Първата серийна водородна кола на Honda e вече на пазара - и можете да я имате на практика без пари. Седанът Clarity се предлага в Калифорния, но не може да бъде купен. Компанията единствено го дава под наем за тригодишен период срещу 2848 долара първоначална вноска и 369 долара месечна, съобщава изданието DT.
Общо колата излиза малко над 16 000 долара за трите години. Honda обаче дава безплатен водород на стойност 15 000 долара, който по прости сметки ще стигне за около 100 000 километра. Така на практика плащате само за горивото, което ще използвате, а не за самата кола. На всичкото отгоре щатът Калифорния дава еднократна субсидия от 5000 долара на всеки купувач на водороден автомобил. Те покриват разликата между лизинга и безплатното гориво, и ви остават над 3800 долара за застраховки и други разходи.
Дори и това обаче не е всичко. Понеже водородни станции има само в Калифорния, Honda ви дава безплатна лимузина под наем до 21 дни в годината, когато ви се наложи да пътувате по-далеч.
Clarity e втората серийна машина на водород след Toyota Mirai, която също се предлага в Калифорния. Предложението на Honda обаче е малко по-голямо и по-комфортно. То няма нито спомагателен бензинов двигател, нито кабели за зареждане. Сипвате водород и горивната клетка го превръща в електричество, захранвайки електромотора с мощност 174 конски сили. Единственият отпаден продукт е чиста питейна вода.
Електромоторът е завидно ефективен, с внушителен въртящ момент от 300 Нм, достъпен още от нула оборота. Максималната скорост е 165 км/ч. Едно зареждане на резервоара, което струва около 90 долара, е достатъчно за изминаването на 590 км. Това е доста по-скъпо в сравнение с бензинов автомобил със същата мощност, но от Honda твърдят, че при увеличаване на произвежданите количества водород цената може да падне над три пъти.
Снимки: DT
Зареждането с водород е всъщност доста по-безопасно от това с пропан-бутан. Крановете са със специален двойно заключващ механизъм. Самият резервоар на Clarity е от алуминий, покрит със защитен слой от въглероден композит, който на свой ред е покрит с фибростъкло. Ако системата засече дори лек сблъсък, клапанът на резервоара се затваря, а количествата водород се изпуснат светкавично в атмосферата благодарение на специалната архитектура на автомобила, премахвайки риска от експлозия. Единственият минус е, че тази специална архитектура има доста спорен ефект върху външния вид.