръжаването, борбата за покоряване на Космоса и т.н. Малцина обаче знаят, че САЩ и бившият СССР се сблъскват и на още едно място - при направата на концептуални автомобили.Самото понятие концептуален автомобил принадлежи на Америка, като първата такава машина е Buick Y-Job, създаден от главния дизайнер на General Motors Хърли Ърл още през 1938 г. След Втората световна война американските производители започват да се съвземат и изгарят от желание да се покажат пред света.Така през 1951 г. GM пуска още едно творение на Ърл - LeSabre. Както и Y-Job, тази машина използва вече съществуващо шаси на концерна, както и каросерия изцяло в стила на автомобилите от 50-те години. Машината изглежда като излязла от авиационен каталог - приборите са от самолет, а предната част прилича на реактивен двигател.Всъщност LeSabre се превръща в изпитателен полигон за множество експериментални материали и технологии. Например, той получава каросерия от алуминий (според някои източници тя е от магний) и челно панормално стъкло - първото по рода си, създадено от компанията Lilley-Owens-Ford.Руснаците отговарят с първия контцептуален модел в историята на СССР. Това е ЗиС-112, който заради формата си и същото това стъкло доста прилича на LeSabre. Машината е построена във фбриката ЗиС, по-късно преминувана на ЗиЛ. Дължината на съветската кола е 5,5 метра, а теглото 2450 кг.Голямата разлика е в двигателите - ЗиС-112 използва V8 с мощност 140 к.с., а LeSabre също разчита на V8, но с два карбуратора. Единият се захранва с бензин, а вторият с етанол, което му позволява повишение на производителността при резки ускорения. За да увеличат мощността американците използват компресор Roots, като резултатът е впечатляващ за времето си - 335 к.с. и 517 Нм въртящ момент.В крайна сметка руснаците решават да превърнат Зис-112 в състезателна кола, като намаляват значително теглото. LeSabre се превръща в личната кола на Харли Ърл, който навъртя повече от 40 000 мили с нея. И дори я преотстъпва на американския президент при едно от гостуванията му в Париж.Всъщност ЗиС-112 е направен с една-единствена цел - да покаже на света, че какво направи Америка, той може да бъде повторено с успех от Съветския съюз. Друг е въпросът дали автомобилната индустрия печели от нещо подобно нещо.Снимки:  GM, Wikipedia

Тагове: general motors lesabre
fallback
  • #11
    Анонимен ( преди 6 години )
    За кой ли път "магний" във вашият сайт. Магнезий е металът, драги ***
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Горбачов го купиха и го прецакаха с перестройката. Може би си е мислил друго или нарочно го е направил, но изобщо СИВ и социалистическият блок нямаше индикации да се разпада. Икономиките си бяха ОК и не е имало нито война, нито някакви кой знае сътресения, за да се случи. Просто артиста Рейган успя да излъже умело по холивудски Белязаният, който си помисли, че може да има затопляне на отношенията между изтока и запада, но нещата се случиха и станаха неконтролируеми.
  • #9
    бай Иван ( преди 6 години )
    Мисля, че американците не са се смяли на тази конкУренция. Твърде е трагично за да е смешно.
  • #8
    МЕТАХА ( преди 6 години )
    Еми в крайна сметка СССР се разпадна , това се сетих.И богати руснаци се преселиха в САЩ . Контра отговора с Виетнам нещо не допада в случая.
  • #7
    Русия ( преди 6 години )
    Предателят Горбачов , другото е поправимо.
  • #6
    МЕТАХА ( преди 6 години )
    Всъщност СССР се изтегли от Афганистан през 1989г. с поражение . За 10 години 15000 убити и 75000 ранени и осакатени войници. Партизанската война с муджахидините не беше спечелена . И СССР доеше всички държави от източния блок. Най-качествения уран в Родопите беше отмакнат за съвецките ОМП.Западни телевизори , хладилници , коли и т. н . само запартийните функционери и държавния елит. А всички останали бяхме еднакво бедни и бленувахме за Запада.
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    Само една малка поправка,пише се Съвет за икономическа взаимопомощ,съкратено-СИВ.Иначе за останалото си прав.
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    ако нямаше петрол в СССР щяха да са последна световна сила
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Като гледам и съветската и американската коли не мязат на *** за зеле.
  • #2
    МЕТАХА ( преди 6 години )
    '50,'60,'70 години тотална доминация на автомобилния дизайн MADE IN THE U.S.A. !
fallback
Последни