IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Последната кола на Tatra излиза през 1996, но за щастие е само лош спомен от миналото

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Въпреки че е точно обратното на почти всичи луксозни седани в света, като поведение деветдесетарската Tatra T700 не се различава по почти нищо от своите съвременници. Което е меко казано странно, имайки предвид, че този чешки автомобил има задно разположен двигател и въздушно охлаждане - нещо, което е доста нетипично за класа на седаните. Освен това, ако не знаете, че тази кола е създадена в Чехия от производител на камиони, чийто страничен бизнес е сглобяването на луксозни лимузини за високопоставени членове на комунистическата партия, бихте го сметнали за поредния европейски седан с четири врати и консервативен дизайн.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Ето защо, не е учудващо, че с T700 Tatra приема предизвикателството да се превърне в модерен европейски производител. За съжаление обаче, това така и не се случва, а T700 се превръща в последния модел на компанията.

Едно от най-кратките определения на Tatra е, че това е “чешкият Volkswagen”. Ако имаме предвид хронологията обаче, обратното е по-вярно. Първият автомобил на Tatra се появява още през 1897 г., много преди Volkswagen да е създадена. Нещо повече, Tatra е втората най-продължително функционирала автомобилна компания в света. Самият Адолф Хитлер е бил поразен от аеродинамичните автомобили на Tatra, които видял в началото на 30-те в Чехословакия. След това той разказал видяното на Фердинанд Порше, който създал емблематичния Volkswagen Beetle, използвайки съмнително сходна концепция - със задно разположен двигател с въздушно охлаждане и купе, проектирано във въздушен тунел.

През 1965 г. Volkswagen платили на Tatra голяма сума пари, за да стигнат до извънсъдебно споразумение, касаещо нарушени авторски права. Делото било заведено преди началото на Втората световна война, но било замразено след германската инвазия в Чехословакия и окупирането на заводите на Tatra, които започнали да произвеждат камиони за Вермахта.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Политиката продължава да влияе върху развитието на Tatra и след края на Втората световна война. Скоро след установяването на комунистическия режим в Чехословакия, компанията е избрана аз единствения автомобилен производител, който има правото да доставя луксозни автомобили за партийните лидери и директорите на държавни предприятия и институции.

Лимузините на Tatra със задно разположени двигатели с въздушно охлаждане нямали никакви конкуренти. С централно разположените си фарове, аеродинамичната Tatra 603, произвеждана между 1956 и 1975 г., приличала на дълбоководна риба в сравнение със съвременниците си, произведени в Западна Европа.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Следва премиерата на Tatra 613, която получила доста по-модерно купе, нарисувано от италианското студио Vignale. Този модел се задвижвал и от по-голям V8 двигател с мощност около 200 к.с., който обаче отново имал въздушно охлаждане. Въпреки това обаче, за съжаление трябвало да си не по-малко от висш партиен функционер, за да имаш лукса да караш такава.

Много години по-късно, стигаме до автомобила на снимките, който е произведен през 1996 г. Tatra T700 е автомобил, който едновременно носи странни, красиви и необикновени черти. От друга страна обаче, за разлика от иновативното и напълно неконвенционално инженерство на раднните модели на Tatra, автомобилът на снимките е една крачка по-близо до нормалността. Тя има дългите и тесни пропорции на Mercedes-Benz S-Class от 80-те, дълго междуосие, изчистен и “мек” нос, както и задни врати, които свършват няколко сантиметра прид задните арки на калниците, което прави профила да изглежда доста тежък. За съжаление обаче, в тази модерна Tatra не е останало почти нищо от научно-фантастичното очарование на нейните шейсетарски съветски предшественици.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Зад волана на Tatra T700 също няма кой знае колко необичайни неща. Шофьор, който никога не се е качвал зад волана на чешката класика, няма да изпита никакви трудности в управлението на този автомобил. Впрочем той е оборудван с двузонов климатроник, електрически стъкла, осветление за четене на задните седалки, завески на страничните задни стъкла, декоративни елементи от дърво, както и брутално просторна задна седалка.

Последното се дължи на гладкия под на Tatra T700, за което пък е “виновен” задно разположения двигател. Той задвижва задните колела и съответно няма нужда от тунел в пода на колата, където да се монтира карданния вал, както при традиционните седани по това време.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Големият V8 двигател действително е с въздушно охлаждане, което за средата на 90-те е доста архаична технология, но от друга страна това го прави много лесен за поддръжка. Освен това моторът има система за инжекционно впръскване на горивото, което го прави доста ефективен. Скоростите се сменят ръчно с помощта на сложен лостов механизъм, който стига до скоростната кутия в задната част.

Хора, имали късмета да седнат зад волана на Tatra T700, признават, че тя се държи чудесно на пътя и единственото, което напомня, че има нещо необичайно, е фактът, че звукът на двигателя идва от задната, а не от предната част на колата. Воланът е доста тежък, но работата с него не е изморителна. Скоростният лост сменя бързо скоростите, ускорението е постепенно, а ходът на педала на газта е доста голям, което улеснява контрола върху поведението на колата и е хитър ход от страна на инженерите да укротят по-нервните шофьори.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Най-просто казано, това е автомобил, който не е проектиран с идеята за спортно и агресивно шофиране, подобно на своито предшественици. Идеята на този седан с дълго междуосие е да бъде просторен, комфортен и плавен в поведението си, като същевременно е подходящ за използване в ежедневието. Окачването е меко и преминаването през неравности, железопътни прелези и дупки, е почти неусетно. А задната седалка? Тя е предвидена за някой високопоставен служител или направо директор на компания. Лошото е, че той така и не се появява.

През 1989 г. комунистическият режим в Чехословакия пада и на негово място идва демокрацията. На 1 януари 1993 г. държавата била разцепена на две - Чехия и Словакия, а на гражданите и на двете страни вече не им било забранено да си купят луксозен седан Tatra, или каквото и да е друго.

“След 1989 всеки искал да пробва нещо от Запада - Mercedes, BMW и т.н,” коментира Ондрей Скачел, който в момента отговаря за разработките на Tatra Trucks. Според него, за чешките клиенти било изключително трудно да видят отвъд имиджа на автомобили за висши партийни функционери, което автоматично ги отблъсквало от Tatra.

След 1989 г. от компанията се втурнали да догонват индустрията, добавяйки 5-скоростни механични трансмисии, инжекционно впръскване на гориво, както и по-луксозни кожени интериори. Идеята била да се постигне бърз успех. Но от Tatra така и не успели в тези си усилия, тъй като колите им не разполагали с основни добродетели, които западното автомобилостроене отдавна познавало - антикорозионно покритие, въздушни възглавници, автоматични скоростни кутии и системи за предотвратяване на блокирането на колелата по време на рязко спиране.

Tatra T700: автомобилът, който трябваше да пребори Mercedes и BMW

Tatra представя T700 през 1996 г. като чисто нов автомобил. В интерес на истината, това не било изцяло истина, тъй като моделът представлявал нищо повече от сериозен фейслисфт на остарялата концепция на T613, чийто корени могат да бъдат проследени чак до 1975. Свежият дизайн не бил достатъчен, за да се разграничи чешкият автомобилен производител от мрачното си минало.

Автомобилът на снимките е третият произведен, а като цяло от модела са сглобени по-малко от 100 бройки, преди автомобилният клон на компанията да спре да функционира.

Tatra T700 е най-доброто, на което по онова време компанията е била способна. В този модел са използвани всички технологии, с които Tatra е разполагала, а това е достойно за уважение. Особено имайки предвид, че това е компания, която е преживяла два тоталитарни режима и след пет десетилетия без никаква конкуренция на пазара е била принудена да се изправи срещу най-доброто от Западна Европа. За съжаление, Tatra не е имала втори опит, което е жалко, имайки предвид какви автомобили е произвеждала в миналото. Остава ни да се надяваме, че някога автомобилната дивизия на компанията ще попадне в добри ръце, които ще я възродят.

Тагове: tatra tatra t700
0 от 500
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Джантите са като на моята кола-Borbet design C.
  • #4
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    "Интересът на немците не е сензация, тъй като те си сътрудничат със ЗАЗ повече от 20 години - в един момент в завода се сглобяваше моделът E-Class."...цитат от една друга статия в сайта.... А, иначе BMW 2-ри завод отварят в Русия...Да не мислиш , че само арийци ще бачкат там.А,ела да видиш в заводите на BMW в Мюнхен какви тъмолилави арийци работят! И какви полски пиянки завиват болтовете!
  • #3
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Wane ( преди 2 години )
    Анонимен, па да беше прочел нещо, вместо да гледаш картинки и да коментираш по памет. Никой не ти говори за руснаци.
  • #2
    1 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Руснак читав автомобил неможе и няма да произведе НИКОГА!
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Обаче ( преди 2 години )
    Много интересна статия _обаче_ думата "обаче" се среща 6 пъти в нея. Това не би било проблем, _обаче_ думата се среща в съседни изречения, което дразни.