fallback

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

Северната ни съседка отпуска до 11 420 евро помощ при покупка на електрическа кола

"Социалният фактор" е дежурното извинение на българските власти, че не полагат почти никакви усилия да налагат по-малко замърсяващи автомобили по пътищата. Но това извинение вече изглежда доста кухо на фона на мерките в съседна Румъния - страна със съизмерими доходи и цена на живота. От 18 май северната ни съседка дава до 11 420 евро субсидия на хората, които решат да си купят изцяло електрически автомобил, и до 5 820 евро за купувачите на плъг-ин хибрид. За сравнение в България стимулите за покупка на електромобил за момента се изчерпват с безплатното паркиране в "Синя зона" в София и с отстъпка от продуктовата такса, на средна стойност 6 лева. За плъг-ин хибридите не се предвиждат никакви отстъпки, дори напротив - системата за изчисляване на пътния данък според мощността ги поставя сред най-скъпите за притежаване автомобили. Румънските програми за стимулиране на по-чистите автомобили се наричат Rabla Classic и Rabla Plus. По първата всеки, който даде за претопяване автомобил на възраст над 8 години, получава субсидия от 6500 леи (1420 евро). Има и бонус от 1500 леи за онези, които си вземат нова кола с емисии на СО2 под 98 г/км. По втората купувачите на изцяло електрически автомобили получават по 10 000 евро от държавата, без ангажимента непременно да предадат старата си кола. Спокойно могат обаче да комбинират двете схеми и да получат общо 11 420 евро. За плъг-ин хибриди (автомобили с електромор и двигател с вътрешно горене, които имат определен пробег само на ток) държавата отпуска 4400 евро помощ. Схемата на практика превръща електромобилите в съвсем конкурентна алтернатива на нормалните коли. Ако ползват субсидията, купувачите в Румъния могат да вземат VW e-Up! за 15 000 евро, Nissan Leaf за 19 000 евро и Kia Soul EV за 23 000 евро. Програмата е достъпна и за фирми, и за физически лица, подчерта министърът на околната среда Грациела Гаврилеску. Тя обеща също процедурата за кандидатстване да е максимално бърза. Румъния от години ползва схеми за насърчаване на новите и по-екологични автомобили, но тази е най-щедрата до момента. Правителството в Букурещ изчисли през миналата година, че постъпленията му от ДДС и други налози върху продадените нови автомобили всъщност надхвърлят с доста парите, отделени за финансиране на схемите. КОЙ КАКВО ДАВА:Норвегия: Електромобилите са освободени от мита и ДДС, от годишен данък, от пътни такси, ползват безплатно платените пътища и фериботите, паркират безплатно, имат право да карат в бус-лентите. Франция: Отстъпка до 6 300 евро от покупната цена за електромобили. Допълнително 3 700 евро за собственици на дизели, които ги заменят за електромобили. Различни други данъчни отстъпки. Холандия: Електромобилите са освободени от такса за регистриране, от пътен данък и от други такси - общо около 6600 евро годишно. Великобритания: Правителството покрива до 4500 лири от цената на електромобила. Освободени са от данъци. Други индиректни стимули се определят от местните власти. Германия: 10-годишно освобождаване от данъци за електромобили плюс 4000 евро директна субсидия. Компании, които купуват електрически коли, получават специални нисколихвени заеми.  

Тагове: rabla
fallback
  • #12
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    демек Социалният Фактор да работи в полза на автоджамбазите, които се убиват да превъртат километражите на нововноса...баси логиката...БАНАНОВА РЕСПУБЛИКА! вси4ко под евро5 отива в екарисажа и готово, подарък от държавата по едно колело за всяка стара барака...като искаш евтина кола има да4ия, фиеста и т.н. като искаш ЕКО-ползваш субсидия като в белите държави. Стяга се обществения транспорт, вкл. влаковете!!!а контролът да е БЕЗКОМПРОМИСЕН!!!
  • #11
    Облечен фаджия ( преди 7 години )
    Еми приятно ходене по 3-4-5 км. до работа. :))За екскypзия си купуваш един таралясник за 3 хил. лв и си сипваш бензин/нафта.
  • #10
    Таралясник ( преди 7 години )
    Анонимността дава възможност да се развихрят безумни фантазии. Ако човек чете тука, ще си помисли, че всички са богаташи, милеещи за природата. Какво всъщност карате?Здравите субсидии, за които някои приказват, наистина ще дойдат от бедните за богатите, които могат да доплатят 50000 за кола. За това вече сте се досетили. Ел. колело? Никога. И така пеш ходя на работа, Няма да се качвам на разни смешни чекръци. А на ексглокзия с него ли ще тръгнеш? Всеки в семейството с ел. колело, заедно - кола!
  • #9
    Анонимен ( преди 7 години )
    Въпроса е да се изчистят хилядите стари дачии от снимката... една такава замърсява колкото 3 камиона или 33 нови коли.Нашето правителство от крадене за последно няма време да се занимава с такива глупости Екологиии, изтребители, пенсии...как пък не пожарникарчето си отива
  • #8
    край ( преди 7 години )
    Няма нужда от субсидия за елетрички - достатъчно е да се притиснат българите да карат изправни екологични коли. Кола за 5хил. лева не е кола и няма място на пътя.
  • #7
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Няма смисъл да се дават толкова големи субсидий най-малкото аз като данъкоплатец не желая парите ми не стига че отиват при всякакви""Правителството в Буглокещ изчисли през миналата година, че постъпленията му от ДДС и други налози върху продадените нови автомобили всъщност надхвърлят с доста парите, отделени за финансиране на схемите. "Това всъщност вероятно не си го прочел или не го разбираш?
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    Вие с минусите какво направихте управляващите като си купиха скъпарски коли с вашите пари
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Ами като искаш ел. кола, купи си я и нея без субсидия. "85к лв няма да дам за хибрид, но виж при 65к ще се замисля. Без субсидия си взимам бензин или дизел за 55-60к и си свиркам. Екологията я оставям на друг.
  • #4
    Облечен фаджия ( преди 7 години )
    Ами като искаш ел. кола, купи си я и нея без субсидия.
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Едно ел. колело струва 1500-2000 лв. 1/3 от сумата да е субсидията, много хора ще се купят и ще ходят с тях на работа."И без пари да ми го дават не го взимам. Ако искам ще си го купя и без субсидия, парите са почти нищо. Аз имам по 13 км в посока. Няма начин. Отделно тежък трафик, риска за мен е голям. Отделно и чистият въздух, който ще дишам. Едно огромно благодаря!Но при 23к лв субсидия, смятай че следващата ми кола е мин хибрид!
fallback
Последни