Бумът на продажби на нови автомобили в Щатите отминава, а на хоризонта се задават доста по-сериозни промени. Според CNN Money, автомобилната индустрия е изправена пред трансформация, след която може да не оцелеят всички важни и големи играчи.
„Сега автомобилната индустрия се променя много повече отколкото се е променила в последните 50 години – за пореден път заяви главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бeра. – Това не е сензационно заглавие. Смятам, че сме на прага на революция в индивидуалния транспорт.”
По време на финансовата криза през 2008 година големите американски автомобилни компании бяха на крачка от фалита, като GM и Chrysler имаха нужда от държавни пари, за да оцелеят. Но кризата отпреди 10 години беше по-проста – разходите за производство бяха високи, особено за труд, а продажбите на нови коли намаляха заради проблемите в икономиката.
Сега компаниите трябва да се справят с лансирането на електрически и автономни автомобили. Тези нови проекти поглъщат милиарди, а в същото време конкуренцията постоянно расте. Срещу утвърдените автомобилни производители се изправят Tesla, Uber, Google и Apple.
„Индустрията е стигнала на важен кръстопът – обясни анализаторът в Auto Trader Мишел Кребс. – Променя се природата на автомобилите. Донякъде за пазара в Щатите това може да се сравни с 60-те години, когато започна масов внос на коли, произведени от Toyota и Honda, това определено притесни местните играчи.”
В същото време сериозните инвестиции налагат и по-големи ограничения. Ford вече обяви, че трябва да реализира икономии в размер на 3 милиарда долара, за да ги вложи в новите технологии. А тази седмица се появи информация, че компанията ще съкрати 20 000 работни места.
„Ако автомобилните компании искат да останат в битката, ще трябва да инвестират в новите технологии – обясни Кребс. – Това е трудно, защото засега възвращаемостта е нулева, а и не се знае кога ще се върнат инвестициите.”
Производителите трябва да намаляват разходи и заради забавянето на американския пазар, който беше постигнал рекордни нива след седем поредни години на растеж.
GM намали производството в четири свои американски завода и освободи 4000 работници. FCA също освободи 1300 човека от производствените си мощности в зоната на Детройт. А от Toyota и Nissan вече дойдоха сигнали, че те също обмислят намаляване на американското си производство.