fallback

Колко печелят автомобилните работници по света

В завод на Peugeot ще изкарате българската месечна заплата само за 14 часа

Цените на автомобилите са ни до болка известни: те неудържимо растат. Но колко всъщност изкарват хората, които ги произвеждат? Според автомобилните концерни цената на работната ръка е един от основните фактори за поскъпването на продуктите им, затова британското издание AutoExpress се постара да проучи какви са всъщност надниците в 12-те страни с най-голямо автомобилно производство. И стигна до някои изненадващи изводи, като например, че Китай далеч не е най-евтината производствена дестинация. Китай Годишно производство: 21 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 10 836 долара БВП на глава от населението: 8 000 долара По презумпция китайските работници се смятат за най-евтините в света, но в реалността това отдавна не е така. Служителите в автомобилните заводи в Китай например печелят повече от мексиканските, индийските и дори румънските си колеги. И заплатите им продължават да растат от година на година. Япония Годишно производство: 7.8 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 31 320 долара БВП на глава от населението: 36 000 долара Официалният доход на автомобилните работници е учудващо нисък - едва 15 долара на час ("едва") и около 31 000 годишно, което при умопомрачително скъпия живот в Япония едва стига да вържеш двата края. Но истината е, че официалните заплати са само част от дохода, освен тях работниците в Япония получават и много солидни бонуси, често достигащи по още 4-5 допълнителни заплати в годината. Реалният доход на работниците е по-скоро около 60 000 долара. Най-големите автомобилни производители в света. Графика: AutoExpress Германия Годишно производство: 5.7 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 69 000 долара БВП на глава от населението: 48 000 долара Германците имат репутацията на най-скъпите индустриални работници в Европа. Според актуални данни обаче те печелят средно по-малко от колегите си във Франция, макар трудът им да е чувствително по-производителен. Средното почасово възнаграждение в германските заводи е 31 евро на час - повече, отколкото работниците в българските заводи за автомобилни компоненти изкарват за цял ден. САЩ Годишно производство: 4.1 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 51 000 долара БВП на глава от населението: 54 000 долара В заводите на традиционните производители като GM заплащането е средно 24.43 долара на час, или към 1000 долара седмично (при 40-часова работна седмица). Работници на Tesla в Калифорния обаче се оплакаха, че получавали едва по 17 долара. Южна Корея Годишно производство: 4.1 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 80 000 долара БВП на глава от населението: 28 000 долара Официалната тарифа в корейския автосектор е едва 13 долара на час, но към това се добавя сложна система от премии и поощрения. След десетилетията на стачки и нарастваща мощ на синдикатите, днес служителите в заводите на Hyundai-Kia печелят средно по 80 000 долара годишно. Което обяснява и защо концернът премести производства в Китай и Словакия. Индия Годишно производство: 3.3 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 2 275 долара БВП на глава от населението: 1 600 долара Мнозина очакваха индийският пазар да преживее бум като в Китай, но за момента няма и помен от това. Страната обаче е добра платформа за производство, защото предлага най-евтината работна ръка. В автомобилните заводи се плащат средно по 1.09 долара на час, 20 пъти по-малко, отколкото в САЩ. Испания Годишно производство: 2.2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 46 700 долара БВП на глава от населението: 30 000 долара Страната има само една местна марка (Seat), но произвежда също Volkswagen, Audi, Ford, Nissan, Peugeot, Citroen, Opel и пр. Средното почасово възнаграждение в индустрията е 21.30 евро - с около 1 евро по-ниско от това във Великобритания, което на практика означава повече пари, защото животът в Испания е по-евтин. Бразилия Годишно производство: 2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 12 800 долара БВП на глава от населението: 12 000 долара Капацитетът на Бразилия само ще расте в следващите години, защото всички сериозни играчи на местния пазар строят фабрики там, за да избегнат убийствените вносни мита. Работната ръка също е доста евтина - средната заплата е 6.17 долара на час, съвсем малко над тази в Китай. Мексико Годишно производство: 1.9 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 6 240 долара БВП на глава от населението: 10 000 долара Склонността на мексиканците да работя за 1 до 3 долара на час отдавна примамва американските автомобилни компании на юг - и бе главната причина за популистките напъни на Доналд Тръмп да въведе вносни мита за автомобили от Мексико. Всички големи американски, японски и германски компании имат или строят заводи там. Великобритания Годишно производство: 1.5 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 37 000 долара БВП на глава от населението: 47 000 долара Напук на жалванията им, че отдавна са изоставили промишлеността и се занимават само с финансови услуги, британците всъщност са един от най-големите автомобилни производители в Европа, със заводи на Nissan, Honda, Ford, MINI, Toyota, Opel/Vauxhall и Jaguar Land Rover. От JLR се хвалят, че плащат най-високите заплати в сектора, но не посочват размера им. Франция Годишно производство: 1.5 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 76 600 долара БВП на глава от населението: 43 000 долара Френските автомобилни работници не са сред най-ефективните в света, нито пък имат кой знае каква репутация в областта на качеството, но това не им пречи да са най-добре платените в Европа, дори над тези в Германия и Великобритания. Средната почасова надница е 34.60 евро, което означава, че бихте изкарали средната българска месечна заплата само с 14 часа труд - по-малко от два дни. Чехия Годишно производство: 1.2 милиона автомобила Средна годишна заплата в сектора: 20 600 долара БВП на глава от населението: 19 000 долара Съседна Словакия се превърна в най-големия производител на автомобили на глава от населението. Но като общи количества Чехия си остава по-напред. Автомобилните работници в страната са на почит и печелят по 9.40 евро на час. Или с около 60% повече от средното възнаграждение за Чехия  

 

 

 

 

Тагове: kia peugeot jaguar
fallback
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    Познай, колко марки сглобяват автомобилите си там. Едно е да плащаш в родината си по 70000 долара годишна заплата на работник, друго по 10000долара на година. Не напразно факта, че всички смартфони Айфон се правят в Китай и бр. в САЩ. Той за това Тръмп ревна на американските компании да си върнат производството в САЩ.
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    Съгласен съм с теб да 100% ама за кого да гласуваме? Като едни и същи се въртят през годините? Имах надежда Слави да направи партия, ама дългия за сега се дърпа. Разбирам, че не иска да се изцапа с помията в която ще влезе като политик, но много хора се надяваха на него. Гледаме че основните играчи са ГЕРБ и комунистите е той и тоя мач е свирен, която и от двете партии да дойде, нещата пак ще са зле. Патриотите отдавна се компрометираха, за реформаторите да не говорим а Марешки е такава пародия.
  • #4
    боби ( преди 7 години )
    В Китай 21 млн. автомобила, а всички други общо 33 млн. Не е истина...
  • #3
    zoom in ( преди 7 години )
    ... когато спрем да гласуваме за същите хора, дето ни ограбват повече от 20 години, а преди тях техните дядовци още 45 години... тогава ще ги стигнем
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тия франсета с 35 евро на час са направо богаташи. При осем часов работен ден са си 280 евро. Представяте ли си у нас човек който получава 560лв. дневен надник? При 22 работни дни са 12300лв. заплатка. Найс а? После да не се учудваме, защо хората на запад карат нови коли. Еми чисто нова и то хубава кола излиза 4-5 заплати. Евтината 1-2 заплати. При нас хубава кола нова излиза към 100 заплати. И Германците са добре с 31 евро на час. Кога ще ги стигнем европейците?
  • #1
    Bmw435i ( преди 7 години )
    Sme6nici sa vsi4ki.VBP v 6veicaria e nad 80 hiliadi evro
fallback
Последни