Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба

Някои решения на властта в Хавана създадоха най-абсурдния автомобилен пазар в света

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба

Българите от по-старото поколение, които трябваше да се записват в списъци и да чакат по десетина години за правото да си купят съветска „Лада“, добре знаят какво означава държавата да контролира изцяло автомобилния пазар. Но дори и на тях днешната ситуация в Куба би им се сторила куриозна.

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба
Трафикът в Хавана в наши дни изглежда така

СВИКНАЛИ СМЕ ДА СВЪРЗВАМЕ „Острова на свободата“ с античните американски кадилаци и понтиаци, заварени при революцията и поддържани оттогава с героични усилия и изобретателност, вместо с оригинални резервни части.
Но на самите кубинци героичните усилия са им омръзнали, а и бензинът вече не е почти безплатен, както беше в продължение на десетилетия. В страната вече има достатъчно платежоспособни клиенти – някои благодарение на допуснатата напоследък частна инициатива в икономиката, други – заради полулегалните все още преводи от роднини във Флорида. Така или иначе, купувачите за нови автомобили са налице, а и самата кубинска държава от 2013 година насам им разрешава да се сдобиват с коли, без да искат изрично разрешение, както бе дотогава.

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба

ИМА САМО ЕДИН МАЛЪК ПРОБЛЕМ – на пазара няма нови автомобили. Кореспондентът на The Economist за Америка например описва шоурума на Multimarcas, притежавано от държавата автомобилно дилърство в покрайнините на Хавана. Името му означава „много марки“, но вътре понастоящем се намира само един автомобил: компактна Kia Picanto, произведена през 2014 година. В България подобен автомобил би струвал около 12 000 лева. В Multimarcas цената е 68 000 конвертируеми кубински песо, или 68 000 щатски долара по официалния курс.
Кореспондентът дава и други примери: VW Golf „тройка“ от 90-те години без климатик се продава за еквивалента на 10 000 долара. Китайско Geely на стотина хиляди километра струва 43 000 долара. Петгодишен малък Hyundai е обявен за 67 000 в местния сайт за малки обяви. Но най-шокиращото е не цената, а фактът, че с течение на времето остаряващите автомобили не поевтиняват, а напротив – поскъпват още повече.

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба
В Куба такава Kia струва почти колкото BMW M3 в Европа

С ОКОЛО 20 АВТОМОБИЛА НА 1000 ДУШИ, Куба има един от най-слабо развитите автомобилни пазари в света. Причината за това е същата, поради която навремето социалистическа България се затрудняваше да внася банани, най-евтините плодове на планетата – че всеки подобен импорт допълнително влошава и без това деликатния платежен баланс. Днес властите в Хавана изкуствено ограничават вноса на автомобили до около 2000 бройки годишно, което именно стимулира абсурдния черен пазар.

Искате ли 60 000 долара за старото си Peugeot? Прoдайте го в Куба
Цените на някои нови модели в Куба и в Европа, сравнени от Al Jazeera

КУБА НЕ Е ЕДИНСТВЕНИЯТ ПРИМЕР за изкривен автомобилен пазар, разбира се. В Иран в последните години преди края на ембаргото леките коли бяха се превърнали в основен инвестиционен инструмент – единственият достъпен за местната средна класа, желаеща да опази спестяванията си от неумолимата обезценка на иранския риал спрямо долара. Модели на Peugeot, които в Европа се продават по 13 000 евро, в Техеран струваха към 40 000. Нарастващото търсене на черния пазар роди множество схеми за нелегален внос и, според експерти, има пряко отношение към ръста на автомобилните кражби в страни като България.


 

Тагове: kia picanto peugeot
0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    до долния анонимен: добре бе "непростия", като си си взел нова Шкода, Опел, Форд, или каквото и да е там и кво? По бързо ли ще стигнеш от мен (с 15 + годишна кола) от точка А до точка Б, или по-безопасно....или пък новата ти кола не се разваля? По отношение на колите българина не е прост, беден е!!! На всеки му се кара нова кола, но колко могат да си я позволят? Или освен със заплати от по 800-1000 лв да вземем да отделяме по 400-500 лв за лизинг на нова колаа, а? Я слез на земята...
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Имам старо Пежо 405 тука ми дават 500лв там на 5 бона съм съгласен хаха
  • #2
    28 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    До тук води социализЪма !
  • #1
    28 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    А ладата продължава да е все така грозна на фона и на нови и на стари коли ццццц