fallback

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа

Ниските доходи далеч не са единственото обяснение защо караме толкова много трошки

Предстои най-голямата промяна в транспорта, откакто автомобилът замени коня, каза ни преди време Жил Видал, главният дизайнер на Peugeot. Тогава това звучеше като смела прогноза; днес е вече общоприето мнение. В следващите десетина години най-вероятно ще се простим с двата най-емблематични компонента на автомобила - двигателя с вътрешно горене и шофьора. Не е ясно дали и самият бизнес модел на тази индустрия ще оцелее. Дали няма да се откажем от притежаването на колите за сметка на наемането и споделянето, и дали автомобилните търговци няма да последват съдбата на кварталните видеотеки и да изчезнат от лицето на земята. "Завидният" ръст в продажбите на нови автомобили в България се обяснява най-вече с много ниската база. Девет десети от автомобилния пазар все още се падат на употребяваните колиТОВА МОЖЕ И ДА ЗВУЧИ МРАЧНО, но истината е, че автоиндустрията никога не е преживявала по-добри времена. Глобалният пазар на нови автомобили, който едва надхвърляше 51 млн. бройки през 1998, днес неумолимо гони стомилионната отметка. Компании като Toyota, BMW и Daimler ежегодно подобряват рекордите си за оборот и печалба (макар че при японците поредицата бе прекратена от твърде поскъналата йена). Дори онези, които имат затруднения днес, са в несравнимо по-добро състояние, отколкото преди десетилетие. Ford бе принуден да смени главния си изпълнителен директор, защото печалбата за тримесечието падна до 1.6 милиарда долара, с 900 млн. по-малко от 2016 година. Само преди 7-8 години 1.6 милиарда печалба щяха да се сторят мечта на американците, едва отървали банрута след кризата. В ЕВРОПА ПАЗАРЪТ продължава да се развива доста по-добре от очакванията. Първите три месеца на годината бяха рекордни и изведоха Стария континент на второ място при най-големите световни пазари - след Китай, но преди САЩ. Април, през който се паднаха и православният, и католическият Великден, донесе лек спад, но тенденцията е положителна. Средно пазарът в ЕС е пораснал с почти 5% за първите четири месеца. Пазарът в България е пораснал с 20% - третият най-добър показател на континента след Хърватия и Румъния. Но трябва да направим неизбежната уговорка, че това е ръст от много ниска база. По данни на АСЕА от януари до април у нас са продадени 9086 нови автомобила. В Хърватия, с почти 3 млн. по-малко население, продажбите са 17 000. В Словакия, с 2 милиона по-малобройна, са 30 000. Този лозунг от актуалните протести на автоинструкторите спокойно може да се отнася до цялостната политика на България в автомобилния сектор. Снимка: Олег ПОПОВНАЙ-ПРИМИТИВНОТО и често предлагано обяснение е свързано с доходите. Изглежда логично страната с най-ниския жизнен стандарт в ЕС да има и най-слабо развития автомобилен пазар. Но истината е, че върху продажбите на нови автомобили в България влияят и други, доста по-съществени фактори. "Българският пазар на нови автомобили не е пропорционален нито на населението, нито на покупателната му способност", коментира Александър Миланов, изпълнителен директор на BMW България и председател на Асоциацията на автомобилните производители, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Тази диспропорция е резултат от липсата на фокус от държавното управление върху тази тема през последните 50 години... Никъде по света да караш употребяван автомобил не е най-евтиното решение. Но в България това е факт". Защо е така? Защото нормативната уредба продължава да не отчита влиянието на автомобилите върху околната среда. Данъците и таксите за регистрация на стари автомобили са подчертано по-ниски, отколкото за нови; няма никакви ограничения - нормативни или парични - за най-замърсяващите коли. Никъде другаде по света да притежаваш стар автомобил не е най-евтиното транспортно решение, подчертава Александър МилановЦЯЛА ВЪРВОЛИЦА ОТ ПРАВИТЕЛСТВА отговаря на този упрек с повдигане на рамене и с аргумента, че тази политика е "социално мотивирана" - тоест, че по-голямата част от населението не може да си позволи нов автомобил и затова се насърчава вносът на стари. Но какво пречи на властите да правят разлика между различните стари автомобили, когато става дума за замърсяване? Екологичният ефект от един 25-годишен голям дизелов двигател е несравним с този на бензинова малолитражка с газова уредба. Но за българската държава двете са в една и съща категория. На "социално" чувствителния, беден български пазар BMW и Mercedes са в челната петица на най-разпространените марки - явление, което не съществува никъде другаде в Европа, с изключение на Албания. 90% от пазара на автомобили в България са "отпадъците на Европа", твърди Оливие Жан"ПОКУПАТЕЛНАТА СПОСОБНОСТ също е част от обяснението, разбира се", казва Оливие Жан, изпълнителен директор на Renault-Nissan България. "Но само една част, особено ако погледнете към държави като Румъния или Аржентина, където доходите са сходни... Главната разлика е, че властите в тези страни са взели мерки да се справят с проблема. Докато в България според мен няма истинско желание да се създадат стимули за новите автомобили. 90% от пазара тук са, съжалявам да го кажа, отпадъците на Европа. Това е черен пазар, на който километражът никога не е верен и нямаш идея откъде са взети резервните части. Оттам идват проблемите със замърсяването, но според мен още по-важен и видим проблем е безопасността по пътищата. За нещастие България има най-високата смъртност по пътищата в цяла Европа - най-вече заради тези неподдържани автомобили".* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 83 / 2017 

Тагове: BMW Renault
fallback
  • #30
    Анонимен ( преди 7 години )
    Викаш у цяла Германия няма нито една Октавия на 9 години под 100К километра. Окей щом си казАл, така да бъде. Всеки средно грамотен човек може да отвори сайта и да намери поне 50, но щом ти си казал, че няма значи няма.
  • #29
    zoom in ( преди 7 години )
    Мисля, че пропускате най-важното спорейки. Колите втора-пета употреба в 95% от случаите са пушещи продънеци, които директно застрашават останалите на пътя и косвено вредят на здравето на всички нас. Това е.Останалото са празни приказки кой, какво го кефи и кое, колко се обезценявало. Иска се определена липса на гражданска съвест и абсолютна простащина преди да си купиш пишеща бангия, с която да тровиш всички... и изобщо не ми говорете за доходи. Ако изкарваш стотинки, тогава ще ползваш градския
  • #28
    sdfsdf ( преди 7 години )
    Значи при бюджет от около 500-1000 лева не знам за какви нови коли се говори , купувам некой бо'*** за 500 лева и карам до смърт после на вторични и следващата , това е!
  • #27
    none ( преди 7 години )
    Тази Октавия на 9 години и 90 К километра от Германия ще да е ходила на ексглокзия до Полша ;))). Даже и в малка България се правят повече километри за 9 години. Относно дискусията нов/стар автомобил, държавата трябва да направи данъците и таксите за регистрация на нов внос коли както в съседна Румъния, и да се затегнат техническите прегледи. Отделно да има паричен стимул за покупка на нов екологичен автомобил. А тогава които има дълбоки джобове да си купува дригеляци ...
  • #26
    Анонимен ( преди 7 години )
    А бе какво се карате за глупости... Който има пари да си кара нова кола, който няма си купува на старо. Навсякъде по света е така. Като цяло е вярно, че една кола излезе ли от магазина цената и веднага пада яко.... който може да си позволи подобни загуби да си кара нови коли, за останалите има коли на 1 година, коли на 2 и т.н., според джоба и според потребностите.
  • #25
    Анонимен ( преди 7 години )
    Голфът ми беше началото 1998 година производство, купих го 2007-*** за 5000 евро. Я виж сега колко це цената в Германия на един голф 2007-*** или 2008-*** година производство под 100000 км, аз видях почват от 4000 евро. Айде сега пак ми обяснявай, че не можело, нямало как и бла бла. Всеки може сам да види и да си направи сметката.
  • #24
    Анонимен ( преди 7 години )
    Е разбира се, че като се сравняват коли се сравняват по класове. Аз като съм семеен с 2 деца и ми трябва кола от класът на шкода октавия няма да си купя нов двуместен смарт само защото бил нов. Пак ти казвам давам ти като референтна кола шкода октавия на 8-9 под 100К километра, всеки може да види колко пари струва по немските сайтове. Кажи ми такъв клас автомобил колко струва нов от магазина, дали не е 6-7 пъти повече!? Да не съм луд да си набия парите в кола вместо в децата ми или в имоти.
  • #23
    Анонимен ( преди 7 години )
    Няма как да купиш Голф на 67 хиляди километра за 5000 евро!Няма как!Дори базов Голф Trendline държи сериозно цена и ако е струвал 15000 евро като нов, то след 5 години струва 10000 евро, но е на много повече от 67 хиляди километра!Вземал съм Голфове от Das WeltAuto в България, от автокъщи в Германия, Австрия, такива цени като твоите няма никъде!
  • #22
    до Анонимен ( преди 7 години )
    Кой ти говори за същия клас...Говоря за хората, които си купуват 10 годишни Е класи, вместо нова Астра или Корола, а после се оплакват, че Мерцедеса се чупел...Ами чупи се, защото е сглобен по автоморгите от турци и албанци!Ама Астрата нямала обдухване на седалките, а Е класата имала....има...ама с Астрата тръгваш спокойно на път! С Е класата влизаш в авариен режим заради някоя платка, нямаш кикдаун и караш с 40 км в час, докато стигнеш до сервиз, където ще ти искат 3 бона за ремонт!
  • #21
    Анонимен ( преди 7 години )
    Не знам ти как си, ама аз като давам една торба с пари, преди това смятам кое колко се обезценява. Има хора за които парите не са никакъв параметър и са без значение, ако си от тях не смяташ, ама ако си в другите 99% си правиш сметката.
fallback
Последни