fallback

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа

Ниските доходи далеч не са единственото обяснение защо караме толкова много трошки

Предстои най-голямата промяна в транспорта, откакто автомобилът замени коня, каза ни преди време Жил Видал, главният дизайнер на Peugeot. Тогава това звучеше като смела прогноза; днес е вече общоприето мнение. В следващите десетина години най-вероятно ще се простим с двата най-емблематични компонента на автомобила - двигателя с вътрешно горене и шофьора. Не е ясно дали и самият бизнес модел на тази индустрия ще оцелее. Дали няма да се откажем от притежаването на колите за сметка на наемането и споделянето, и дали автомобилните търговци няма да последват съдбата на кварталните видеотеки и да изчезнат от лицето на земята. "Завидният" ръст в продажбите на нови автомобили в България се обяснява най-вече с много ниската база. Девет десети от автомобилния пазар все още се падат на употребяваните колиТОВА МОЖЕ И ДА ЗВУЧИ МРАЧНО, но истината е, че автоиндустрията никога не е преживявала по-добри времена. Глобалният пазар на нови автомобили, който едва надхвърляше 51 млн. бройки през 1998, днес неумолимо гони стомилионната отметка. Компании като Toyota, BMW и Daimler ежегодно подобряват рекордите си за оборот и печалба (макар че при японците поредицата бе прекратена от твърде поскъналата йена). Дори онези, които имат затруднения днес, са в несравнимо по-добро състояние, отколкото преди десетилетие. Ford бе принуден да смени главния си изпълнителен директор, защото печалбата за тримесечието падна до 1.6 милиарда долара, с 900 млн. по-малко от 2016 година. Само преди 7-8 години 1.6 милиарда печалба щяха да се сторят мечта на американците, едва отървали банрута след кризата. В ЕВРОПА ПАЗАРЪТ продължава да се развива доста по-добре от очакванията. Първите три месеца на годината бяха рекордни и изведоха Стария континент на второ място при най-големите световни пазари - след Китай, но преди САЩ. Април, през който се паднаха и православният, и католическият Великден, донесе лек спад, но тенденцията е положителна. Средно пазарът в ЕС е пораснал с почти 5% за първите четири месеца. Пазарът в България е пораснал с 20% - третият най-добър показател на континента след Хърватия и Румъния. Но трябва да направим неизбежната уговорка, че това е ръст от много ниска база. По данни на АСЕА от януари до април у нас са продадени 9086 нови автомобила. В Хърватия, с почти 3 млн. по-малко население, продажбите са 17 000. В Словакия, с 2 милиона по-малобройна, са 30 000. Този лозунг от актуалните протести на автоинструкторите спокойно може да се отнася до цялостната политика на България в автомобилния сектор. Снимка: Олег ПОПОВНАЙ-ПРИМИТИВНОТО и често предлагано обяснение е свързано с доходите. Изглежда логично страната с най-ниския жизнен стандарт в ЕС да има и най-слабо развития автомобилен пазар. Но истината е, че върху продажбите на нови автомобили в България влияят и други, доста по-съществени фактори. "Българският пазар на нови автомобили не е пропорционален нито на населението, нито на покупателната му способност", коментира Александър Миланов, изпълнителен директор на BMW България и председател на Асоциацията на автомобилните производители, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Тази диспропорция е резултат от липсата на фокус от държавното управление върху тази тема през последните 50 години... Никъде по света да караш употребяван автомобил не е най-евтиното решение. Но в България това е факт". Защо е така? Защото нормативната уредба продължава да не отчита влиянието на автомобилите върху околната среда. Данъците и таксите за регистрация на стари автомобили са подчертано по-ниски, отколкото за нови; няма никакви ограничения - нормативни или парични - за най-замърсяващите коли. Никъде другаде по света да притежаваш стар автомобил не е най-евтиното транспортно решение, подчертава Александър МилановЦЯЛА ВЪРВОЛИЦА ОТ ПРАВИТЕЛСТВА отговаря на този упрек с повдигане на рамене и с аргумента, че тази политика е "социално мотивирана" - тоест, че по-голямата част от населението не може да си позволи нов автомобил и затова се насърчава вносът на стари. Но какво пречи на властите да правят разлика между различните стари автомобили, когато става дума за замърсяване? Екологичният ефект от един 25-годишен голям дизелов двигател е несравним с този на бензинова малолитражка с газова уредба. Но за българската държава двете са в една и съща категория. На "социално" чувствителния, беден български пазар BMW и Mercedes са в челната петица на най-разпространените марки - явление, което не съществува никъде другаде в Европа, с изключение на Албания. 90% от пазара на автомобили в България са "отпадъците на Европа", твърди Оливие Жан"ПОКУПАТЕЛНАТА СПОСОБНОСТ също е част от обяснението, разбира се", казва Оливие Жан, изпълнителен директор на Renault-Nissan България. "Но само една част, особено ако погледнете към държави като Румъния или Аржентина, където доходите са сходни... Главната разлика е, че властите в тези страни са взели мерки да се справят с проблема. Докато в България според мен няма истинско желание да се създадат стимули за новите автомобили. 90% от пазара тук са, съжалявам да го кажа, отпадъците на Европа. Това е черен пазар, на който километражът никога не е верен и нямаш идея откъде са взети резервните части. Оттам идват проблемите със замърсяването, но според мен още по-важен и видим проблем е безопасността по пътищата. За нещастие България има най-високата смъртност по пътищата в цяла Европа - най-вече заради тези неподдържани автомобили".* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 83 / 2017 

Тагове: BMW Renault
fallback
  • #10
    Loco ( преди 7 години )
    Друже, изобщо не споря, стари коли има навсякъде, не само у нас. Просто у нас ценовият натиск означава, че за да има печалба за дупница и горубляне, се внасят или тотални щети, или коли на по 400 000 км. Изобщо не искам да се забранява каквото и да било. Но нека този, който бълва облак на всеки светофар, да плаща по-голям данък - може би това ще го накара да се замисли и да си вземе по-чиста кола
  • #9
    Alfist ( преди 7 години )
    Евентуална бъдеща забрана за "ръчно" шофиране на автомобил, ще бъде най-вече нова форма на репресия и тоталитаризъм. Всеки несъгласен с властта ще може да бъде силно ограничен в придвижването си изключително лесно.
  • #8
    do Loco ( преди 7 години )
    А защо си мислиш,че в ЕС карат само някакви супер автомобили последни модели?Гробница означава неподържана *** повредена кола която просто движи някак си. Е пич,тва си е до собственикът.Познавам хора без парички-колите им светят-измити,лъснати всичко си работи,частите са оригинални или максимално близки до оригиналните.Има и хора с нови коли които са си мърлячи.А за v6 дизеляк със свален катализатор няма две мнения по въпроса.Над 4 цилиндъра дизел за автомобил трябва да е забранен.
  • #7
    Loco ( преди 7 години )
    Бате, хората не те карат да си купиш нова кола.- Ясно, че ако си с 1000 лева заплата, няма как. Просто казват, че на държавата трябва да й пука какви стари коли се вкарват - а те масово са гробници. Като не можеш да си позволиш нова, купи си нормална стара, а не Мерцедес с V6 дизел без катализатор, дето после не ти е по джоба дори да му смениш гумите и караш с балонките
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    На тия двамата *** ако заплатите им са по 1000 а не 1000лв. каква ли нова кола ще си купят?
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    И чисто новото пежо или рено или и т.н. като го оставиш няколко лета да го пече слъцето и пластмасовите калници стават на прах.Друг много по сериозен проблем е липсата на адекватна ценова политика на лизинга ако там някой се излъже да вземе автомобил то обикновено излиза почти двойно по -скъп от платен такъв в брой.А всички знаем ,че основно продажбите по света обикновенно стават чрез лизинг.
  • #4
    Анонимен ( преди 7 години )
    Стар мерцедес струва колкото форд,опел,фиат 2-3 годинки "по-млад" и още купчина марки които почти нямат репутацията на надеждни или сигурни или комфортни. И сега на въпроса ако за 5-6 хиляди можете да купите мерцедес опел,фиат или рено какво ще си купите?За новите евтини коли съм без коментар-като затвориш вратата и се чува металното ехо,защото от икономия не са сложили изолация..Та тази хипер машина за 15-20 хиляди е много съмнително дали е по-добре от някой истински автомобил бил той и стар
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    Мисленето, той ще предпочете да си купи бмв или мерцедес на 17 години от колкото Пежо Рено Опел Форд Тойота и др., защото все пак като го спрем пред панелката комшиите с които не си говорим ще си мислим, че ги е ят че той кара "мечок". Но пък има и вече доста хора които мисля с главите си и вземат коренно различни решения което е много добре, и не само до колата ще предпочете да си вземе плазма за 1500 лв от колко да си направи ремонт на кухнята.
  • #2
    Скрунджо ( преди 7 години )
    Подходящо кредитиране и за обикновени хора има едва в последните няколко години. Липсва и държавна реклама.Отделно цената на труда в сервизите е много ниска, а времето за обслужване - кратко, дори в София. Като се приспаднат по-скъпи застраховки и данъци, една кола втора употреба излиза далеч по-изгодно. За 100000 км с мойта втора ръка кола съм ремонтирал извънредно само веднъж - климатик. Другите неща ги дооправят при смяна на масло, ако излезе нещо.
  • #1
    Един ( преди 7 години )
fallback
Последни