Никога не сме разбирали напълно защо кросоувърите станаха такава сензация напоследък.
Те са твърде тежки и високи, за да предложат удоволствие от шофирането като нормалните леки коли. И в същото време са прекалено изнежени и скъпи, за да посмеете да излезете с тях извън асфалта.
Накратко, единственият смисъл на тези автомобили е в задръстването главата ви да е една педя по-високо от тези на останалите шофьори.
НО НАПОСЛЕДЪК се появи и една група кросоувъри, която е по-понятна за здравия разум. Става дума за така наречените "мини-SUV" - по-високи версии на компактните градски автомобилчета. При тях няма фалшиви претенции нито за спорт, нито за офроуд. Те просто добавят към най-скромния автомобилен клас малко повече практичност и малко повече шик.
Успехът им надмина всички очаквания и вече абсолютно всички компании имат предложения в този сегмент. Днес ще сравним две от най-луксозните: новото Audi Q2 срещу следващата генерация на MINI Countryman.
Снимки: "КОЛЕЛА"
ДИЗАЙНЪТ. И двете коли се изправят на пръсти, за да изглеждат по-големи, отколкото са. В действителност Q2 е дълго едва 4.19 м - само с педя над Renault Clio например. Countryman е 4.29 м. Това го прави най-гигантското MINI в историята и донякъде обезсмисля името му - но вече започнахме да свикваме с тези противоречия.
Първият Countryman се радваше на добри пазарни успехи и е разбираемо защо дизайнерите не са си позволили прекалени волности с новото поколение. Пропорциите и очертанията са запазени и колата си остава емблема на добрия британски стил, макар да е далеч от очарованието на истинското, малко MINI.
Дизайнът на Audi в последните години си имаше и почитатели, и врагове. На нас лично ни се струваше леко монотонен и точно затова Q2 е такава глътка свеж въздух. То е малко по-сурово и ръбато, но и по-изчистено от Q3 например. И е първият пример за бъдещия нов дизайн на Audi, при който гамата на германците няма вече да изглежда като току-що разглобена руска матрьошка.
ДВИГАТЕЛИТЕ. И при двата модела изборът е сравнително богат - от трицилиндрови бензини до двулитрови турбодизели. В знак, че нагласите на пазара се променят, ние тестваме не най-популярните доскоро дизели, а два бензинови мотора.
При Countryman е двулитровият агрегат, който добре познаваме от MINI Cooper S. Това е пъргав, чудесно звучащ двигател със 192 коня, способен да изстреля колата от 0 до 100 км/ч за съвсем малко над 7 секунди. Но ще усетите разликата в теглото: този Countryman, със задвижване на четирите колела, тежи над тон и половина.
За сравнение Q2 спира кантара на 1280 килограма, и в резултат се чувства доста по-пъргаво въпреки по-слабия си мотор. Той е 1.4-литров бензин с принудително пълнене, с възможност за изключване на два от цилиндрите и със 150 коня максимална мощност. Работи гладко и с изключение на леката анемия при много ниски обороти е много динамичен мотор.
НА ПЪТЯ. Тествали сме над дузина предложения в този сегмент и Q2 без съмнение е най-приятното за шофиране от тях. Колата е повратлива и запазва сцепление при всякакви обстоятелства. Воланът е директен и има така нареченото прогресивно управление - рейката променя настройките си в зависимост от скоростта.
Countryman също стои отлично на пътя, но отстъпва леко в завоите - най-вече заради споменатите допълнителни 250 килограма. MINI обаче печели допълнителни точки с новата си 8-степенна автоматична трансмисия, разработка на японците от Аisin. 7-степенният S-tronic с два съединителя на Audi също работи много добре, но в директното сравнение отстъпва леко.
Колкото до офроуда, Countryman може да се справи при нужда с просвета си от 165 мм. При Q2 той е едва 147 мм - ясен знак да си стоите на асфалта.
ВЪТРЕ. Това са два съвсем различни подхода към интериора: класически лукс при MINI, минималистичен и технологичен при Audi. И в двата случая резултатът е отличен.
При Audi е удоволствие и да гледаш, и да боравиш с таблото. Бутоните са сведени до разумния минимум и са добре обмислени. Медийната система има удобен въртящ контролер и екран с много добра резолюция.
При MINI практичността и ергономията са пожертвани в името на стила и на препратките към 60-те години. Кръглият екран е намигване към централно разположения километраж на оригиналните Mini-та. Иначе управлението на функциите е лесно и интуитивно. А качеството на материалите е отлично.
ПРАКТИЧНОСТТА. Audi-то е удобно и може да вози двама пътници отзад при приемлив комфорт, но не очаквайте изобилие от пространство. Багажникът е 405 литра, мъничко по-голям от този на А3 например. Ако сгънете задните седалки, ще стане 1050 литра. Пролуката в задната седалка позволява да возите три чифта ски и двама пътника.
При MINI мястото отзад е мъничко повече и е по-лесно достъпно заради широко отварящите се врати. Вдлъбнатините в предните облекалки ще допаднат на всеки по-висок пътник, принуден да седне отзад. Самите задни седалки могат да се местят напред и назад. Багажникът е 450 литра - нищо сензационно, но достатъчно за нуждите на нормално семейство.
ЦЕНАТА. Това е слабото място на иначе стройната ни теория за превъзходството на MINI кросоувърите. Без да добавят кой знае какво към традиционните градски коли, те струват осезаемо повече.
Но понеже при MINI и Audi дори стандартните компактни модели са доста скъпични, разликата не е шокираща.
Q2 започва от 46 000 лева за еднолитров мотор и стига до 69 хилядарки за двулитров турбодизел автоматик. Но това е, преди да започнете да добавяте екстрите: 1 300 лева за цвят металик; 3 300 лева за кожен салон; 3 100 за пакет навигация, и така нататък. Нашата тестова кола вдига летвата до почти 89 000 лева, за което предлага подгряване на седалките, климатроник, електрически багажник, кожени елементи, ефектния виртуален кокпит на Audi и навигация с 8-инчов дисплей.
Countryman е още по-скъп - 93 656 лева. Но той добавя и задвижване на четирите колела, което при Audi е серийно само за версиите с двулитрови двигатели. Иначе базовото MINI, с трицилиндров бензинов мотор, започва малко под 63 хилядарки.
Като качество и рафинираност е трудно да се избере между тези два автомобила. MINI е малко по-практично и със сигурност е по-атрактивно като моден аксесоар. Q2 е с една идея по-приятно за каране. Сами преценете кое е по-важно за вас. Макар че да не се лъжем - за колиге в този сегмент всъщност има само едно важно нещо: как изглеждат.
Audi Q2 1.4 TFSI
150 к. с. максимална мощност
8.5 секунди 0-100 км/ч
212 км/ч максимална скорост
MINI Cooper S Countryman
192 к. с. максимална мощност
7.2 секунди 0-100 км/ч
222 км/ч максимална скорост