fallback

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

Северната ни съседка отпуска до 11 420 евро помощ при покупка на електрическа кола

"Социалният фактор" е дежурното извинение на българските власти, че не полагат почти никакви усилия да налагат по-малко замърсяващи автомобили по пътищата. Но това извинение вече изглежда доста кухо на фона на мерките в съседна Румъния - страна със съизмерими доходи и цена на живота. От 18 май северната ни съседка дава до 11 420 евро субсидия на хората, които решат да си купят изцяло електрически автомобил, и до 5 820 евро за купувачите на плъг-ин хибрид. За сравнение в България стимулите за покупка на електромобил за момента се изчерпват с безплатното паркиране в "Синя зона" в София и с отстъпка от продуктовата такса, на средна стойност 6 лева. За плъг-ин хибридите не се предвиждат никакви отстъпки, дори напротив - системата за изчисляване на пътния данък според мощността ги поставя сред най-скъпите за притежаване автомобили. Румънските програми за стимулиране на по-чистите автомобили се наричат Rabla Classic и Rabla Plus. По първата всеки, който даде за претопяване автомобил на възраст над 8 години, получава субсидия от 6500 леи (1420 евро). Има и бонус от 1500 леи за онези, които си вземат нова кола с емисии на СО2 под 98 г/км. По втората купувачите на изцяло електрически автомобили получават по 10 000 евро от държавата, без ангажимента непременно да предадат старата си кола. Спокойно могат обаче да комбинират двете схеми и да получат общо 11 420 евро. За плъг-ин хибриди (автомобили с електромор и двигател с вътрешно горене, които имат определен пробег само на ток) държавата отпуска 4400 евро помощ. Схемата на практика превръща електромобилите в съвсем конкурентна алтернатива на нормалните коли. Ако ползват субсидията, купувачите в Румъния могат да вземат VW e-Up! за 15 000 евро, Nissan Leaf за 19 000 евро и Kia Soul EV за 23 000 евро. Програмата е достъпна и за фирми, и за физически лица, подчерта министърът на околната среда Грациела Гаврилеску. Тя обеща също процедурата за кандидатстване да е максимално бърза. Румъния от години ползва схеми за насърчаване на новите и по-екологични автомобили, но тази е най-щедрата до момента. Правителството в Букурещ изчисли през миналата година, че постъпленията му от ДДС и други налози върху продадените нови автомобили всъщност надхвърлят с доста парите, отделени за финансиране на схемите. КОЙ КАКВО ДАВА:Норвегия: Електромобилите са освободени от мита и ДДС, от годишен данък, от пътни такси, ползват безплатно платените пътища и фериботите, паркират безплатно, имат право да карат в бус-лентите. Франция: Отстъпка до 6 300 евро от покупната цена за електромобили. Допълнително 3 700 евро за собственици на дизели, които ги заменят за електромобили. Различни други данъчни отстъпки. Холандия: Електромобилите са освободени от такса за регистриране, от пътен данък и от други такси - общо около 6600 евро годишно. Великобритания: Правителството покрива до 4500 лири от цената на електромобила. Освободени са от данъци. Други индиректни стимули се определят от местните власти. Германия: 10-годишно освобождаване от данъци за електромобили плюс 4000 евро директна субсидия. Компании, които купуват електрически коли, получават специални нисколихвени заеми.  

Тагове: rabla
fallback
  • #22
    Коко ( преди 3 години )
    Няма субсидии защото управляващите нямат далавера от това.
  • #21
    Преско ( преди 3 години )
    И цена от 8800 евро за модел Дачия Спринг(2021).
  • #20
    petardimin ( преди 4 години )
    Нищо не е толкова просто ако само се дрънка,ако се работи нещата се решават а у нас само се говори как живеем все по добре и по-добре но ние сме били прости о мързеливи и не сме го разбирали
  • #19
    petardimin ( преди 4 години )
    Колело на работа-супер е ако си здрав за не вали не ду:ха не е заледено има вело алеи и работата е близо да но всеки пети бай *** има дискова или артрит парите за лечение- ако отанат- една става 5-6 хил(колкото нов стар автомобил)....няма смисъл да продължавам..... А сега накой да ми напише къде се връща старата батерия от електромобила и какво стру тя ,колко от екобг гражданите са наясно с темата ,та нали не мислите че електромобилите се правят от слама и още те не са само розетка
  • #18
    zitagama67@ Gmail. C ( преди 4 години )
    Защо България не предприема мерки за по чиста атмосфера в страната? Защо сме назад от останалите държави в ЕС? Коя е причината? Да сме прости Българите, не сме? Да сме глупави и никадърни не сме? Защо другите облекчават народа си? Коя е причината?
  • #17
    A-Z ( преди 4 години )
    Тук се греят още масово на въглища и стари дрехи, дограми и какво ли още не.За каква екология се говори изобщо
  • #16
    васо ( преди 4 години )
    Някой замислял ли се,ако не се изкривява така брутално пазара, кой ще купува ел.играчки?Докъде можеш да идеш с тслата, зоето или ъпа?На работа.Как се зарежда, ако нямаш къща?Как ще идеш на работа утре, ако не се вредиш на контакта довечера?Как ще идеш на тъщата на гости на майната си?И най важното, откъде идва тока?какво става с батерията на хибрида след 5 год?Колко струва нова?
  • #15
    Анонимен ( преди 7 години )
    В Румъния няма червени бизнесмени
  • #14
    dfsdfsdfsd ( преди 7 години )
    Щото в Румания нямат Тиква за министър председател.
  • #13
    младен ( преди 7 години )
    Пълен смех сме у БГ-то. Трагедия!!!
fallback
Последни